Verbruik boordcomputer vs werkelijk verbruik

Eltjo

Forumguru
Gemiddeld verbruik was bij mij ook zéér rooskleurig.... Ik heb het verbruik zelf met VCDS met 15% naar beneden bijgesteld. De laatste keer tanken was het 1:18,2 en berekend met tanken 1:18,7. Dus wellicht nog een keer paar keer tanken/berekenen en waarschijnlijk finetunen op factor 1,146%.
M'n laatste Passat heb ik het een paar keer uitgerekend en deze gaf 1:19,5 op de BC en berekend 1:19,5.
Ik heb overigens wel het idee dat het actuele verbruik te veel varieert. M.a.w. als straks het gemiddelde klopt, dan klopt dat met mijn gemiddeld rijgedrag. Als ik veel harder ga rijden, zoals b.v. op vakantie, dan vraag ik me af of het gem. verbruik dan nog steeds klopt met de werkelijkheid. De justering is n.l. maar op 1 punt.
 

Skoda-MAN

Forumguru
@eltjo2 Het lange termijn geheugen klopt precies, per tankvulling zijn er kleine verschillen + of - die mogelijk te maken hebben met tankplaats en afstelling vulpistool. Ik tank zoveel mogelijk bij hetzelfde tankstation en plek maar dat lukt niet altijd. Ook tank ik tot het afslaan, wacht 5 seconden en tank weer tot afslaan.
 

hemi24

Forumguru
@Simon1984 : kun je niks van zeggen lijkt mij.

Mijn verbruik wordt ook negatief beïnvloed door een rechtervoet die regelmatig te zwaar is, evenals hetgeen er regelmatig aan de trekhaak hangt... :arghh:
 

Eltjo

Forumguru
Mijn verbruik wordt voornamelijk beïnvloed door het wel of niet gebruiken starten. Als ik 'm laat niet start, verbruikt 'ie helemaaal niks! Absurd gewoon.
Fijn jaarwisseling allemaal !
 

0ri0n88

Forumguru
Vind inderdaad je oude o2 zo goed als precies in zijn cijfers ;)
Na tanken altijd dagteller op 0 en daarna uitrekenen en inderdaad is de BC iets positiever als het werkelijke maar scheelt heel weinig.
Rij overigens wel veel stad en zit dus op een verbruik van 8.1 l op 100 km wat overigens ook weer heel dicht in de buurt komt van fabrieksopgave en voor stadsverbruik zeer acceptabel.
 

VentoTDI

Forumguru
@0ri0n88 Ik reed voornamelijk snelwegen, dus dat verklaart het onderlinge verschil. Gelukkig ben ik dus niet gek :shutup: en hemelde ik de O2 niet op.

Dit is dus precies wat ik bedoel, waarom wijkt de BC van de o3 zo veel af?
En waarom die in de O2 niet...
Het typische is dat ik ook iemand ken met een Golf5 en daarin wijkt de BC in positieve zin af (verbruik is aan de pomp flink beter dan de BC aangaf)
Het lijkt me toch overal dezelfde technietk/ software :sterretjes:
 

0ri0n88

Forumguru
@VentoTDI inderdaad logisch dat verschil tussen snelweg en stad maar heb hem niet kunnen betrappen op ernstige afwijkingen. Zelfs mijn pandatje gaf strak aan wat het verbruik was en week niet eens af zo goed als die het aangaf.
Wellicht toch een sensortje of misschien zeg ik iets heel raars dat het volume van diesel tov benzine toch anders is en ze wellicht wel maar 1 soort software hanteren en je daardoor afwijkingen krijgt.
Desalniettemin hoop ik dat je van je o3 geniet ik geniet nl super van je oude o2. Op het feit dat mijn buurman zijn deur openslaat tegen mijn auto en ik dus naar de schadehersteller kan na rijd de wagen super en luxe en comfortabel :tegek:
 

VentoTDI

Forumguru
@0ri0n88 ik denk dat de buurman zijn deur van jaloezie tegen de O2 sloeg :itwasntme:

Ik kan me voorstellen dat je van de O2 geniet, was een heerlijke wagen... Mis stiekem die 1.4TSI wel. Wat een fijn motortje was dat (TDI is ook fijn, maar die 1.4 TSI... :yeah:)

Al is alle extra luxe nu wel fijn :cool:
 

0ri0n88

Forumguru
@VentoTDI
Nou meer windstoten waardoor het gebeurde schade valt mee maar te zonde om te laten zitten.
1.4 is idd superfijne motor ;)
Maar op de o3 nog meer luxe vond deze al zo luxe hahaha.
Geniet ervan en hoop dat je achter het "verbruiksprobleempje" komt.
 
Bovenaan Onderaan