Verbruik ineens hoger.

Vanenkelen

Forumguru
Hmm, het is toch niet extreem weer ofzo, nou ja in de gaten houden en afwachten maar. Als de dealer tijd heeft als ik ook tijd heb maar eens binnenlopen voor een check.

Toch vreemd met de vorige winter nergens last van gehad, ja heel klein beetje hoger verbruik, terwijl die winter toch echt heel koud was en lang aanhield.
Misschien niet perse de kou, maar combinatie van vochtigheid en wind... Merk sowieso dat mijn auto bij (forse) wind meer verbruikt.

Hoop voor je dat dat het is :-).
 
Laatst bewerkt:

MarcW

Senior Member
Haak hier even op in. Heb nu de laatste 4 tankbeurten bij BP gedaan. Normaal tank ik bij Shell of Texaco. Normaal gesproken is het verbruik volgens boordcomputer 4.6-4.8. Sinds de tankbeurten bij BP is dat 5.3-5.8 geworden.

Toch wel een aardig verschil vind ik.
 

Vanenkelen

Forumguru
Vanmiddag eindelijk weer eens een normaal verbruik op weg naar huis vanuit werk. Vanmorgen (zelfde rijstijl) was het op de boordcomputer nog 5,6 l/100km.
6uju4ysy.jpg


Normaal rij ik 1100-1150 km op een tank, nu een krappe 1000.
 

Cordoba

Forumguru
Het kan toch nog zijn dat één of beide achterremmen heel lichtjes aanlopen. Als je de auto iets opkrikt zodat het wiel los is van de grond, even draaien om te checken (dan loop je tenminste geen blaren op, maar aanlopen kan zo licht zijn dat temperatuurverhoging van de velg nauwelijks merkbaar is). (overigens voor dit testje kun je de auto niet op de handrem zetten, dus in de versnelling zetten met contact uit, en bij voorkeur garagekrik gebruiken, minder kans dat ie eraf valt als bij de standaardkrik).
 
En hoe zit het met de samenstelling van de brandstof aan de pomp in de winter? Ik heb wel eens begrepen dat winter-brandstof iets anders van samenstelling is dan in de zomer. In diesel wordt in de winter geloof ik wat benzine toegevoegd om het een of ander te verbeteren. Ik weet niet precies wat. Maar ik kan me indenken dat dat wel gevolgen heeft voor het verbruik. Ik merk ook in de winter een stijging van het verbruik van mijn O2 1.6 tdi Greenline...
 

Canon-Eye

Forumguru
In diesel wordt in de winter geloof ik wat benzine toegevoegd om het een of ander te verbeteren. Ik weet niet precies wat.
Toevoeging van een beetje benzine of andere laagvlampunt component dient (of diende) om uitvlokken van paraffine-achtige bestanddelen van de dieselolie tegen te gaan. Bij lage temperaturen zouden anders je brandstofleidingen dicht kunnen slibben.

Zo zag je vroeger (als in: jaren '70/'80), op parkeerterreinen waar veel oost-Europese truckers op lading stonden te wachten, op heel koude dagen nog wel eens chauffeurs in de weer met een "kampvuurtje" onder hun dieseltank en/of motor. Die waren niet levensmoe of zo, ze probeerden alleen maar om hun gasolie weer vloeibaar genoeg te krijgen om te kunnen starten...
 

Blackokkie2

Forumguru
Ik denk toch dat er iets aanloopt, af en toe, het verbruik schommelt teveel. Ene moment 1 op 19 en twee tellen later 1 op 13,5, dan hangt het weer even op 1 op 15. Dus ik ga er wel even naar laten kijken.
 

turboturbo

Forumguru
Bedoel je met bovenstaande cijfers gemiddelden (per rit, bijv?) of het actueel verbruik tijdens het rijden?

