Ventilatieprobleem / voorschakelweerstand

Michel71

Actief lid
Goedenavond,

Sinds vorig weekend werken stand 1, 2 en 3 niet meer van de ventilator Airco. Standje 4 nog wel. Via dit forum kwam ik erachter dat er al meerdere forumgenoten hetzelfde probleem waren tegengekomen. Het schijnt te maken te hebben met een voorschakelweerstand die vervangen moet worden. Zit achter het dashboardkastje, begreep ik. Binnen dit forum circuleren een tweetal handleidingen hiervoor.

Dus ik ga het zelf eerst maar even proberen te doen. Zal wel even duren, want ik heb de voorschakelweerstand via E-bay in de UK besteld (zoek op 'heater resistance skoda fabia' binnen ebay). Natuurlijk een risico, maar voor 11 euro (incl. verzendkosten) durf ik de gok wel aan. Even afwachten of er überhaupt een pakketje komt, of het lukt met inbouwen en of het onderdeel ook nog werkt.

Op Youtube kwam ik ook al filmpjes tegen:

Skoda Fabia resistor pack replacement (how to)

en

Skoda Fabia Handschuhfach aus und einbauen

Moet te doen zijn, al is het wat gepriegel. Dus jullie horen het nog wel.
 

Michel71

Actief lid
Update: Gistermiddag kwam via E-bay voorschakelweerstand binnen. Komend weekend gaan we het met wat daglicht maar eens proberen te fixen en dan zien of 'ie het doet.
 

Michel71

Actief lid
A je to! Het is gelukt, ik kan ook weer ontwasemen met ventilatorstand 1,2 en 3! En dat voor zo'n 11 euro, heel fijn.

Het dashboardkastje kon ik met 5 Torx-schroeven loskrijgen (3 boven, 2 beneden, zoals in de video hierboven uitgelegd), aircoslang los, dasbordverlichtingskabel los en dan de boel naar voren trekken. Was een beetje gewrik, maar dat lukte. Ik zag nog wel dat er ook nog een ander kabeltje naar het dashboardkastje vastzat, maar die kon ik laten zitten.
Bij het losdraaien van de schroeven had ik erg weinig ruimte, dus ik heb gebruik gemaakt van een ratel. Torx 20 was ik kwijt, (zul je net zien), dus die heb ik eerst nog moeten kopen.

Met het doshboardkastje eruit kon ik niet direct zien waar nou die voorschakelweerstand zat. Die is niet of nauwelijks te zien. Hij zit links van het de kachelradiator, waar ook de aircoslang vandaan komt. Daar was ik niet niet direct achter en ik vreesde eerst dan ook dat ik eerst de airbag en/of zelfs de kachelradiator moest gaan uitbouwen (zoals eerder beschreven in http://www.skodaforum.nl/forum/attachments/kachel-weerstand-vervangensmallpdf-com-pdf.23318/) en dat zag ik helemaal niet zitten.

Maar op de tast kon ik de stekker uiteindelijk vinden waarmee de voorschakelweerstand vastzat. Uit de andere handleidingen begreep ik dat ik de schijf een kwartslag naar me toe moest ronddraaien en dat ie dan los moest kunnen komen. Door de slang naar binnen en boven te drukken, had ik iets meer speelruimte, waardoor het uiteindelijk met veel gepriegel, voorzichtig gewrik en een enkel scheldwoord uiteindelijk lukte om de boel naar buiten te frummelen. Zie foto.

De oude voorschakelweerstand is zwart uitgeslagen. Die heb ik dus vervangen. Daarna heb ik geprobeerd 'm weer terug in dat gat te friemelen. Dat lukte, met moeite, maar de schrijf terugklemmen door een kwartslag te draaien lukte me niet helemaal. Om gerammel/ bijgeluiden te voorkomen heb ik die maar even vastgezet met wat duct tape, want ik was vergeten wat de stand van de schijf was bij het losdraaien en was het gefriemel ook wel zat.

Boel daarna weer teruggezet, slang, verlichting, schroeven vast uiteindelijk een euforisch eureka-momentje gevierd toen bij het omdraaien van het contact de ventilator het direct deed. Uiteindelijk een klein uurtje bezig geweest, dus het is te zeker doen, tenzij je kolenschoppen van handen hebt.
 

Bijlagen

  • voorschakelweerstand.jpg
    voorschakelweerstand.jpg
    48,3 KB · Weergaven: 75
  • plek-voorschakelweerstand.jpg
    plek-voorschakelweerstand.jpg
    93,1 KB · Weergaven: 82
Laatst bewerkt:

turboturbo

Forumguru
Ik deed het ook gewoon op de tast en op m'n rug eronder liggen. Met alleen het dashboard kastje er af. Je kunt er nét bij en je kunt het nét zien zitten.

Ik zou 'm wel opnieuw proberen vast te zetten. De ronde schijf waar de weerstand op zit fungeert als een soort 'deksel' in de luchttunnel. Die is nu dus niet goed dicht dunkt me.
 

Michel71

Actief lid
@turboturbo Mijn hemel, hoe kon je daar op je rug liggen ? Dat vind ik knap hoor. :-)

Dank voor je tip, maar het zit echt goed dicht hoor: daar heb ik wel voor gezorgd, plenty of tape. Alleen niet helemaal zoals het eigenlijk hoort.
 

Cordoba

Forumguru
Andere optie is, om na het verwijderen van het dashboardkastje (loshalen lampje en evt. stekker sleutelschakelaar passagiersairbag) ook de bijrijders stoel los te halen, dan heb je behoorlijk wat extra ruimte.
 

TomGee

Lid
Geweldig forum hier! Ik heb zojuist aan de hand van Michel71's ervaringen de voorschakelweerstand vervangen. Een klusje dat je zelfs met je ogen dicht kunt doen, je ziet immers niets en alles moet op de tast. Nog wel iets DNA achter het dashboardkastje achtergelaten. Alles werkt weer en de linkerpink geneest vanzelf. (waren auto's ook maar zo)
 

benny.s

Nieuw lid
Hallo,

Ik heb nu voor de tweede maal op 1 jaar tijd de weerstand vervangen en telkens deed alles het weer voor een korte periode maar nu doet hij het weer niet meer...
Kan het nog een ander probleem zijn?
 

andrehj

Forumguru
Als de ventilator te zwaar loopt, loopt de motorstroom op, wat weer voor een oververhitte weerstand zorgt. Kortom: Waarschijnlijk is de ventilator de achterliggende oorzaak. Deze zal te zwaar lopen.
 

turboturbo

Forumguru
Controleren: ik denk met een voltmeter aan de slag..... Een zwaar lopende motor hoor je als het goed is ook aan de (versleten) lagers.

Verhelpen: aanjager motor vervangen. Smeren kan ook heb ik hier al een paar keer gelezen, maar ook dat is slechts tijdelijk. Het smeermiddel zal nooit in de lagers van de motor terecht kunnen komen.

Wat ik me verder nog bedenk: elektromotoren hebben vaak last van versleten koolborstels. Zou dat ook nog een oorzaak kunnen zijn? Of trekt ie dan niet zozeer (te) veel stroom?
 

benny.s

Nieuw lid
Andrehj en turboturbo; bedankt voor jullie reactie.
Is er iets te vinden betreffende uitbouwen/inbouwen/onderdeelref van de ventilator?
 

andrehj

Forumguru
Nee. O.a. draaistroommotoren, asynchrone servomotoren en stappenmotoren hebben geen koolborstels.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan