Verbruik Octavia Combi 1.9 TDI

Hoogeweg

Nieuw lid
Sinds iets meer dan een jaar een uiterst prettige Skoda Octavia Combi 1.9 TDI Elegance. Alleen het voorgeschreven gecombineerd verbruik van 5,2 liter/ 100 km is m.i. wat erg optimistisch. ik rijdt al twee jaar zonder enige vorm van bekeuring (knock-on-wood!) veelal stad en snelweg en kom op 6,1 liter / 100 km. Ik ben benieuwd hoe de ervaringen van anderen hierin zijn. het verschil is ongeveer 20 % en dat valt niet te verklaren uit mijn rijstijl, een caravan of andere ongein. Kortom, hoe ligt dat bij jou?
 
Gemiddeld 6,25 l/100 km over 8500 km nu. Volledig in lijn met uw ervaring dus. Er is altijd (ook bij andere merken/motorversies) een behoorlijk verschil tussen het reëele gemiddelde verbruik en het theoretische. Meestal wordt aangenomen dat het theoretische verbruikscijfer voor stadsverkeer de realiteit het dichtst benadert.
 

Olaf

Lid
Als ik rustig rij en niet te veel hoef op te trekken, af te remmen dan kom ik (65 km via snelweg) uit op min. 5,2 per 100 km. En dit is dan wat de boordcomputer aangeeft.

Als ik het op basis van tanken zelf uitreken zit ik momenteel op 6,2 gemiddeld waarbij de boordcomputer 5,9 aangeeft.

Over de gehele looptijd tot nu toe zit ik op 6,5

De auto gaat piepen bij 800km en kan dan nog 100km rijden (al is daar een ander draadje over). Al met al zou het beter moeten kunnen, maar alles beter dan mijn vorige Peugeot (7,1)
 

Pim

Lid
Verbruiksopgaven voor gemiddelden houden rekening met snelwegkms, wij rijden in NL wellicht wel over de snelweg, maar niet zoals bedoelt. Relatief korte afstanden, veel file of minstens wisselende snelheden. In NL zal het gemiddelde danook dichter naar de stadsopgave gaan dan bijvoorbeeld in (sommige delen) van Duitsland, Frankrijk en Engeland.
Ik rijd veel zakelijke kms door Europa en dan doet heen en weer naar Munchen met 140km/u bijvoorbeeld wonderen voor je gemiddelde.
Trouwens, airco uit kan ook nog 0,1 a 0,2 L schelen.
 

LazyLee

Nieuw lid
Voor de statistieken:

Opgave Skoda: 5,7
Boordcomputer: 6,1
Berekend: 6,8

Dit is met 90% snelwegkilometers en verder vooral stadkilometers
 

Dolf

Actief lid
he leuk, kreeg net van de leasemij dat mijn verbruik boven de norm lag (+12%) O2 2.0FSI geven ze 7.2/100 gem. ga je echt niet redden met kleine stukejes en in de file op de snelweg
Heb ze dit maar FF verteld....en?????????.........geen reactie terug /forum/images/graemlins/smile.gif
 

MMM

Lid
Meestal 4,5 ltr / 100 km met een 1.9 tdi, de laatste tank zelfs 4,2 ltr / 100 km.

Kwestie van goed inrijden. Ze verklaren me vaak voor gek als ik dat zeg. Hoeft volgens de dealer niet meer tegenwoordig etc. etc., maar uiteindelijk krijg ik toch weer gelijk /forum/images/graemlins/grin.gif

Het is even "heel erg /forum/images/graemlins/icon_smile_dead.gif " vervelend, die eerste paar 1000 km, maar dan heb je er de rest van de tijd profijt van. Loopt ie zuinig en verbruikt ie geen olie. 26K gereden en nog geen druppel hoeven bijvullen /forum/images/graemlins/xyxthumbs.gif .
 

Octaviarijder

Actief lid
De gemiddelden die opgegeven worden in brochures en dergelijke, kunnen geen rekening houden met weersomstandigheden. Dus wind, regen en andere zaken, zullen het verbruik natuurlijk negatief beinvloeden.
 

MMM

Lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat: Octaviarijder</font><hr />

De gemiddelden die opgegeven worden in brochures en dergelijke, kunnen geen rekening houden met weersomstandigheden. Dus wind, regen en andere zaken, zullen het verbruik natuurlijk negatief beinvloeden.

