Verbruik boordcomputer vs werkelijk verbruik

VentoTDI

Forumguru
Een vraag die me nu al een tijdje dwars zit, is de volgende:

Met mijn O2 1.4TSI DSG haalde ik makkelijk 6.6l/100km op de boordcomputer, en als ik tankte klopte dat aardig (verschil +/- 0.2l/100km). Dit verschil vind ik acceptabel.:angel:

Nu rij ik een O3 1.6TDI dsg en gaf de boordcomputer onlangs 5.1l/100km aan over een tank; aan de pomp bleek het 5.7l/100km te zijn... :nailbiting: Geen gekke dingen, enkel snelweg cruisecontrol.
Ik vind dit een fors verschil (+ 0.6l/100) En deze afwijking is absoluut niet de eerste keer, bijna iedere tankbeurt een forse afwijking in die orde... (en altijd slechter :angry:)

Ben ik de enige met zo'n forse afwijking?
Wordt het verschil minder naar verloop van tijd? Nu pas 8+k gereden....
En waarom klopte de boordcomputer bij de tsi beter dan bij de tdi (schijnbaar)?

Overigens, het gaat me niet om de afwijking van de fabriekscijfers maar puur om het daadwerkelijke verbruik (t.o.v. boordcomputer)

:ot:Last, vroeger :pieker: met de 1.9tdi in mijn vento haalde ik met gemak 5l/100km...
Waarom kom ik niet in de buurt van die waardes van vroeger? Terwijl ik toch een stuk rustiger rijd nu dan toen...

Skoda-MAN

Forumguru
@VentoTDI Ik ergerde mij ook aan de grote afwijking van de BC en heb na ongeveer 6000 km zorgvuldig bijhouden via VCDS een correctie uit laten voeren door een bekend lid uit Apeldoorn en sinds die tijd werkt het goed en is het verschil tussen werkelijkheid en BC acceptabel.

Joske

Forumguru
@JXX

hoe hou jij je verbruik bij? hou je het over lange tijd / meerdere tankbeurten bij?
5,4l per 100 is écht wel heel weinig vind ik.... :pieker: hoe doe je dat?

JXX

Senior Member
@Joske
Verbruikt wordt bijgehouden via MySkoda. Hier kan je je verbruik, (aantal getankte liters en km*stand ingeven), opvolgen per maand, per half jaar of per jaar.
Hieronder ziet ge mijn werkelijk verbruik vanaf aanschaf, is nu 9 maanden.
Dit werkelijk verbruikt komt dus perfect overeen met de BC. Het verbruik "Langdurig" stond op 5,3 liter maar is deze week automatisch ge-reset. (automatisch na 99 uur en 99 minuten):lezen:
Hoe ik dit doe? Gewoon anticiperend maar toch vlot rijden. Tanken doe ik bij Dats24 en is gewoon de Octaan 95.
upload_2015-12-26_18-13-40.png

Cordoba

Forumguru
Bij mijn vorige auto (Cordoba uit '96 met 100 pk AFT-blok) gaf de BC zeer goed het werkelijke verbruik aan: op basis van de BC kon ik op ongeveer 1 liter nauwkeurig voorspellen wanneer de pomp af zou slaan. Bij mijn Fabia zie ik vooral meer variatie (zowel naar boven als naar beneden) in wat de BC aangeeft ten opzichte van de werkelijkheid, maar gemiddeld genomen is de BC toch wel zo'n 5% te optimistisch.

Joske

Forumguru
@JXX
Verhelderend, waarvoor dank :thumbsup:

Maar bij "vlot rijden" stel ik mij dan de vraag: ga je dan wel eens voorbij de 3000rpm?
Ik durf namelijk vlot tot net niet tegen de toerentalbegrenzer aan te gaan met mijn TSItje.

JXX

Senior Member
Hey @Joske
Met "vlot rijden" bedoel ik "vlot omhoog schakelen" = niet te lang treuzelen in een bepaalde versnelling, zo rap mogelijk naar zesde.
Als ik thuis vertrek zit ik (denk ik, nog niet juist gemeten) na minder dan 500m in zesde. (woon langs een grote weg en niet in een woonwijk)
Ik rij meer op gevoel en kijk niet echt naar de toeren.
Vandaag wel gezien dat ik eens net tegen of net over de 3000 toren zat, dat noem ik eerder doortrekken ipv vlot rijden, ;). Normaal schakel ik bij iets minder of iets boven de 2000 toeren, zodat ik in de hogere versnelling boven de 1400 zit. (anders komt ge in een toerenbereik waar het turbo'tje nog niet werkt)

Volgende tips zijn mijn basis voor een zuinig verbruik (al zijn er zeker mensen die hier een eigen/andere mening over hebben :facepalm:);
Eco-driving tips

Schakel tijdig naar een hogere versnelling. Schakel bij een toerental dat bij voorkeur lager is dan 2500 toeren.

