Verbruik O2 1.2 TSI DSG hoog??

HBos

Lid
Hallo, sinds een paar maanden ben ik in het bezit van een octavia combi 1.2 TSI met DSG bak, een prima auto om mee te rijden. Alleen het verbruik haalt alleen zeker niet de fabrieksopgave (5,9 l/100km, 1:16,9 gemiddeld).

Mijn rijstijl is rustig, gemiddeld is mijn verbruik 6,9 l/100km (1:14,5) bij ca 70% snelweg. Het valt mij op dat bij snelheden vanaf 120 het verbruik ook behoorlijk toeneemt en ook lang niet fabrieksopgave voor buitenweg haalt (5,2l/100km, 1:19,2). Alleen bij 100 km/h en lager is het verbruik acceptabel (ca 1:17).

De huidige km-stand is ca. 3500, kan het zijn dat het nog beter wordt als de motor helemaal ingereden is? bij welke km stand is de motor helemaal ingereden?
Het winterse weer werkt ook niet mee voor het verbruik denk ik, in de zomer beter?

wat is jullie ervaring?

Groeten, Hans
 

Noord26

Forumguru
Dat auto's de fabrieksopgave niet halen is een trent van de laatste jaren. Dat ligt niet aan de auto, maar aan de manier waarop het verbruik getest wordt.

In de winter verbruikt de auto de eerste kilometers idd meer, maar eenmaal op temperatuur moet het geen verschil uitmaken met een lekker zomerbriesje.

Ik denk ook dat u buitenwegen verkeerd op neemt. Hiermee doelt men namelijk op B-wegen, met een maximumsnelheid van 80 km/h. Geen snelwegen.

Wellicht kunt u eens een kijken nemen op Spritverbrauch berechnen und Autokosten verwalten - Spritmonitor.de Daar kunt u zoeken op merk en type auto, icm welke motor en dat is een stuk realistische qua verbruik.
 

deusjevo

Forumguru
Mijn werkgever is ook lichtelijk teleurgesteld in mij gezien het hoge verbruik van de O2 1.2 TSI
Loopt gemiddeld 8.2 liter op 100 km en norm van de leasemij is 6.1 liter op 100 km.
Rij vrij normaal, wel vaak starten en korte stukken met koude motor.
 

bobby45

Actief lid
Eerst vaststellen wat er moet inlopen. Eigenlijk alleen maar de zuigerveren. In welke mate het inlopen moet gebeuren, hangt van de bewerkingsnauwkeurigheid en de gebruikte materialen af.
De motorfabrikant stemt alles in het tribologische systeem (zoiets als: smering en slijtage) op elkaar af. Dus ook inlooplagen, de smeerolie en de filters. Het gaat om serie- of massaproducten, dus liggen de toleranties nauwkeurig vast.

Voor zulke motoren geldt: als ze vanaf nieuw direct behoorlijk, maar niet te lang achtereen, worden belast des te beter. In de praktijk komt dit neer op kortstondig stevig optrekken, maar niet te lang achtereen zwaar belasten. Tijdens het inlopen mag er geen zodanig hoge temperatuur optreden op de hoge contactpunten van de nog ‘ruwe’ oppervlakken dat er kleine lasplekjes ontstaan. Door kort, maar stevig op te trekken komt de verbrandingsdruk wel achter de topveren te staan, maar niet lang genoeg om kleine vreetplekken te voorkomen.

Niet eerder verversen
Alle slijtagedeeltjes en fabricagevuil dat ontstaat of nog aanwezig is in de motor worden door het oliefilter opgevangen. De fijne deeltjes die niet uit de olie worden gefiltreerd, werken als ‘polijstpasta’ mee aan het inloopproces. Dus niet eerder olie verversen dan de motorfabrikant opgeeft.

Automotoren worden na de montage meestal gespoeld, motorfietsmotoren meestal niet. Daarom liggen de eerste verversingstermijnen behoorlijk ver uit elkaar. Ook maakt bij veel motorfietsmotoren de transmissie deel uit van hetzelfde smeersysteem. Daardoor ontstaan er meer slijtagedeeltjes.

