Ventilator / motorkoeling

Jan_Willem

Nieuw lid
Uurtarief

Maw je hebt een garage uur in rekening gebracht voor het meedenken en delegeren ??

Ze zien me aankomen... ;)

Wel opvallend dat er altijd wel problemen zijn die niet direct herleidbaar zijn. Vroeger bij mijn Bravo 1.4 12v bleek een verstuiverprobleem dat nooit door Fiat is opgelost... Serieprobleem waar 't forum vol van stond. Oh well, vandaag hoor ik meer...
 

Heukie

Lid
De mijne heeft het sinds een paar dagen ook, na ritjes van 5 km staat hij al als een gek te blazen.
Als ik dit allemaal zo lees is een bezoekje aan de dealer niet onverstandig.
Zal hem dus maar eens bellen.
 
Ik heb sinds vandaag ook met dit probleem te kampen. Ik had de auto vanmorgen heel even gestart om hem op de oprit te verplaatsen. Toen ik de motor afzette begon hij ineens te blazen. In eerste instantie dacht ik dat het normaal was en heb ik er niet meer zo opgelet. Totdat ik 's middags bezoek kreeg die zeiden dat mijn auto zo stond te blazen. Toen had ik meteen het idee dat er iets niet klopte.

Ik heb eerst maar eens een stukje met de auto gereden om hem warm te krijgen. Ik hoopte dat hij daarbij weer zijn normale gedrag ging vertonen maar helaas....hij begon na een uurtje staan (en dus met een koude motor) weer te blazen. Ik heb toen meteen maar de Skoda Service gebeld en die hebben toen de ANWB Wegenwacht gestuurd. De monteur dacht dat het in de aansturing vanuit de boordcomputer zat. Daarom heeft hij de massa even losgekoppeld en na een paar seconden weer aangekoppeld. Daarna bleef hij stil. Toen hij een paar minuten had gewacht is hij weer gegaan en jullie raden het al....toen begon hij weer te blazen.

Ik heb nu de massa er maar af gehaald zodat ik maandag in ieder geval nog naar de dealer kan komen. Toen de wegenwacht kwam wilde hij al niet meer starten omdat de accu te ver was uitgeput.

Best wel irritant allemaal. Zeker als je bedenkt dat hij donderdag nog een grote beurt bij een Skoda dealer heeft gehad.

Voor de beeldvorming, mijn Skoda is een Octavia II Combi 2.0 FSI Elegance uit 2005. Dit past ogenschijnlijk in het plaatje van het serieprobleem.
 

Ronnie

Forumguru
Wanneer je niet teveel in de stad rijdt, kun je de stekker van de fan(s) erafhalen, doet ie het ook niet meer...Natuurlijk wel de temp. indicator in de gaten houden.
Of je maakt de stekker op de koeler los welke de fan aanstuurt.
 
Die ventilator is echt niet stuk hoor want hij draait toch !!??
Maar die ventilator wordt geschakeld door een bimitalcontact ( thermostatisch contact ) en tja als die blijft hangen bijvoorbeeld !
Maar dan is dus dat bimitalcontact defect !!

De mijne heeft het sinds een paar dagen ook, na ritjes van 5 km staat hij al als een gek te blazen.
Als ik dit allemaal zo lees is een bezoekje aan de dealer niet onverstandig.
Zal hem dus maar eens bellen.


@ EdK, schakelingen zoals jij omschrijft worden bij de O2 niet meer gebruikt.
De ventilatoren worden aangestuurd via het motor managment regelapp.



Meestal is het een kwestie van een defecte ventilatormotor (de grote) daar zit nl een regelapparaat in voor de aansturing (lees: snelheid) van beide ventilatoren, en door een inwendige sluiting stuurt hij na afzetten van het contact de rechter ventilator aan met vaak een lege accu tot gevolg.
 
@ EdK, schakelingen zoals jij omschrijft worden bij de O2 niet meer gebruikt.
De ventilatoren worden aangestuurd via het motor managment regelapp.

Dit is wat de man van de Wegenwacht ook aangaf. Hij kon er ter plekke niet veel meer aan doen dan de boel proberen te resetten. Als dat niet hielp dan moest ik er toch maar mee naar de dealer. Dit ga ik morgen dus maar even doen.

Al met al zal het wel weer een dure grap worden......
 
Wanneer je niet teveel in de stad rijdt, kun je de stekker van de fan(s) erafhalen, doet ie het ook niet meer...Natuurlijk wel de temp. indicator in de gaten houden.
Of je maakt de stekker op de koeler los welke de fan aanstuurt.

In theorie zou ik dat kunnen doen maar ik ga er toch maar even niet mee experimenteren.

Ik zie dat jij bij het korps van Martin Meijer zit.
 

Ronnie

Forumguru
In theorie zou ik dat kunnen doen maar ik ga er toch maar even niet mee experimenteren.

Ik zie dat jij bij het korps van Martin Meijer zit.
Klopt als een bus!
Ik bedoelde dat wanneer je de stekker losmaakt, je niet steeds de minpool los hoeft te maken, en dus de radiocode niet steeds hoeft in te voeren enz.
 
Bovenaan Onderaan