Beste forumgenoten,
Ik heb vergelijkbare problemen, maar wil graag even met jullie checken of mijn oplossing gaat werken.
Een paar maanden (begin herfst) terug begon bij mij ook het getjilp uit de aanjager. Gedemonteerd, schoongemaakt, gangbaar gemaakt met WD40, teruggemonteerd en probleem leek weg. Inderdaad, WD40 is geen smeermiddel dus na een maand was het getjip weer terug. Dus, weer gedemonteerd, en nu gesmeerd met een PTFE spray. Geen getjip meer gehoord! Inmiddels deed stand 1 van de aanjager het niet meer, dus de voorschakelweerstand vervangen en ook dat opgelost! Alleen nu klapt de zekering (25A, plek 68) eruit. Nieuwe zekering gemonteerd om te kijken, en na zo’n 10 sec klapt de zekering er weer uit, geen rare geluiden gehoord. Als ik andere ervaringen alhier zie betekend dat einde aanjager en moet hij worden vervangen.
Nieuw zijn ze zo’n €100,- a €140,- bij Winparts. Tweedehands €30,- a €60,- via onderdelenlijn. Hoe is jullie ervaring met tweedehands, aangezien dit dus een kwaal bij de Fabia is? Ben het inmiddels wel een beetje zat om iedere keer het dashbordkastje eruit te halen, dus wil bovenal een oplossing.
Daarnaast valt het mij op dat sommige motoren een andere nominal vermogen hebben. De ene 250W (=20,8A), de andere 325W (=27,1A), terwijl hij is afgezekerd op 25A. Iemand hier een verklaring voor?