Turbomotoren
Een bijzondere categorie vormen turbomotoren. Als deze motoren te voorzichtig worden ingereden, ontstaat er een olieverbruikprobleem. Vaak is het mogelijk met een speciale vloeistof (Running-In Compound) alsnog het inlopen tot stand te brengen. Het gaat om een vloeistof met aluminium-, sicilium- of ijzerzouten die oxideren tijdens de verbranding. Er worden dan microscopisch fijne, maar zeer harde deeltjes gevormd die het inlopen tot stand brengen.

Motoren die geheel of gedeeltelijk gereviseerd zijn, kunnen ook gebruik maken van zo’n inloopvloeistof die door sommige oliemaatschappijen wordt geleverd.

Al met al is het inlopen tegenwoordig niet meer zo’n probleem als voorheen. Met een goed advies op basis van het bovenstaande zullen er geen problemen ontstaan. Adviseer het oliepeil goed in de gaten te houden en geef de juiste motorolie mee.
http://www.amt.nl/Vraag-en-antwoord/Tips-voor-inrijden-20091.htm

raggen met die bak echt ander komt het nooit meer goed :super:
 

bobby45

Actief lid
Een verbrandingsmotor is pas op bedrijfstemperatuur wanneer de koelwatertemperatuur 90-105°C bedraagt. De smeerolietemperatuur ligt 10-40°C hoger bij bedrijfswarme motor. Om die bedrijfstemperatuur te bereiken moet er dus eerst een opwarming vanaf de omgevingstemperatuur plaatsvinden. Daaruit volgt logischerwijs dat er meer energie ofwel brandstof nodig is naarmate de buitentemperatuur lager is. Vergelijk het maar met de centrale verwarming thuis. Bij 20°C hoeft er niet eens gestookt te worden, bij -20°C vliegt het gas er doorheen.

Maar er speelt meer. Een motor is overwegend van metaal en dat krimpt bij lagere temperaturen. De lagerspelingen worden kleiner, daarom is het brandstofverbruik bij lage temperaturen hoger omdat de wrijvingsverliezen in de motor en de transmissie hoger zijn.
Als we uitgaan van een volledig opgewarmde motor zit het verschil in verbruik vooral in toename van de transmissieverliezen. Zowel de versnellingsbak als de eindoverbrenging komen ‘s winters niet op dezelfde temperatuur als ‘s zomers. Dat betekent: een stroperige olie. Vandaar de trend naar oliën met een lagere viscositeit.

Soms wordt er een extra beroep gedaan op het elektrisch vermogen van de dynamo. Er is immers verlichting en verwarming nodig. Het is de motor die extra brandstof nodig heeft om de nodige stroom te kunnen leveren.

Als de bandspanning niet wordt aangepast, daalt de druk met 0,1 bar per 10°C temperatuurverschil. Al gauw is er een 0,2 bar lagere druk in de banden dan ‘s zomers, dat verhoogt de rolweerstand.

Het is niet mogelijk nauwkeurig aan te geven met welk percentage het verbruik ‘s winters toeneemt, maar het gaat al gauw om 5% en meer bij 0°C en nog veel meer bij echte koude.

Korte of lange ritten
Hoe korter de ritten, hoe hoger het gemiddelde brandstofverbruik. Als het koud is, worden er tal van verbruikers ingeschakeld om het interieur inclusief de inzittenden op te warmen. Een verdubbeling van het brandstofverbruik is niet ongewoon. Niet voor niets worden er tal van maatregelen genomen om het koelwater en de smeerolie zo snel mogelijk op een hoge temperatuur te krijgen. Elektrische waterpompen worden uitgeschakeld, de waterthermostaat gaat elektronisch naar 105°C, er is een fikse warmtewisselaar om de olie op te warmen, er zijn oliepompen die minder olie rondpompen, elektrische stuurbekrachtigingen beperken het benodigde vermogen ten opzichte van volledig hydraulische systemen, enzovoort.

