Verbruik O2 1.2 TSI DSG hoog??

andrehj

Forumguru
Ik heb met mijn S2 ook wel eens een rit van 6.0 liter gereden (was nog wel voordat ik de brandstofcomputer had geijkt, dus je moet er nog 6% bij tellen), maar het is uiteindelijk het gemiddelde wat telt!
 
Met dit warme weer is mijn verbruik drastisch gedaald.
Ik rijd nu zonder al teveel moeite te doen mijn laatste 4 tankbeurten gemiddeld 6.37 liter op 100 km.
Dagelijks ritjes van naar werk red ik makkelijk onder de 6.0 liter op 100 km.

Ook rijd ik dan nog grotendeels met de E10 benzine uit duitsland wat zogenaamd iets meer zou verbruiken.
 

Darkside

Forumguru
Mijn verbruik is redelijk. Heb de auto nu anderhalf jaar en zo;n 50k gereden.
In de winter is het verbruik hoger. En in de zomer lager.
Rij korte, lange stukken. Rij op de snelweg en op binnenwegen.
Rij over het algemeen gewoon 120 a 125 km/u en op binnenwegen zo'n 85 a 95 km/u.

Af en toe laat ik me wel eens gaan en dan heb ik een slechte score die week.
Mijn gemiddelde over het algemeen redelijk. Vind ook de LM waar ik beter scoor dan gemiddeld.
 

Jasper02

Banned
Met mijn 02 elegance 1.2 dsg combi nu 12dk gereden. In de stad zit ik op 7.0/100km en als we de snelweg op gaan met 125 a 130km/u zit ik op een 5.6-6.0/100km. Vaak haal ik dan in en maak gang met de s stand en in de stad maak ik veel gebruik van me flippers aan het stuur. Nooit een turbogat daardoor.
 
Deze zag ik hier nog niet voorbij komen volgens mij:

www.werkelijkverbruik.nl

Samen met TNO en een aantal leasemaatschappijen is het gemiddelde verbruik bijgehouden per merk, model en uitvoering.
Voor het gemak staat ook de fabrieksopgave erbij.

Deze gegevens zijn eenvoudig uit te filteren uit de rittenregistratie datab, daar tankpassen de hoeveelheid liters en kilometerstand registreren.

Bij de aankoop van mijn huidige auto heb ik deze website geraadpleegt, en kan niet ontkennen dat het een rol in mijn beslissing heeft gespeeld :)

Voor de 1.2 Octavia Combi met DSG bij 20.000km per jaar bijvoorbeeld:
fabrieksopgave: 5,9L/100km
werkelijk: 7,5L/100km

Gelijk volgt hieruit dat dit €541,- aan brandstof scheelt :tongue:
21% zo uit mijn hoofd, hetgeen best meevalt. Sommige automerken halen met gemak 40% (!) verschil!

Mijn vorige auto (Audi A4 Avant 1.8turbo Multitronic) deed het volgens deze site overigens 9,5L/100km per 25.000km. Terwijl ik zelf 7,2L/100km volgens mijn eigen administratie reed. Kortom, ligt ook aan je rechtervoet.

Ik heb de 1.2TSI DSG7 in verschillende auto's gereden, en het viel mij ook op dat boven de 120km het verbruik flink toenam. Dit geldt ook voor het motortoerental, hetgeen wel verband zal hebben.
Daarom is het voor mij toch een 1.8 TSI DSG7 geworden, waarmee ik nu 70% snelweg gecombineerd 6,9L/100km rij. En dat kan nog beter, want met die motor is de verleiding nog te groot om af en toe geen gas te geven :cool:
 

floyd2

Forumguru
In duitsland heb je het gezegde;turbo lauft,turbo sauft en dit mag wel al een ouder gezegde zijn,het is nog steeds van toepassing.
Met weinig vermogen moet je de motor meer tot het uiterste dwingen als met een motor die wat ruimer bemeten is.
Bij kleinere motoren scheelt het ook meer wanneer er verbruikers aan staan zoals bijvoorbeeld de airco.
Het vermogen loopt al niet over en als er dan ook nog eens een aantal KW's ingeleverd moeten worden aan die airco,dan blijft er niks over van de fabrieksweergave.
Ook niet orginele (bredere)banden helpen niet echt en zoals de topicstarter heeft,een nog niet helemaal "losse"motor waarvan nog niet alle onderdelen goed ingelopen zijn.(en daar bedoel ik de hele aandrijflijn mee)
Ook weersinvloeden beinvloeden de cijfers flink.
Regenachtig en/of waaierig weer hebben meestal geen positief effect.(zeker niet zoals bij mijn octavia met de stroomlijn van een kliko)
 

