Ventilatieprobleem / voorschakelweerstand

Tees

Donateur
Naar aanleiding van de berichten hier (en elders op 't forum) het toch ook maar aangedurfd om de voorweerstand te vervangen. Het was voor mij even zoeken waar die precies zat, daarom heb ik ook even 2 foto's hier bijgevoegd met een duidelijke weergave waar die zit (rode pijl op de eerste foto, de tweede foto is verder ingezoomd, de zwarte slang ernaast loopt naar het handschoenenkastje), dan zijn anderen hier misschien ook bij gebaat.

Overigens had ik hetzelfde probleem als Michel71: de oude weerstand ging er met enig gepast geweld wel uit, maar de nieuwe weerstand kreeg ik niet de volledige 45 graden teruggedraaid om 'm in de originele positie vast te zetten (veel verder dan 20 graden ben ik niet gekomen). Maar hij zit dusdanig muurvast, dat ik er wel vertrouwen in heb dat alles netjes afgesloten is, hij zit er ook mooi vlak in nu en alles werkt weer. Het is inderdaad even wat gepriegel, maar zelfs met de vrij flinke handen die ik heb is 't zeker te doen!

Nog een laatste tip t.o.v. de how-to van Michel71: ik zou eerst testen of alles weer werkt zodra de weerstand weer in 't luchtkanaal zit en voordat je het dashboardkastje e.d. terugzet, dat kan je een hoop werk schelen mocht het niet werken.
 

Bijlagen

  • IMG_20161125_114010840.jpg
    693,7 KB · Weergaven: 38
  • IMG_20161125_114056228.jpg
    IMG_20161125_114056228.jpg
    1,2 MB · Weergaven: 51
Laatst bewerkt:

TomGee

Lid
Inmiddels heb ik stap twee genomen in de ventilatie "problemen". Tien maanden na het vervangen van de weerstand waren de lagers van de fanmotor overleden en moest de fan vervangen worden. Eerst het dashboardkastje losmaken; uiteindelijk kan de airbagstekker blijven zitten maar de rubberen slang en de stekker van het lampje moeten wel los. Met een torx schroevendraaiertje (T15) om 5 schroefjes los te maken en een kniptangetje om de tie rips waarmee de bedrading aan het motorhuis zit door te knippen kon de fan uitgebouwd worden. Het meeste werk was nog het los krijgen van de stekkers. Daar kon ik pas makkelijk bij toen de fan los en wat gezakt was. Op de sloop voor €45 een "nieuwe" gehaald (6Q1 820 015 C) en ingebouwd. Al met al iets meer werk maar minder op de tast dan de weerstand vervangen.
 
Beste forumgenoten,

Ik heb vergelijkbare problemen, maar wil graag even met jullie checken of mijn oplossing gaat werken.

Een paar maanden (begin herfst) terug begon bij mij ook het getjilp uit de aanjager. Gedemonteerd, schoongemaakt, gangbaar gemaakt met WD40, teruggemonteerd en probleem leek weg. Inderdaad, WD40 is geen smeermiddel dus na een maand was het getjip weer terug. Dus, weer gedemonteerd, en nu gesmeerd met een PTFE spray. Geen getjip meer gehoord! Inmiddels deed stand 1 van de aanjager het niet meer, dus de voorschakelweerstand vervangen en ook dat opgelost! Alleen nu klapt de zekering (25A, plek 68) eruit. Nieuwe zekering gemonteerd om te kijken, en na zo’n 10 sec klapt de zekering er weer uit, geen rare geluiden gehoord. Als ik andere ervaringen alhier zie betekend dat einde aanjager en moet hij worden vervangen.

Nieuw zijn ze zo’n €100,- a €140,- bij Winparts. Tweedehands €30,- a €60,- via onderdelenlijn. Hoe is jullie ervaring met tweedehands, aangezien dit dus een kwaal bij de Fabia is? Ben het inmiddels wel een beetje zat om iedere keer het dashbordkastje eruit te halen, dus wil bovenal een oplossing.

