Ventilator blijft 10 minuten draaien...

Stevends001

Nieuw lid
Hallo,
Ik heb sinds verleden maandag een nieuwe Octavia (150 PK - DSG). Zeer leuke auto tot ik vandaag na een korte rit terug thuiskwam:
- in de motorkap nam ik een licht verschroeide geur waar
- motorventilator bleef ong. 10 minuten draaien


Daarna was alles normaal.

- in de garage hebben ze niets kunnen vaststellen

Toen ik terug naar huis reed werkte ook de start/stop functie niet meer en bleef de ventilator doordraaien.

Na een iets langere rit is het probleem blijkbaar van de baan. De wagen doet weer normaal alsof er niets gebeurd is.

Heeft iemand hier ervaring mee ?
 

Joske

Forumguru
ik vermoed dat je een diesel rijdt? 2.0TDI?

ik denk dat ie (je roetfilter dus) zonet aan het regenereren geslagen is en misschien nog niet helemaal klaar was. Zeker het feit dat je over een korte rit praat en nadien zegt dat het na een langere rit in orde is doet me in deze richting denken.

EDIT:

plus het feit van de "brandgeur" en de start/stop die niet meer werkt ben ik bijna 100% zeker dat het het bovenstaande is, namelijk een te vroeg afgebroken regeneratie van de roetfilter. Wel vreemd dat jouw dealer daar niet aan denkt? :pieker:
 
Laatst bewerkt:

Remakil

Forumguru
Dat had ik ook onlangs, ik kwam thuis en de ventilator bleef maar draaien...
Na een paar minuten heb ik de auto gestart, even laten draaien en uitgezet. De ventilator was ook meteen uit...
 
Dat had ik ook onlangs, ik kwam thuis en de ventilator bleef maar draaien...
Na een paar minuten heb ik de auto gestart, even laten draaien en uitgezet. De ventilator was ook meteen uit...
Dus ben niet de enigste die dat had. Kwam een vreemd luchtje en de ventilator bleef inderdaad draaien en daarna ook gestart en even laten lopen en toen was het over. Maar wat zou dat kunnen zijn? Mijn auto had wel precies 1000 kilometer op de teller staan.
 
Dus ben niet de enigste die dat had. Kwam een vreemd luchtje en de ventilator bleef inderdaad draaien en daarna ook gestart en even laten lopen en toen was het over. Maar wat zou dat kunnen zijn? Mijn auto had wel precies 1000 kilometer op de teller staan.

Je moet natuurlijk wel je eigen topic volgen...

ik vermoed dat je een diesel rijdt? 2.0TDI?

ik denk dat ie (je roetfilter dus) zonet aan het regenereren geslagen is en misschien nog niet helemaal klaar was. Zeker het feit dat je over een korte rit praat en nadien zegt dat het na een langere rit in orde is doet me in deze richting denken.

EDIT:

plus het feit van de "brandgeur" en de start/stop die niet meer werkt ben ik bijna 100% zeker dat het het bovenstaande is, namelijk een te vroeg afgebroken regeneratie van de roetfilter. Wel vreemd dat jouw dealer daar niet aan denkt? :pieker:

Just saying :)
 

Remakil

Forumguru
Wat het was, geen idee. Weet wel dat ik na een rit van 70 km thuis kwam en het laatste stukje heel rustig door de wijk kwam rijden...
 

Gieliovd

Forumguru
ik vermoed dat je een diesel rijdt? 2.0TDI?

ik denk dat ie (je roetfilter dus) zonet aan het regenereren geslagen is en misschien nog niet helemaal klaar was. Zeker het feit dat je over een korte rit praat en nadien zegt dat het na een langere rit in orde is doet me in deze richting denken.

EDIT:

plus het feit van de "brandgeur" en de start/stop die niet meer werkt ben ik bijna 100% zeker dat het het bovenstaande is, namelijk een te vroeg afgebroken regeneratie van de roetfilter. Wel vreemd dat jouw dealer daar niet aan denkt? :pieker:
Tia, wat moeten we daar nog aan toevoegen....
 