[/ QUOTE ]

/forum/images/graemlins/crazy.gif Dan heb ik zeker al 8 maanden hetzelfde weer gehad? /forum/images/graemlins/grin.gif
 

dorstvlegel

Actief lid
Mijn verbruik over 26000km is 5.47l/100km ofwel 1 op 18,28.
Hoofdzakelijk snelweg en 80km wegen. De Octavia wordt langzaam iets zuiniger. Waarschijnlijk door de hogere buiten temperatuur
 
Mijn Octavia 1 zat op ongeveer 5,1 liter ...mijn Octavia 2 zit op ongeveer 5,7 liter...aan de pomp wel te verstaan...stuk kwistiger dus ! (Zelfde rijstijl , zelfde manier ingereden ,zelfde weg , zelfde Esso-tankstation...O1 was 90 pk O2 is 105pk )
 

MMM

Lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat: MMM</font><hr />

Meestal 4,5 ltr / 100 km met een 1.9 tdi, de laatste tank zelfs 4,2 ltr / 100 km.

[/ QUOTE ]

Ter aanvulling een TIP: Probeer ook eens Shell V-Power diesel. Het kost iets meer maar het rendement is hoger, uiteindelijk dus zelfs goedkoper. Prettige bijkomstigheid is ook nog eens iets meer vermogen /forum/images/graemlins/cool.gif
 

TDifan

Lid
Bij mijn O2 2.0 TDI precies de opgave van Skoda (5,7) over de eerste 3500km. Hij wordt nog steeds zuiniger. Wel veel snelweg en 80km wegen.
 

Olaf

Lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat: MMM</font><hr />

Ter aanvulling een TIP: Probeer ook eens Shell V-Power diesel. Het kost iets meer maar het rendement is hoger, uiteindelijk dus zelfs goedkoper.

[/ QUOTE ]
Helaas hebben mijn werkgever en de leasemaatschappij een ander idee. Het verschil tussen V-Power en gewone diesel komt op mijn eigen bordje terecht.
 
@MMM

Volgens mij is dat iets meer vermogen meer een placebo effect... ofwel, je weet dat je het getankt hebt en dus gevoelsmatig meer vermogen... En ja, ik heb het zelf ook geprobeerd. Neemt niet weg dat het wel "lekkerder" zou kunnen rijden. /forum/images/graemlins/24.gif
 

VEEJAY

Forumguru
Ik heb zwart op wit dat Shell de toegevoegde waarde van V power niet kon bewijzen. (verbruik/beter voor de motor etc).

Dus mijn werkgever en leasemij doen niet aan V Power. Knap lullig voor de Shell.

Heb laatst voor de gein 30 liter V power in de 206 van men vriendin getankt, ik heb het alleen in de portomonee gemerkt.

Ik sta overigens wel open voor argumenten dat V power wel degelijk effect heeft! Dus gaat uw gang...
 

Beker

Actief lid
Als ik tank deel ik altijd even het aantal getankte liters door de afstand op de trip meter. Mijn waarden schommelen tussen de 1:20 en 1:19. Oftewel 5,0 en 5,26 liter per 100 km. Ik rijd vaak snelweg maar ook korte stukken in de stad.
 
@VEEJAY: vroeger tankte ik alle merken benzine; nadat ik mijn lambdasonde had moeten laten vervangen door vervuilde benzine, ben ik hier vooraleerst mee doorgegaan. Toen enkele weken na vervanging van deze sonde de auto weer begon te stotteren/inhouden, adviseerde een Belgische VW/Audi-dealer mij Shell te gaan tanken en af en toe V-power. Binnen twee weken was het 'probleem' weg en ik heb er nooit meer last van gehad.

Sindsdien zweer ik bij Shell. Sinds ik mijn RS heb, moet ik overigens wel V-power tanken (of BP Ultimate of zo) i.v.m. octaangehalte.

Dus hoewel misschien niet feitelijk, onomstotelijk bewezen: ik heb goede ervaringen met Shell (V-power), met name v.w.b. een schonere verbranding. V.w.b. betere prestaties heb ik er ook nooit wat van gemerkt.

N.B.: 'k heb geen Shell-aandelen! /forum/images/graemlins/wink.gif
 

O2belgie

Nieuw lid
Hoi, krijg over 5 weken mijn nieuwe octavia. Hoe kan ik hem volgens jou het beste inrijden. Ik wil wel een paar duizend kilometer investeren om erg de rest van de tijd geld mee te besparen!!
 

SKODACHAUFFEUR

Actief lid
/forum/images/graemlins/ot.gif Sorry even een stukje oftopic
</font><blockquote><font class="small">Citaat: LangeNeef</font><hr />

Sindsdien zweer ik bij Shell. Sinds ik mijn RS heb, moet ik overigens wel V-power tanken (of BP Ultimate of zo) i.v.m. octaangehalte.

[/ QUOTE ]

Bedenk wel dat V-power Ron 97 heeft en BP Ron 98.
Dus Ron 98 is beter voor je motor.


Marcel
 
Bovenaan Onderaan