Ventilator blijft 10 minuten draaien...

O3-Rider

Senior Member
Zeker. Zo kom je soms sneller dingen te weten.

Rij nu 2 weken met volle tevredenheid in de O3 1.6TDI greenline. Enkel de brandstofmeter is een lullig issue op dit moment, maar daar vind je meer over in het betreffende topic.
 

skodaboy

Forumguru
ik weet niet of er bij de VAG-groep bij het regeneren van het roetfilter (heb er géén op de 02) een waarschuwingslampje of melding op het display komt,als het 'reinigings' proces is begonnen...

bij de nieuwe (s)opel astra's sports tourer waarvan we er diverse in de vloot hebben krijg je een melding op het display als het roetfilter aan het regeneren is en dat je de motor NIET mag uitzetten..

over de technische mankementen (in het algemeen) ga ik niet uitweiden..wel kan ik vertellen dat we dit jaar alleen al 45 interventie's van de (s)opels hebben gehad..:banghead:
 

O3-Rider

Senior Member
Als het idd het regenereren is, dan verschijnt daarvan dus geen melding op het dashboard/lcd scherm....
 
Ik heb een O3 2.0 TDI. En ook ik maak wel eens mee dat ik na een korte rit het 'draaiende ventilator' geluid hoor. Maar het zou raar zijn als dat echt de ventilator is, want de motor is niet warm.
Het roetfilter regeneratie verhaal lijkt me heel plausibel.
 

peterrapid

Forumguru
Heb het ook regelmatig en is het regenereren van roetfilter niks om je zorgen over te maken. En geurtje is ook normaal. Wel raar dat dealer er niks van af weet, Just saying
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Miez1

Forumguru
Ik weet niet of het nog iets toevoegd maar mijn 1.6TDI heeft het met grote regelmaat, ik denk aan 1 a 2 keer per week waarbij ik zo'n 1000km per week rijdt, 75% over de snelweg en 25% in de stad. Laatst duurde het nablazen in mijn beleving wel lang, zeker 10 minuten tot een kwartier. Ik maak me geen zorgen maar houdt een en ander geen verband met mijn KVS wat bij 8000km moest worden bijgevuld en de hoge olietemperatuur (al 117 graden gezien.....)?

Alle gute !

Miez
 
Laatst bewerkt:

micky

Forumguru
@Miez1 dat klopt dan, ongeveer elke 1000km wordt het filter geregenereerd, als je veel op de snelweg zit merk je het niet omdat het dan gebeurd, rij je weinig op de snelweg zal het moeten gebeuren op de andere ritjes.
Ik heb in 19.000km zo'n 3 keer gemerkt dat hij na blies, maar ik zit bijna altijd op de Autobahn :)
 
Interessant topic, weer wat geleerd. Vroeg me vandaag al af waarom de start/stop niet werkte en het stationair toerental 1000rpm was......dus aan het regenereren.
 

Joske

Forumguru
"abnormaal" is dat zeker niet, gezien de waardes die ik hier al op het forum gelezen heb.. :)


ikzelf geraak nooit boven de 103 graden ofzo.. dusja ;)
 

micky

Forumguru
@Oerterper uiteraard klopt dat en zo zijn er veel momenten waarop de SS niet werkt, een te lage accu spanning bijvoorbeeld ;) de fiat 500 van mijn vrouw rijdt zoveel korte stukjes dat de ss nooit werkt, tenzij we een ritje van 40 hen en terug doen ofzo, dan gaat ie weer :)
 

peterrapid

Forumguru
Olietemperatuur van 117 graden is niet zo heel abnormaal. Je zal wel eventjes goed hebben doorgereden maar bij mij zit ik ook rond de 107 bij 140km/u op autosnelweg.
 
Meerdere mensen doen hier uitspraak over de olie-temperatuur. Ik vroeg me af (als leek) hoe jullie die meten.
 

ElScorpione

Forumguru
Interessant topic en wat is dit forum toch handig! Ik heb sinds kort een O3 1.6 TDI en heb nu al twee keer gemerkt dat de ventilator blijft draaien als ik de motor uit zet. En dat in de winter, waarin het buiten toch niet echt warm is. Ik maakte me er al zorgen, maar het lijkt er dus op dat het te maken heeft met het DPF. Bij mijn vorige auto (een O2 1.6TDI) kwam dat nadraaien van de ventilator nooit voor.
 

Tuner111

Forumguru
bij een nieuwe tdi wagen word er op 1000km een regeneratie test gedaan (weet dit van men garage). ik laat altijd de wagen een min of 5 na draaien, zo heb je dit niet voor (ale ik heb dit toch nog niet gehad :D )
 
Bovenaan Onderaan