Verbruik kWh plug-in hybride

@Michel1978 Ik laad hem inderdaad wel op tot 100% en rijd hem meestal dezelfde dag weer leeg of de volgende morgen. Het advies van 80% heb ik maar even naast mij gelegd. Weet natuurlijk niet hoe dit op de lange termijn gaat uitpakken.

de laatste paar dagen ook hybride gereden, omdat ik naar Belgie moest, maar ook daar tussendoor laden een een korte meeting doen, werkt eigenlijk best relaxed. Achterin heb je een prima kantoortje ;)

Maar idd veel onderweg voor werk, maar ook het sociale leven.

@johanl, goed om te weten dat de ervaring met 100% laden op zich goed zijn. Zeker na 3 jaar.
 
@Salsero ja achterin ruimte zat inderdaad, maar je laad dus ook onderweg, met een snel lader met de 50 kW? Gaat dat nog een beetje snel? Vaak als ik onderweg ben voor het werk kom ik altijd tijd te kort en dan vooral op de terugweg en dan rij ik maar door op benzine, vandaar ook nu maar een hybride. Want ritjes van 400 a 500 km zakelijk op een dagje door Nederland en Duitsland in geen uitzondering
 

johnboy

Donateur
Sind 5 juli 2024 gemiddeld verbruik: 14,9 Kwh, benzine 1 op 55.5.
Van de week op ritje 90 km was de Kwh 20.6 gemiddeld.
Is wel oké volgens mij.
1x snelladen, was op 35 Kwh.
 
Op zich redelijk normaal verbruik denk ik. Het is natuurlijk een tweede generatie PHEV met sterkere motor en groter batterij pakket. Qua afmetingen komt de Kodiaq aardig overeen met de Enyaq. Hiervan rijd ik de eerste generatie voor het werk; veelal kom ik daar uit op 17 kWh. Nu in deze periode schommelt het een beetje tussen de 19 en 20 kWh.

Ik ga er vanuit dat de elektromotor in de Kodiaq een aardig efficiënt ding is, naar verwachting efficiënter dan die in mijn O4. Dus dat je dan op de 20 (of wat meer) kWh zit lijkt mij dan gewoon. Daarbij heeft "mijn" Enyaq een warmtepomp, de Kodiaq natuurlijk niet. Dus die zal een normale convectie verwarming hebben gok ik wat ik weer iets nadelig is in verbruik.


Toch ben ik verder wel benieuwd naar rijders die de auto voornamelijk als een EV gebruiken.
Ikzelf maak mij daar ook schuldig aan met de O4. 90% van alle ritten is elektrisch. Gebruik hem vrijwel dus als een elektrische auto. En dat is achteraf naar mijn idee bij hybride niet helemaal de bedoeling. Aan de andere kant: het enige waar dit ongunstig voor zou kunnen zijn is de slijtage aan het batterijpakket. Die zal eerder inzakken wat bruikbare capaciteit betreft.

Nu heeft die Kodiaq wel een snellaad mogelijkheid. Wat hem nog meer aanspoort op elektrisch rijden. Alleen als je dat zelf moet betalen dan heeft dat weinig zin. Je betaald zo'n beetje 70 cent per kWh aan de snellader. Dus als hij leeg is kost je dat pakweg 14 euro voor een bereik van ongeveer 100km. Op benzine met lege accu zal de auto 1 op 14 lopen denk ik? Beetje afhankelijk van de prijs kom je dan op dezelfde prijs uit als op benzine. Rijd je in hybride dan kom je verder en gaat het hele verhaal niet op en dan zou ik hem sowieso niet aan de snellader hangen.
 

johnboy

Donateur
Sind 5 juli 2024 gemiddeld verbruik: 14,9 Kwh, benzine 1 op 55.5.
Van de week op ritje 90 km was de Kwh 20.6 gemiddeld.
Is wel oké volgens mij.
1x snelladen, was op 35 Kwh.
Aanvulling: ik rij minimaal 90% van de ritten electrisch. Hiervoor een Enyaq, een laadpaal had ik al. Perfect zo, incl. auto bijv. 's-ochtends opwarmen. Opladen op lage prijsuren en/of zonnestroom. Lege accu en alleen motor was recent 1 op 17.
 
Oh 1:17 zelfs. Dan is zelfs op benzine rijden, vanuitgaande 2,10 de liter, goedkoper dan de auto volledig naar 100% snelladen a 70ct per kWh.

Wat heeft jou dan bewogen van de EV af te gaan en nu dan een PHEV te rijden? Als een EV..?
 

johnboy

Donateur
De Enyaq beviel prima qua rijeigenschappen, echter op langere afstanden in de zomer ongeveer 330 km en best wel wat laden op langere reizen en kijken waar je kan laden en zeker in de winter maar 200 km bereik (ik had de iV60). Net naar Eindhoven heen en terug.
Bij een rondreis in Zweden met bijna alleen snelladen, in totaal net iets goedkoper dan op benzine.