Fileverkeer
Als er ook nog de nodige tijd wordt stilgestaan, neemt het verbruik verder toe en bereikt het extreme waarden. Vandaar de aandacht voor start-stopsystemen. Uiteraard moet er dan voldoende accucapaciteit zijn om alle verbruikers van stroom te kunnen voorzien. Daarbij gaat het bij koud weer al gauw over 1 tot 2 kW elektrisch vermogen. Via het terugwinnen van remenergie en het bijladen op momenten dat het brandstofverbruik laag is, moeten de accu’s weer worden geladen.

Het zal duidelijk zijn dat het brandstofverbruik in liters per 100 km tot oneindig oploopt als het voertuig stilstaat. Vandaar dat er zo’n grote invloed op het totale verbruik is als er veel en lang gestopt wordt.
Het optrekken kost eveneens extra brandstof. Hoe zwaarder het voertuig hoe meer brandstof het kost om alles in beweging te krijgen. Bij personenauto’s geldt dat elke 100 kg meer gewicht ongeveer 0,1 liter brandstof per 100 km kost. Let wel, dit geldt voor het rijden van de Europese rijcyclus. In de praktijk van alledag en zeker bij lage temperatuur zal het verbruik tijdens accelereren tot een veelvoud toenemen.

Samengevat: het brandstofverbruik neemt meer dan evenredig toe met het dalen van de temperatuur en kan extreme waarden bereiken als er tijdens het rijden van korte afstanden ook nog eens veel wordt stilgestaan. Er worden tal van brandstofbesparende maatregelen getroffen, maar echt laag zal het verbruik onder winterse omstandigheden niet worden.
 

adjego

Actief lid
Hallo, sinds een paar maanden ben ik in het bezit van een octavia combi 1.2 TSI met DSG bak, een prima auto om mee te rijden. Alleen het verbruik haalt alleen zeker niet de fabrieksopgave (5,9 l/100km, 1:16,9 gemiddeld).

Mijn rijstijl is rustig, gemiddeld is mijn verbruik 6,9 l/100km (1:14,5) bij ca 70% snelweg. Het valt mij op dat bij snelheden vanaf 120 het verbruik ook behoorlijk toeneemt en ook lang niet fabrieksopgave voor buitenweg haalt (5,2l/100km, 1:19,2). Alleen bij 100 km/h en lager is het verbruik acceptabel (ca 1:17).

De huidige km-stand is ca. 3500, kan het zijn dat het nog beter wordt als de motor helemaal ingereden is? bij welke km stand is de motor helemaal ingereden?
Het winterse weer werkt ook niet mee voor het verbruik denk ik, in de zomer beter?

wat is jullie ervaring?

Groeten, Hans

Dit is de grootste fout die mensen maken als ze de verbruikscijfers zien bij een auto. Die 5,2 l/100km is echt niet het verbruik bij 120 km/u. Dit is het verbruik bij een niet beladen auto, op een rechte weg zonder wind met een snelheid van rond de 80-90 km/u in de hoogste versnelling. En dan mag je van geluk spreken als je dat haalt...
wink.gif
 

HBos

Lid
Dat klopt, ik had ook niet verwacht dat bij snelheden boven de 120 km/h het verbruik hetzelfde is als de opgave fabriek voor "buitenweg". Maar het verbruik gaat al snel naar 1:13/12,5 bij 120-130, vind ik toch wel fors voor deze moderne "A-label" auto.
 

Roak

Lid
Ik vind je verbruik ook wel aan de hoge kant Hans,

Zelf zit ik nu in de winter aan 6.2 gemiddeld, bij 120-130 is het verbruik tussen de 6 en 7 liter,
woon-werk tussen de 5.5 en 6, beetje afhankelijk van mijn rijstijl. (100 km snelweg)

De 1.2 is heel zuinig als je hem licht belast, ga je harder dan loopt het verbruik sneller op
dan bij een grotere motor. Maar dan nog steeds is hij ziuiniger dan een 1.4.