Ron_2

Senior Member
Deze zag ik hier nog niet voorbij komen volgens mij:

www.werkelijkverbruik.nl

Samen met TNO en een aantal leasemaatschappijen is het gemiddelde verbruik bijgehouden per merk, model en uitvoering.
Voor het gemak staat ook de fabrieksopgave erbij.

In een andere discussie of forum heb ik de link al eens gezien.
Leaserijders met een tankpas zullen zich waarschijnlijk iets minder bezighouden met zuinig rijden, terwijl diegenen die zich aanmelden bij Spritmonitor en die de moeite nemen e.e.a. consequent in te vullen juist erg hun best doen om zo zuinig mogelijk te rijden.
Beide sites geven denk ik een iets vertekend beeld (zij het ieder de andere kant op), je kunt voor jezelf beoordelen bij welk type rijder je het beste past, of er tussenin gaan zitten :-)

Zelf zit ik meer op de lijn van werkelijkverbruik.nl, van een verbruik wat sommigen op spritmonitor halen kan ik alleen maar dromen :(
 

Canon-Eye

Forumguru
Leaserijders met een tankpas zullen zich waarschijnlijk iets minder bezighouden met zuinig rijden
In een ander draadje (te lui om het op te gaan zoeken) heb ik ook al eens een opmerking gemaakt over een dergelijke veronderstelling, die volgens mij tegenwoordig toch een beetje te kort door de bocht is.

Uiteindelijk is er iemand die voor de brandstofkosten gaat betalen - meestal de werkgever van "De Leaserijder" (voor zover die überhaupt in algemene zin te definiëren is). En werkgevers hebben de - in deze tijd meer dan ooit terechte - neiging om op de kosten te letten. Dus zullen veel van de mensen die misschien vroeger "maar raak deden" met hun tankpas, inmiddels wel aan de oren zijn getrokken. Of, misschien, zelfs uit eigen beweging wat bewuster omgaan met hun rechtervoet, om orentrekkerij voor te zijn...

Zelf heb ik, alles bijeengenomen, zo'n 45 jaar in auto's van de zaak mogen rijden. Ik durf naar eer en geweten te stellen dat met die auto's niet minder zorgvuldig is omgegaan dan met de eigen auto's die we er altijd naast hebben gehad. Ik ken behoorlijk veel mensen die er net zo over denken. En natuurlijk zijn er ook mensen die hier heel anders in staan - maar zulke types heb je in alle geledingen, beroepsgroepen etc.

Het stoort me daarom een beetje dat "De Leaserijder" (zie boven: bestaat die eigenlijk wel?) nog steeds vaak eenzijdig wordt neergezet*) als ongeïnteresseerde bandenragger en brandstofopstoker, ook als dat quasi-genuanceerd gebeurt ("waarschijnlijk iets minder zuinig") en ook al rij ik inmiddels geheel op eigen kosten.

*) Dat mag natuurlijk wel, vanwege de vrijheid van meningsuiting en zo, maar die vrijheid geldt ook voor mij. Bij deze heb ik dus mijn mening geuit...
 
Leasemaatschappijen en werkgevers gebruiken deze website tegenwoordig om een realistische kosteninschatting te maken.
Mijn persoonlijke ervaring is dat als je "het nieuwe rijden" naast je neer legt, je gemiddeld toch wel komt aan het verbruik van die website.

Door zorgvuldiger te rijden kan ik daar echt wel onder komen, maar dat is natuurlijk een keuze.
 

Ron_2

Senior Member
*) Dat mag natuurlijk wel, vanwege de vrijheid van meningsuiting en zo, maar die vrijheid geldt ook voor mij. Bij deze heb ik dus mijn mening geuit...

