Verbruik ineens hoger.

Blackokkie2

Forumguru
Normaal is mijn verbruik ongeveer 1 op 17,5 gemiddeld. Deze week zit ik ineens op 1 op 14 met moeite. Iemand enig idee wat dit kan zijn? Hij lijkt het niet continue te doen, af en toe verbruikt hij ook normaal. Ik hoor niets aanlopen en ook in de motor hoor ik niets bijzonders, ik ga nog wel even de olievoorraad nakijken morgen bij daglicht. Het gaat om de 1.9tdi bls motor.

Blackokkie2

Forumguru
Afgelopen weekend nog een 700 km gedraaid met 1 op 18 gemiddeld. Deze week begon het hogere verbruik.

Vorig jaar met de winterbanden ook geen last van gehad.

CDK

Forumguru
Kortere stukjes gereden of een zwaar voetje gehad? Het is ook winderig geweest en de temperatuur is ook wat lager geweest, al die dingen bij elkaar opgeteld scheelt best veel.

Cordoba

Forumguru
Heb je ook bandenspanning gecheckt? Alle ongunstige omstandigheden, en iets zachtere banden geven ook een aardige boost aan je brandstofverbruik, bovendien heeft lagere temperatuur meestal ook wat lagere bandenspanning als gevolg.

Rosinfield

† In Memoriam
Winderbandenverhaal gaat alleen op als de rolomtrek groter is. Bij mij is het verbruik een stuk"gunstiger", maar dat komt door de behoorlijk kleinere rolomtrek

Vanenkelen

Forumguru
Ik heb de afgelopen week precies hetzelfde gezien bij mijn 1.9 TDI BLS. Normaal op de boardcomputer doe ik 4,5/4,6 l op 100 km voor mijn woon-werk verkeer. Afgelopen week met moeite 5.5/5.6. Uit ervaring weet ik dat je daar 0,4-0,5 bij op moet tellen voor de real-life waarden.

Dus ben van 1 op 19,5 normaal naar 1 op 16 gegaan. Tot nu toe heb ik het aan het weer toegeschreven, lagere temperaturen en veel wind en regen. Wat hierboven dus ook al geopperd wordt.

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Joske

Forumguru
ergens anders getankt dan gewoonlijk? of gewoon slechte kwaliteit brandstof kan echt wel een rol spelen in je verbruik..

ertromp

Forumguru
Ik verwacht dat weer (vocht) van invloed is. Koude droge buitenlucht zal gunstiger zijn op het verbruik

Blackokkie2

Forumguru
Vorige week donderdag getankt bij pomp waar ik normaal ook tank, daarna 1 ritje woon/werk, zaterdag Almere-Groningen, zondag Groningen-Munster, Munster-Groningen. Vanuit Groningen weer opweg naar Almere, toen op de Boardcomp. nog 226 km in de tank maar Almere niet eens kunnen halen(=160km ongeveer). Dus tussen Lelystad en Almere nog tien liter Total Excellium getankt.(duur) Volgende morgen Naar het werk weer onzuinig, in de avond terug, toen normaal verbruik. Daarna alleen maar onzuinig. Zelf dacht ik dat misschien de Handrem wat blijft hangen ofzo, hoe kun je dat merken/controleren?

Joske

Forumguru
dan zou ik verwachten dat je achterste remschijven bijzonder warm moeten zijn na een ritje. Doe dan maar eens een ritje waarbij je niet veel moet remmen, rustig moment van oprit autosnelweg naar afrit rijden. Stoppen op een parking (er van uitgaande dat je bijna niet hebt moeten remmen) en voelen aan de schijven.

EDIT: @ertromp is sneller! :D

Maar lijkt me allemaal wat vergezocht hoor. Temperatuur en vochtigheid spelen inderdaad ook grote rol in je verbruik zoals reeds aangegeven door anderen. Een mechanisch of elektronisch mankement (sensor die verkeerde waardes aangeeft) zijn niet uitgesloten, misschien als het verbruik aanhoudt toch eens aan de computer hangen om te kijken of er foutcodes opgeslagen zijn?

lastig verhaal, hoop dat het iets simpels is zoals weersinvloeden ed.
mijn ervaring is dat als ie ineens meer gaat verbruiken er ook echt iets kapot aan het gaan is.
misschien is het handig om een diagnose te laten maken door de garage, kost iets van 40 euro geloof ik.
de laatste keer bij mij was toch de turbo kapot ..
heb je al is flink hard gereden en hard opgetrokken ??
succes iig.

Noord26

Forumguru
Verbruik wat 1 week hoger is moet je geen waarde aan hechten. Wanneer het bij meerdere tankbeurten opeens wel hoger blijft zou ik eens met de auto langs de dealer gaan. Verder de standaardzaken als bandenspanning, olie en koelvloeistof bekijk je wel regelmatig neem ik aan?

Vanenkelen

Forumguru
Ik gok dan toch de weersomstandigheden. Ik merk ook niets bijzonders (geluiden of trillingen ofzo) aan mijn auto, ondanks dat ik ook een fors hoger verbruik had afgelopen week. Heb net ook even de vloeistoffen en banden gecontroleerd en bij mij ook niets bijzonders...

Blackokkie2

Forumguru
Hmm, het is toch niet extreem weer ofzo, nou ja in de gaten houden en afwachten maar. Als de dealer tijd heeft als ik ook tijd heb maar eens binnenlopen voor een check.

Toch vreemd met de vorige winter nergens last van gehad, ja heel klein beetje hoger verbruik, terwijl die winter toch echt heel koud was en lang aanhield.

Bovenaan Onderaan