Met de Kodiaq nu gecombineerd bereik van ongeveer 870 km. Morgen naar Disneyland in 1x i.p.v. 2x bijladen. Laden bij Disney hotel is ook nog eens gratis. Gemak dus eigenlijk.
Ik zou de Enyaq nog niet hebben ingeruild als de Kodiaq PHEV niet was gekomen.
 
@Michel1978 Als ik bij Fastned laad, dan zit ik meestal op tussen de 30 en 50 KwH, bijna nooit 50 eigenlijk. Het neemt af na mate de accu voller wordt. Maar dat hoort blijkbaar? Het is mijn eerste ervaring met een stekker auto. En overigens laad ik het ook niet altijd helemaal tot de 100% in deze gevallen, wel als ik op kantoor ben of thuis (publieke laadpaal).
 
Net als bij EV’s haal je de hooste laadsnelheid bij een vrijwel lege accu. Dus als op temperatuur is, en pakweg 5% geladen is zul je die 50kWh wel aantikken denk ik. Kortstondig. Want naarmate de accu voller wordt gaat de laadstoom omlaag.

Snap dat dat wel geinig is om ff te proberen of te doen. Maar financieel is t niet interessant? Mits je het niet zelf hoeft te betalen..
 
Zo weer een maandje aan gebruik gegevens erbij.
 

Bijlagen

  • Screenshot_20241211_103455_Mykoda.jpg
    Screenshot_20241211_103455_Mykoda.jpg
    295,5 KB · Weergaven: 40
  • Screenshot_20241211_103437_Mykoda.jpg
    Screenshot_20241211_103437_Mykoda.jpg
    279,2 KB · Weergaven: 39
  • Screenshot_20241211_103411_Mykoda.jpg
    Screenshot_20241211_103411_Mykoda.jpg
    304,9 KB · Weergaven: 38

johnboy

Donateur
Hier mijn info, incl. 900 km naar Parijs zonder onderweg te laden.
 

Bijlagen

  • WhatsApp Image 2024-12-11 at 18.36.13_296f28cd.jpg
    WhatsApp Image 2024-12-11 at 18.36.13_296f28cd.jpg
    66,6 KB · Weergaven: 33
  • WhatsApp Image 2024-12-11 at 18.36.30_05d423f2.jpg
    WhatsApp Image 2024-12-11 at 18.36.30_05d423f2.jpg
    65,6 KB · Weergaven: 29
  • WhatsApp Image 2024-12-11 at 18.37.50_20474e8f.jpg
    WhatsApp Image 2024-12-11 at 18.37.50_20474e8f.jpg
    69 KB · Weergaven: 30

VanRoyal

Forumguru
Rijden jullie altijd in e-mode of hybride? Ik heb hem voor de lokale ritjes in e-mode staan, maar bij ritten van 75+ km heb ik hem op hybride gezet. Ik weet niet wat beter is, eerst de accu helemaal leegrijden en verder op benzine, of het hem zelf lekker laten uitzoeken? Ik vermoed dat laatste, maar ben benieuwd naar jullie ervaringen.
 

johnboy

Donateur
Ik doe ongeveer hetzelfde, onder de 100 km electrisch, daarboven hybride. Ik laad niet onderweg, dat doe ik weer op de oprit. Bij leegrijden accu komt er weer wat in door regeneratie.
 

MikeyMan

Senior Member
Ik denk dat het wel nuttig is om bij file en/of binnen de bebouwde kom zoveel mogelijk elektrisch te rijden. En dan op de snelweg hybride. Komen zowel de motor als de elektra het beste tot hun recht.
 

johnboy

Donateur
Yep, indien hybride stand op automatisch en rustig rijden dan slaat de motor niet aan. Zelfs af en toe niet bij 80 op prov. weg. Mode op eco scheelt ook.
 
In de binnen stad heb ik hem op elektrische staan, als ik weet dat ik het toch niet ga redden dan vanaf de start op hybride, en dat is geregeld hoor. Laatst kom ik niet laden door dat er een of andere Pino dus danig had geparkeerd met een fiat 500e dat ik er niet meer tussen kon. Dus dan maar door rijden op benzine. Vind het trouwens erg knullig dat er maar 2 opties zijn van mij hadden het er drie mogen zodat je kan kiezen brandstof, hybride of EV. Want soms wil ik niet op de snelweg hybride of EV rijden maar dan wel EV in een stad en dan staat de auto als een gek te peddelen tussen EV en brandstof vooral als de accu zogoed als leeg is
 
Hier ook mijn gegevens weer aardig wat km's verder, beetje mee benzine gaan verbruiken door lange afstanden en soms niet kunnen opladen.
 

Bijlagen

  • IMG_0997.PNG
    IMG_0997.PNG
    177,6 KB · Weergaven: 14
  • IMG_0998.PNG
    IMG_0998.PNG
    175,1 KB · Weergaven: 14
  • IMG_0999.PNG
    IMG_0999.PNG
    191 KB · Weergaven: 14
Bovenaan Onderaan