Stevends001

Nieuw lid
Bedankt iedereen. De dealer sprak inderdaad ook over het eventueel regenereren van de roetfilter, maar hij leek er in mijn inziens niet echt gerust over.
Zelf had ik nog nooit van dit begrip 'regenereren van roetfilter' gehoord.
Voorlopig is het probleem van de baan en zal ik ervan uit gaan dat jullie het bij het rechte eind hebben...
 
Ken het fenomeen van de draaiende ventilator ook, zie topic "motor koeling met aangekoppelde aanhanger"
Heb het sinds die tijd niet meer meegemaakt, ben dus ook (nog) niet terug geweest naar de dealer.
 

Tom RS

Forumguru
Is wel Is wel degelijk de roetfilter. Wanneer deze vol roet zit gaat die zichzelf schoonmaken door een soort van verbrandingsproces op te starten. Als je aan het rijden bent merk je daar nauwelijks wat van (enkel verhoogd stationair toerental en stop/start wat niet werkt). Stop je echter tijdens zo`n regeneratieproces, dan gaat de ventilator draaien en ruik je een brandlucht. Niks om je zorgen over te maken, gaat regelmatig gebeuren. Wanneer je veel korte afstanden rijdt of op een laag toerental gaat dat echter veel sneller gebeuren omdat het filter dan sneller vol raakt. Het is trouwens aangewezen om regelmatig een wat langere rit te maken zodat het regeneratieproces volledig kan gebeuren. Doe je dat niet, ga je vroeg of laat langs de garage moeten omdat het waarschuwingslampje aan gaat. Dan moeten ze hem geforceerd reinigen.
In de handleiding staat hier trouwens erg leuk leesvoer over, altijd nuttig!
 
- in de motorkap nam ik een licht verschroeide geur waar
- motorventilator bleef ong. 10 minuten draaien


Ik had dit gisteren ook....!!! schrok me kapot. Heb een 1.6 TDI.....
 
Is inderdaad de roetfilter die regenereert. Heb het ook al meermaals meegemaakt. Wel vreemd dat ze het in de garage niet eens zeker schijnen te weten. Ge moet niet vragen hoe weinig sommige van die mannen van hun eigen produkt afkennen.
Met VCDS kan je overigens prima zien wanneer uw roetfilter de laatste keer geregenereerd heeft, evenals het volume roet in de filter enzovoort.
 

Stevends001

Nieuw lid
Misschien omdat op de km-stand slechts 200 km stonden toen deze roetfilter aan het regenereren sloeg. Vandaar waarschijnlijk de twijfel in de garage. Maar aangezien alles blijkbaar terug normaal werkt, zal ik me voorlopig niet verder meer zorgen maken...
 

Joske

Forumguru
km-stand zegt niet alles over het al dan niet nodig zijn van regeneratie. De rijstijl en of je korte stukjes gereden hebt is mee bepalend.
 

O3-Rider

Senior Member
Jup hier ook 2 keer meegemaakt inmiddels. Vandaag nog, ritje over alleen 80 km weg, van 45 km. Halverwege een aantal stoplichten. Dat werkt stop/start systeem niet en is het toerental stationair iets hoger, 1000-1100.
De brandlucht heb ik nog niet gemerkt/meegemaakt. Enkel verhoogd toerental. Het is overigens wel handig als dit soort dingen algemeen bekend gemaakt zouden worden. Ook ik was direct in contact met mijn dealer....
 

O3-Rider

Senior Member
@O3-Rider
en wat vertelde jouw dealer jou?

Die wist op dat moment ook niet wat het was. We hadden het enkel over verhoogd toerental.
Mijn buurman (in stille afwachting van zijn O3) wist mij te vertellen dat het dus het regenereren was....

Voor de dealer(s) is de 1.6 een compleet nieuwe auto, ook zij weten nog niet alle ins en outs.
 
Bovenaan Onderaan