Verbruik Superb 1.6TDI Greenline

Ericw

Forumguru
Ik heb er nu bijna 2000km opzitten (8-8-2011 geleverd!) en ben aangenaam verrast met het verbruik.
Een aantal keer vanuit het oosten over de A12 naar Utrecht geweest waar je bijna 80% van de weg maar 100km/h mag :(.
Dit leverde een gemiddeld verbruik van ruim 1 op 23(!) op :laugh:
Steviger doorrijden resulteerd uiteraard in een hoger verbruik, maar dan nog valt het me mee.

Wat is jullie ervaring met een SII (Combi) 1,6TDI?

Eric.

Mijn geweldige verbruik is nu na 5000km 6,1 ltr per 100km.
Iets van 1 op 16 ongeveer, gezien mijn rijstijl vrij zuinig.
Ik rij lekker door en op de snelweg staat ie meestal op cc, 150km/h

Dat valt best mee hoor.
Maar dat verklaard het hoge verbruik.
Al neemt het verbruik wel af, de eerste 2000km stond de teller gemiddeld op ongeveer 7ltr/100km
Het gaat dus de goede kant op, al zou ik niet in de buurt kunnen komen van circa 5ltr/100km

pompierke

Nieuw lid
Bij mij (geen greenline )staat het gemiddelde na 3000km op 5.5l/100km ( 5.4 voor juist te zijn ) , maar wel een , overwegend , rustige rijstijl .
Benieuwd wat het gaat zijn als mijn vrouw er vanaf volgende maand mee naar het werk gaat rijden :grin:

Zijn jullie metingen op basis van wat jullie tanken of gaan jullie af op de boordcomputer?
Ik stel bij mij vast dat de boordcomputer toch wel een 10% te optimistisch is (is naar het schijnt aan te passen via VAGCOM).
Ik had bij de rit naar Oostenrijk waarbij ik vlot gereden heb in Duitsland (130 à 140km/h, niet écht snel dus) een verbruik op de boordcomputer van 4,8l/100km.
Na meting bij het vullen van de tank bleek het uiteindelijk 5,3l/100km te zijn.
Wel een 2.0TDI van 140PK.

Mijn 1.6 Greenline zit na ruim 6000 km op 4,9/100 km volgens de boordcomputer en 5,1 volgens mijn berekening op basis van getankte liters. Maar dat kan nog wel wat beter. Houdt nog teveel onbewust de koppeling in, zodat start/stop niet gebruikt wordt en rijdt eigenlijk nog te vaak te lang door in zijn 4, bijv op 80-km wegen.
Met een 1300 kg zware caravan erachter verbruikte ik tijdens mijn vakantie 11,9 liter per 100 km.

Inmiddels 10.930 km gereden en daarbij 571,51 liter verbruikt. Derhalve gemiddeld 19,12 km/liter --> 5,2 liter per 100 km. Overigens exact conform boordcomputer.

Erg netjes gezien het feit dat ik in de afgelopen 4,5 maand veelal korte stukjes heb gereden én de auto nog niet ingereden was. Moet absoluut zuiniger kunnen bij langere afstanden en een motor die goed 'los' is!

Heb er nog nooit meer dan een dikke 54 liter in gekregen. Wel frustrerend gezien de theoretische 60-liter tank. Zie ook:

http://www.skodaforum.nl/board/showthread.php?8181-Tanken/page3
dd. 20-4-2011 21:32:00

Hoeveel liters kunnen jullie tanken in een S2C 1.6 TDI greenline?
Gisteren ging na 880km het lampje aan. Heb vervolgens nog 150 km in de rode zone gereden tot op de meter uiterst links stond.
Bij 1.030 helemaal vol getankt. Vulpistool sloeg af bij 53 liter en heb er met wat extra 'geklik' 54,5 liter in gekregen. Raar voor een 60-liter tank.

Vragen:
1. Hoeveel liters kunnen jullie 'erin' krijgen?
2. En wat is jullie actieradius/verbruik met S2C 1.6 TDI Greenline

Heel simpel, dat ding zou nog veel zuiniger rijden als er een 6-bak in zou zitten. Bij hogere snelheden gaat ie toch best een beetje aan de drank ben ik van mening. Dat kan beter! Lekker cruisen van stuttgart naar Singer en terug, levert me een gemiddeld verbruik op van 1 op 14.....

In NL zit ik gemiddeld op zo'n 1 op 18... Hoe dan ook, de vijf-bak verpest het een beetje, het kan beter! Juist op snelheden 120-150....

Bakkertje

Forumguru
De 5e versnelling is, wat ik begrepen heb, net zo lang als die van een 6-bak. Op de snelweg zou het dus niet uit moeten maken en draait de auto met de 5 bak met net zoveel (of weinig ;) ) toeren als een 6 bak. Het gat tussen de 2e en 3e versnelling zou overigens prima opgevangen kunnen worden met een extra versnelling. Persoonlijk vind ik het verloop in de versnellingen niet zo mooi en zouden ze dat inderdaad met een 6-bak mooier kunnen doen (net als bij de Passat..)
Met 1300 km op de klok zit ik ook op zo'n 1 op 18, met wisselende trajecten.

Ericw

Forumguru
Net 1055 km gereden op een tank (52L), komt dus neer op een verbruik van 1 op 20,1
M.b.t. die 6-bak heeft Bakkertje gelijk, de 5de versnelling van de Superb is (bijna) net zo lang als de 6de van de Passat, dus daar zit geen verbruiksverschil in.
Maar een 6-bak was zeker mooier geweest..............

Hoeveel toeren draait die 1.6TDI greenline dan bij 120km/h? Mijn 2.0TDI draait net 2000tr/min bij 125km/h in zesde en ik heb inderdaad de indruk dat het verbruik op lange afstanden en bij hoge snelheden zeker niet moet onderdoen voor de 1.6TDI.

Jmac

Lid
ik rijd sinds kort met zo'n Passat 1.6 tdi bluemotion en heb privé de SC2 in 2.0 crdti. Het lijkt me dat bij dezelfde (ietsje sportievere rijstijl ...) m'n Skoda beter presteert qua verbruik. Ik zal de cijfertjes eens na elkaar leggen.

100km/h = 1850RPM
120km/h = 2200RPM
160km/h =3000RPM heb ik gisteren gemerkt

Overigens moet mijn auto nog wat zuiniger worden. Ik heb de eerste tank erin zitten en 833 gereden op 52 liter. Dat is 1 op 16. (Die 160 was nadat ik getankt had). Ik weet nog van mijn Octacvia de eerste tank had ik na 753 km ook ronde de 53 liter. Na een aantal tankbeurten wordt hij gewoon zuiniger. Later reed ik ook ongeveer 950 tot 1000 met wisselende ritjes op de tank van 55 liter. Ik hoop dat ik met de Superb in ieder geval 1000km kan halen bij wisselende ritten. Hoef ik niet zo vaak te tanken.

Jmac

Lid
Vandaag ongeveer 325 km gereden met m'n Passat 1.6 bluemotion: gemiddelde van 5.8 l !
Met mijn Skoda ga ik daar makkelijk onder.
+ de superb rijdt gewoon aangenamer is stiller dan de passat (bv storender trillingen in dashboard op hardere wegen)

Ericw

Forumguru
Net terug van 2 dagen Wolfsburg (tegen voormalige oost-duitse grens) en 921 km in totaal gereden met af en toe behoorlijk tempo (180 - 200 km/h).
Het resultaat was een gemiddeld verbruik van 1 op 17! Dit vind ik een erg goed resultaat gezien de snelheden die af en toe gehaald werden.

Bovenaan Onderaan