Daarnaast valt het mij op dat sommige motoren een andere nominal vermogen hebben. De ene 250W (=20,8A), de andere 325W (=27,1A), terwijl hij is afgezekerd op 25A. Iemand hier een verklaring voor?
 

turboturbo

Forumguru
Je laatste vraag weet ik geen antwoord op. Maar voor die paar tientjes besparing zou ik voor een splinternieuwe gaan.
Eentje van de sloop kan al evengoed al vele uren gedraaid hebben en binnen afzienbare tijd opnieuw dezelfde problemen geven.

Je bespaart immers sowieso al door de klus zelf te doen ipv te laten doen.
 

Stripedkrijn

Forumguru
Hoihoi, betreft doorgebrande voorschakelweerstanden: de achterliggende oorzaak is in alle gevallen een te zwaar, dus te langzaam lopende ventilatormotor. De snelheid van de motor wordt geregeld door een weerstand. Deze zit ingebouwd in het luchttoevoerkanaal van de ventilator uitgang naar het filter. In stand 1 loopt de ventilatormotor het langzaamst dus wordt het meeste vermogen via de weerstand omgeleid. Deze wordt daardoor in die stand het heetst en gaat daardoor in die stand ook het snelste kapot. Ik heb hetzelfde onlangs gehad: twee keer weerstand vervangen. De tweede keer dus ook de motor vervangen. Is trouwens niet eens zoveel meer werk. Dat gepruts met die kwartslag draaien vond ik het meest frustrerende. Ik kreeg die weerstand in eerste instantie ook niet goed vast. Het werd veroorzaakt doordat ik de weerstand te veel naar achteren -dus eigenlijk richting voorkant auto- drukte tijdens het inzetten.
Een paar mm verschil zorgde ervoor dat-ie er zo in klikte. Mijn advies: ventilator mee vervangen. Die kosten tegenwoordig via de parallelhandel relatief weinig.
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
Daarnaast valt het mij op dat sommige motoren een andere nominal vermogen hebben. De ene 250W (=20,8A), de andere 325W (=27,1A), terwijl hij is afgezekerd op 25A. Iemand hier een verklaring voor?

Ik heb vorige week voor €35 een ander exemplaar op de sloop gehaald, volgens de sloper passen ook exemplaren uit een Polo of een Fox. Wat mij wel is opgevallen: de oude was "Made in Spain", de vervanger is "Made in Tjechie", dat kan ook het verschil in vermogen verklaren. Daarnaast hebben auto's met een climate control een ander exemplaar dan auto's met een handmatige airco.

Overigens hoef je niet zo bang te zijn voor een gebruikt exemplaar van de sloop: elke professionele sloperij geeft garantie op de verkochte onderdelen, en merkt daarom onderdelen die ze verkopen, zodat je geen andere exemplaren kunt omruilen binnen de 'garantie'.
 
Laatst bewerkt:
Wat ben ik onattent geweest, helemaal vergeten mijn bevindingen te posten!

De nieuwe aanjager van Nissens is geplaatst, dit was de goedkoopste bij Winparts. Deze is duidelijk van mindere kwaliteit dan degene die ik heb gedemonteerd, want hij maakt duidelijk meer herrie dan de oude. Het lijkt er ook op dat deze een motor is mét koolborstels, terwijl de oude zonder koolborstels was. Wellicht dat daar het vermogensverschil ook nog vandaan kan komen.

Maar! Er wordt weer aangejaagd en daar ben ik heel blij mee.
 

Hakar

Donateur
Tip.

Kijk ook eens voor onderdelen bij www.carpartsdirect.nl
Aanbod soms kleiner dan bij Winparts, maar in 99% (mijn ervaring) dierect passend bij jouw auto als je je kenteken ingeeft.
Winparts zit bij wijze van spreken bij mij om de hoek, en zou afhalen voor mij makkelijk zijn.
Toch bestel ik veel onderdelen bij carpartsdirect.

En ook de prijs inclusief of exclusief verzendkosten speelt mee.
 
Bovenaan Onderaan