Rij bij een constante snelheid in een zo hoog mogelijke versnelling.

Volg de verkeersstroom en anticipeer op wat voor je gebeurt. Hou voldoende afstand ten opzichte van je voorligger. Zo vermijd je dat je sterk moet remmen wanneer je voorganger remt.

Laat tijdig gas los, wanneer je een kruispunt, verkeerslicht, etc. nadert. De brandstoftoevoer naar de motor wordt onderbroken en het verbruik is 0,0 liter. Dit onderbreken is mogelijk omdat de motor dan via de wielen wordt aangedreven, en de motor zichzelf dus niet ‘draaiende’ hoeft te houden, zoals dat bij stationair draaien of ‘in neutraal rijden’ wel het geval is.

Rem op de motor: Laat hierbij de motor zo lang mogelijk in dezelfde versnelling zonder koppeling in te drukken. De meeste moderne motoren sluiten automatisch de brandstoftoevoer af zodra je het gaspedaal loslaat. Schakel dan terug net boven de 1000 toeren/min.

oco1979

Forumguru
mijn tip,maak dat die rond de 2000tr/min draaid.

Te laag toerental is je mengsel lucht diesel niet optimaal,wat slecht voor de motor is.

Altijd in het toerengebied waar de turbo vlot meedraaid.

Als je laag in toeren wil rijden had je beter ene zonder turbo gekocht,ne platte diesel dat we zeggen.

hemi24

Forumguru
De 2 octavia's die ik heb gereden waren aardig precies. De Golf die ik nu tijd was ruim een halve liter te optimistisch; na een correctie met VCDS zit ie er telkens akelig dicht bij.
:cool:

yves1966

Forumguru
Voor diegene die interesse hebben, ik heb een excel bestand waar je bij elke tankbeurt de liters, gereden km en totale prijs ingeeft en dan krijg je per tank en op de volledige levensloop het verbruik, zowel in liters per km als 1 op ... en de kostprijs per km. Iedereen die mij via een pb zijn email geeft stuur ik dat bestand door.

Mugjuh

Donateur
Ik heb er nu 4200 km opzitten in een ruime maand, maar vindt m'n verbruik nog niet echt goed.

5,9L / 100KM, het lijkt wel een 1.2 TSI deze 1.6 TDI :pieker:

Of is mijn voet gewoon te zwaar of hebben ze bij mij de sjoemelsoftware weg gelaten? :tegek:

oco1979

Forumguru
Ik heb er nu 4200 km opzitten in een ruime maand, maar vindt m'n verbruik nog niet echt goed.

5,9L / 100KM, het lijkt wel een 1.2 TSI deze 1.6 TDI :pieker:

Of is mijn voet gewoon te zwaar of hebben ze bij mij de sjoemelsoftware weg gelaten? :tegek:

Verbruik via boordnet of zelf uitgerekend ?

Als via boordnet is,zal je verschieten wat het echt is.

Op boordnet kan ik deze onder de 5L/100KM krijgen.

Bij mij draaid deze rond de 6L/100KM das lange sportieve ritten :D

Skoda-MAN

Forumguru
@oco1979 Lange tijd geheugen : (benzine 1.4 TSI)
5397 km 61 KM GEMIDDELD
88.29 uur 5,6 l/100 km

Ik kon volgens BC nog 50 km rijden en heb 47 liter getankt
Er van uitgaande dat er nog 3 liter in de tank zat had ik 53,4 km kunnen rijden met mijn normale verbruik.
Ik ben dan ook uitermate tevreden over het systeem.
Voor meer informatie, zie Spritmonitor in handtekening

Verbruik sinds tanken :
834 km 73 km/uur gemiddeld
11.27 uur 5,5 l/100

Simon1984

Senior Member
Ja I know de verwarming staat hoog voor de tijd van het jaar :shutup:

Als ik na ga hoe ik rij, en dan nog dit verbruik heb, vind ik het erg netjes :tegek:

IMG_1737.JPG

Bovenaan Onderaan