Ventilator / motorkoeling

higgy

Forumguru
De laatste dagen heeft m'n 1.6 MPi het volgende verschijnsel: als ik de auto uitzet en uitstap, gaat (of beter gezegd gaan) de ventilator(en) achter de grille voor een seconde of 5 a 10 enorm hard draaien.
Mooi, zou je zeggen, want je motor is uitgezet en nog warm DUS hoort dat zo.
O ja? Waarom is dat dan het afgelopen jaar nooit gebeurd?

In elk geval moet de O2 een dezer weken naar V-Car voor z'n 60K-beurt, en ze hebben (tel.) al gezegd daar even naar te kijken.

VEEJAY

Forumguru
Goh, ik heb op een ander forum een draadje lopen, dat het zo gek is dat mijn Octi het juist NIET deed bij het warme weer...

Jpoers

Lid
hoorde het van de zomer ook bij mijn fabia. redelijk normaal volgens mij. mijn volvo 440glt blaasde altijd als een gek na. gewoon een soort preventieve koeling van het blok, soms duurde het wel 3 minuten voordat die stopte.

Frankie

Actief lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat: Jpoers</font><hr />

hoorde het van de zomer ook bij mijn fabia. redelijk normaal volgens mij. mijn volvo 440glt blaasde altijd als een gek na. gewoon een soort preventieve koeling van het blok, soms duurde het wel 3 minuten voordat die stopte.

[/ QUOTE ]

please read again. Higgy zegt net dat hij juist nu dat opeens doet en niet toen het VEEL warmer was.. Niet logisch dus, tripje dealer zou ik zeggen !!

Octavia2005

Nieuw lid
Ik heb er ook last van, hij begint de laatste tijd wel erg vaak te draaien. Deze week ook de 60K beurt zal wel posten wat de opmerking is van de dealer.

</font><blockquote><font class="small">Citaat: higgy</font><hr />

@Rogier: niet de meest zinnige toevoeging imho...

[/ QUOTE ]

Excuus @Higgy
530.gif

Sinds een paar weken slaat bij mij de koeling ook veel vaker aan dan voorheen. Ook als het buiten niet warm is (&lt;20 graden) en zelf na bijv 6 km rijden. De garage zegt dat alles in orde is, maar ik betwijfel het.

Als ik de temperatuur via de climacode in de gaten houd dan zie ik dat de temperatuur steeds schommelt tussen 84-87 graden terwijl voorheen de temperatuur constant 87 was (behalve met extreem warme dagen en flink doortrappen, dan gaat ie iets over de 90 om vervolgens terug te gaan naar 87, maar dat lijkt me ok).

Iemand een idee?

higgy

Forumguru
Auto is eergisteren voor z'n 60K-beurt geweest, en beide ventilatoren bleken kapot! Normaalgesproken kennen de ventilatoren (waarvan de elektronica IN de ventilatoren gebouwd is) 3 standen, die van mij kenden er slechts 2: aan en uit. Beide venti's worden nieuw besteld (niet op voorraad) en onder garantie vervangen. Lijkt, als ik het bovenstaande lees, een serieprobleem te zijn...
Tevens wordt de lambdasonde vervangen (kast gaf aan dat die kapot was) en zijn alle 4 de banden vervangen voor nieuwe (uiteraard Michelins). O ja, en de remblokjes. Maar da's netjes na 60K denk ik.
Leuk was dat Nomad's TDI, slechts 1 cijfertje verschillend van mijn auto, op dezelfde dag OOK voor z'n 60K-beurtje er stond.

had als leenauto van Dutchlease (Hertz) een nieuwe zwarte Volvo V50 met halfleder meegekregen. Iemand vindt me zeker aardig...
Mooie auto, geen straf om in te rijden.

Tsss, je zult een Mondeo full-options meekrijgen zeg, DA'S behelpen...
grin.gif

nomad

Senior Member

Tsss, je zult een Mondeo full-options meekrijgen zeg, DA'S behelpen...
grin.gif

[/ QUOTE ]
Ja ik was er ook niet blij mee. Zeer benieuwd wat er komende week op de stoep staat
24.gif

Edwin

Lid

Auto is eergisteren voor z'n 60K-beurt geweest, en beide ventilatoren bleken kapot! Normaalgesproken kennen de ventilatoren (waarvan de elektronica IN de ventilatoren gebouwd is) 3 standen, die van mij kenden er slechts 2: aan en uit. Beide venti's worden nieuw besteld (niet op voorraad) en onder garantie vervangen. Lijkt, als ik het bovenstaande lees, een serieprobleem te zijn...

[/ QUOTE ]

Mijn Octy heeft nu bijna 54000 kilometer gelopen en het lijkt erop dat ook die van mij het probleem vertoont; loeien als een gek terwijl dit bij 30 graden niet het geval was.... Ook maar eens naar de dealer; auto is van dezelfde tijd als die van Higgy, dus serieprobleem zou wel eens kunnen ;-(

DJB

Nieuw lid
De mijne heeft ook het zelfde probleem. Betekend zeker dat mijn ventilatoren ook stuk zijn?

Jan_Willem

Nieuw lid
Accu leeg

Bij mik slaat de vent. aan iedere keer als ik de auto uitzet. ANWB moest er al aan te pas komen omdat ie m'n accu leeggetrokken had. 3 mnd oud... Ook kapotte ventilatoren? Eerst dachten ze aan vocht in 'n contactje: bleek niet 't probleem. Rij nu tijdelijk Fabia :D... Best geinig.

EdK

Forumguru
Die ventilator is echt niet stuk hoor want hij draait toch !!??
Maar die ventilator wordt geschakeld door een bimitalcontact ( thermostatisch contact ) en tja als die blijft hangen bijvoorbeeld !
Maar dan is dus dat bimitalcontact defect !!

Jan_Willem

Nieuw lid
Die ventilator is echt niet stuk hoor want hij draait toch !!??
Maar die ventilator wordt geschakeld door een bimitalcontact ( thermostatisch contact ) en tja als die blijft hangen bijvoorbeeld !
Maar dan is dus dat bimitalcontact defect !!

Ah... de logica van de techniek ;)

Klinkt logisch. Ze waren bij de garage ook erg blij dat ik meedacht :D

Bovenaan Onderaan