En die wordt ook gerespecteerd.
Ik wilde alleen aangeven dat je bij jezelf te rade zult moeten gaan hoe bewust je bezig bent met zuinig rijden, sites met gemiddelden bevatten altijd beide uitersten. Ook voor wat betreft snelwegrijders of stadsrijders, die groepen zijn er ook in vertegenwoordigd.
Ben je zelf een gemiddeld zuinige rijder, ben je er erg mee bezig, of trek je je er niet veel van aan?
 

Ron_2

Senior Member
Leasemaatschappijen en werkgevers gebruiken deze website tegenwoordig om een realistische kosteninschatting te maken.
Mijn persoonlijke ervaring is dat als je "het nieuwe rijden" naast je neer legt, je gemiddeld toch wel komt aan het verbruik van die website.
Door zorgvuldiger te rijden kan ik daar echt wel onder komen, maar dat is natuurlijk een keuze.

Strikt het nieuwe rijden volgen vind ik nog steeds niet echt prettig en heb het voor mezelf iets aangepast.
In plaats van de hele tijd op de toerenteller te rijden ben ik gaan rijden zoals ik het zelf prettig vind met wel veel eerder schakelen als vroeger, dat wel.
Daarna ben ik pas op de toerenteller gaan kijken en ik zit meestal tussen de 2500 en 2800 toeren als ik opschakel. Kan ik eenmaal een constante snelheid aanhouden dan breng ik het toerental natuurlijk wel zo laag mogelijk.

Die keuze heb ik gemaakt, en zowel met de vorig als met de huidige auto zit ik op het gemiddelde van werkelijkverbruik.nl
 

Canon-Eye

Forumguru
Ben je zelf een gemiddeld zuinige rijder, ben je er erg mee bezig, of trek je je er niet veel van aan?
Ik ben er niet "erg" mee bezig, maar heb bv. wel standaard de maxidot op actuele consumptie staan. Dat helpt wel mee om excessieve situaties een beetje te beheersen. Verder rij ik op de snelweg doorgaans 105 c.q. 125 (tomtom-kms) op de cruisecontrol, maar ik schaam me er niet voor om even een beetje door te trappen als ik daarmee een inhaalactie kan bekorten.

Anderzijds zal ik niet zo gauw boven de 130/135 uitkomen, ook niet in Duitsland, want daar win je nauwelijks tijd mee tegen een veel hoger verbruik. Over het algemeen ben ik dus niet zozeer van het snel rijden, als wel van het "vaart houden". Dat schiet eigenlijk nog het beste op en kost het minste in termen van afremmen (is brandstof omzetten in hitte van de remmen) en acceleratie (is extra brandstof besteden aan het weer op gang brengen van de massa).

Al met al ben ik, denk ik, een redelijk zuinige rijder - in elk geval structureel een procent of 10 zuiniger dan m'n vrouw met dezelfde auto. Terwijl die over eenzelfde traject doorgaans merkbaar langer onderweg is dan ik.
 

Maarten

Forumguru
Nu een keer of drie getankt en het verbruik zit op ongeveer 1:14,5

Ik had hem iets zuiniger verwacht. Ik doe echt heel rustig een en gebruik de S stand al helemaal niet.
De update zal hier toch niets mee te maken hebben?
 

Ridley

Forumguru
In mijn beleving vind ik 1:14,5 juist helemaal niet slecht voor een O2. Het is maar een 1.2 en heeft ook nog een automaat. Tot op heden rijd ik met mijn lichtere Faab en de geknepen 1.2 versie ook nog maar 1:13,5 in een handgeschakelde. Dat ligt ongetwijfeld aan het feit dat er nog weinig km's mee gereden zijn en mijn S altijd aan staat. Dus ik verwacht nog wel wat verbetering, maar geen wonderen.

De turbo komt er gewoon veel sneller in om die kilo's vooruit te krijgen.
 

HBos

Lid
Lijkt mij redelijk "normaal" Maarten, ik zit nu met 8500 km op de klok rond de 1:15 gemiddeld bij rustige rijstijl. Volgens mij zit er niet meer in, helaas blijkt de fabrieksopgave niet te halen, maar toch ook niet echt slecht voor een auto van dit formaat!
 
Bovenaan Onderaan