Ik zie dat vooral bij de DSG eigenaren het verbruik hoger is, zou het toch niet zo zijn dat met een DSG
je de neiging hebt om harder op te trekken c.q te versnellen?

gr,

Rob
 

Rallye

Forumguru
Het niet evenredig toenemen van het verbruik boven de 120 zal komen omdat je dan de turbo meer gebruikt. Een van de redenen dat de auto zo zuinig uit de laboratoriumtest komt, is dat bij die test zo weinig van de auto gevraagd wordt dat de turbo er niet inkomt. In het dagelijks gebruik komt de turbo wel aan het werk en neemt het verbruik daar toe. Je ziet ook dat de omschakeling naar kleine turbomotoren niet door alle merken gevolgd wordt: een wat grotere, en dus relatief minder belaste niet-turbo kan in de praktijk zuiniger zijn. Zo denkt bijvoorbeeld Mazda er over.
 

heavy

Actief lid
Bij mijn 1.2 met DSG blijft het verbruik rond de 6,8 a 7 liter steken, dit is over de laatste 20K km.
Ik mag gerust zeggen dat redelijk rustig rij en optrek, ben geen rechter baan cruiser maar veel harder als de MAX snelheid rij ik ook niet ( meer )
 

hemi24

Forumguru
Hoe was die uitspraak ookal weer?!? "Elk voordeel..."

Gaat zeker op voorde zogenaamde "downsize-motoren" waaronder ook de 1.2TSI: leuk voor als je de kerktoren niet uit het oog verliest, maar ga je snelheid maken op de autobaan, dan zuipen ze net zo hard als de oude vertrouwde techniek, zoals de 1.6MPI.
 

HBos

Lid
Het lijkt erop dat mijn gemiddeld verbruik ongeveer gelijk is aan anderen. De DSG bak pakt toch wel wat extra brandstof, met name op de snelweg is het verbruik iets hoger met DSG (klopt ook met de fabrieksopgave).
Maar het comfort van deze bak is groot ik zou 'm niet willen missen.
Het lijkt inderdaad wel een trend dat het verbruik van deze moderne turbomotoren in de praktijk behoorlijk afwijken van de fabrieksopgave, maar de rijprestaties zijn goed.

Hans
 
Het ligt geheel aan rijstijl en omstandigheden. (weer; verkeer; etc.)

Als het moet rij ik van mij werk naar huis gemiddeld onder de 5 liter op 100 km, ik rij dan heel rustig, kijk goed vooruit en rijd op de autobaan niet veel harder dan 100. Moet ik er de volgende afrit af dan blijf ik lekker achter de vrachtwagens en ga ze niet inhalen. Op een ritje van bijna 24 km kan ik dan 4,5 liter op 100km halen.

Maar de auto rijd zo lekker en het is uitdagend om het gaspedaal toch wat verder in te trappen.
Mijn gemiddeld verbruik zie je in mijn signature hier beneden.
 
Mijn verbruik word hieronder ook vermeld, dit zijn (de laatste tijd) alleen maar korte ritjes in de stad, normaal gesproken niet echt zuinig dus maar toch word de 1:14 gehaald. Bij lange ritten schommel ik makkelijk rond de 1:16.
 
Het ligt geheel aan rijstijl en omstandigheden. (weer; verkeer; etc.)

Als het moet rij ik van mij werk naar huis gemiddeld onder de 5 liter op 100 km, ik rij dan heel rustig, kijk goed vooruit en rijd op de autobaan niet veel harder dan 100. Moet ik er de volgende afrit af dan blijf ik lekker achter de vrachtwagens en ga ze niet inhalen. Op een ritje van bijna 24 km kan ik dan 4,5 liter op 100km halen.

Maar de auto rijd zo lekker en het is uitdagend om het gaspedaal toch wat verder in te trappen.
Mijn gemiddeld verbruik zie je in mijn signature hier beneden.
type foutje --> 4,5 liter moet natuurlijk 5,5 liter zijn.

Heb deze week trouwens op dit ritje 5,4 liter gehaald!
 
Bovenaan Onderaan