Deze zag ik hier nog niet voorbij komen volgens mij:
www.werkelijkverbruik.nl
Samen met TNO en een aantal leasemaatschappijen is het gemiddelde verbruik bijgehouden per merk, model en uitvoering.
Voor het gemak staat ook de fabrieksopgave erbij.
Deze gegevens zijn eenvoudig uit te filteren uit de rittenregistratie datab, daar tankpassen de hoeveelheid liters en kilometerstand registreren.
Bij de aankoop van mijn huidige auto heb ik deze website geraadpleegt, en kan niet ontkennen dat het een rol in mijn beslissing heeft gespeeld
Voor de 1.2 Octavia Combi met DSG bij 20.000km per jaar bijvoorbeeld:
fabrieksopgave: 5,9L/100km
werkelijk: 7,5L/100km
Gelijk volgt hieruit dat dit €541,- aan brandstof scheelt
21% zo uit mijn hoofd, hetgeen best meevalt. Sommige automerken halen met gemak 40% (!) verschil!
Mijn vorige auto (Audi A4 Avant 1.8turbo Multitronic) deed het volgens deze site overigens 9,5L/100km per 25.000km. Terwijl ik zelf 7,2L/100km volgens mijn eigen administratie reed. Kortom, ligt ook aan je rechtervoet.
Ik heb de 1.2TSI DSG7 in verschillende auto's gereden, en het viel mij ook op dat boven de 120km het verbruik flink toenam. Dit geldt ook voor het motortoerental, hetgeen wel verband zal hebben.
Daarom is het voor mij toch een 1.8 TSI DSG7 geworden, waarmee ik nu 70% snelweg gecombineerd 6,9L/100km rij. En dat kan nog beter, want met die motor is de verleiding nog te groot om af en toe geen gas te geven