Gemiddeld verbruik wordt met de boordcomputer met een Ø aangegeven. Het actueel verbruik schommelt bij mij ook continue van 12,1 tot 34 km/L bijvoorbeeld. Dat schommelt dus werkelijk per seconde en is geen zinnige conclusie te trekken over het verbruik anders dan dat ik weet of de motor op dat moment harder of minder harder moet werken...
 

Blackokkie2

Forumguru
Normaal schommelt het inderdaad ook, maar als ik dan weer op een vlak stuk rij dan is de schommeling vrij klein zo tussen de 1 op 16,5 en 1 op 20. Nu schommelt het tussen 1 op 12 en die 1 op 20. En als ik even heuvel op moet viel hij normaal terug tot ongeveer 1 op 12 nu zit ik dan vaak onder de 1 op 10. Over het langdurig gemiddelde stijgt het verbruik ook van 1 op 17,5 naar nu 1 op 14 of als ik niet boven de 120 kom naar 1 op 15,5. Het is ook niet continue dat hij meer verbruikt, af en toe gaat hij ook naar het normale verbruik. Zo kan hij het soms een paar kilometer op 1 op 17,5 houden en valt dan ineens zonder dat de weg of het weer erom vraagt terug naar 1 op 14. Dacht eerst ook dat het met de wind te maken had, maar hij doet het ook als je de wind vanachter hebt. Heb ook nu ik er heel erg op let dat ik het idee heb dat hij af en toe iets minder optrekt en sneller snelheid verliest bij gas los. Heb ook even gekeken of hij de topsnelheid wel haalt, maar ik kwam wel redelijk normaal op de 180 op de teller.
 

turboturbo

Forumguru
Ok, dus je neemt echt een verschil waar met normaal.
Maar dus je hebt het, als je het over de schommelende getallen hebt, over het actueel verbruik (niet het gemiddeld Ø)?
Persoonlijk denk ik toch dat dat een lastige(r) manier is van je verbruik meten, en dus een minder goede raadgever voor je vermoeden.
Zo is het weer de afgelopen weken wel erg grillig geweest vwb wind bijvoorbeeld, zoals je zelf ook noemt.

Een betere raadgever is het werkelijk verbruik aan de pomp bijhouden, dat is een preciezere methode en een meer betrouwbaar meetmiddel - heb je daar nog verschil ontdekt?
 
Laatst bewerkt:

Kensel

Forumguru
Ik merk inderdaad ook dat (vooral de dagen waarop het flink waait) mijn verbruik bijna eng toeneemt..
Ik hoor het meer in mijn omgeving dat sinds de verlate herfst is begonnen, verbruik van de auto toeneemt.. Ik gok dus ook op het weer.. Mocht het bij beter weer straks nog zo zijn dat je auto flink meer verbruikt, zou ik verder zoeken..
 

Sparkie

Forumguru
Ik kan het ook goed merken als de wintersloffen er weer onder liggen. Gemiddeld verbruik stijgt van 4.8ltr/100km naar 5.0 tot 5.1ltr/100km.
 

Blackokkie2

Forumguru
Het schommelt dus is het wat lastig te zeggen of het nou het weer is of dat er af en toe iets aanloopt, maar ik hou het nog steeds in de gaten.
 

skodaboy

Forumguru
Ik kan het ook goed merken als de wintersloffen er weer onder liggen. Gemiddeld verbruik stijgt van 4.8ltr/100km naar 5.0 tot 5.1ltr/100km.

hier is het de "omgekeerde" wereld,mijn 02 4x4 verbruikt minder met zijn wintersloffen er onder,dan met de zomersloffen.
nochthans hebben de winter en zomerbanden dezelfde maat (225/45/17) en mijn rijstijl is ook altijd hetzelfde en rij ook steeds hetzelfde traject,waar aan het ligt weet ik niet,(tank steeds bij Esso)
maar het valt wel op dat ik meer km's kan doen met dezelfde hoeveelheid diesel.
 
Bovenaan Onderaan