Verbruik Superb 1.6TDI Greenline

vincefra

Actief lid
opvallend uit deze thread:
- 2.0 doet 2000 tpm voor 125km/u
- 1.6 doet 2200 tpm voor 120km/u

Dus, samengevat, zal de 1.6 nog steeds zuiniger zijn (iets meer dan 10%) maar zal wel 10% sneller verslijten (motor draait sneller, slijtage ligt hoger, ... )

Ecomotor is dus goed voor de lease markt (auto's van 4 a 5 jaar, en dan weg) maar voor de bezitter met plannen van 10 jaar nog niet geschikt ...

hemi24

Forumguru
Dus, samengevat, zal de 1.6 nog steeds zuiniger zijn (iets meer dan 10%) maar zal wel 10% sneller verslijten (motor draait sneller, slijtage ligt hoger, ... )

Niet direct, aangezien de inwendige wrijving lager is... Als ik me niet vergis claimde VAG 30% t.o.v. het oude 1.9 PD blok!

guitar_billy

Senior Member

hmm mijn 2.0tdi doet 2250rpm bij 120km/u ( en 1500rpm bij 80km/h, 3000rpm bij 160km/u ). alle snelheden op de teller.
@Ernieken, ik heb een 2.0 met DSG6, heb jij een 2.0 met handbak ?

Ericw

Forumguru
Afgelopen week bijna ieder dag de A12 afgereden van oost naar west en weer terug. T.g.v. werkzaamheden mag op ongeveer 80% van die weg maar 100km/h..............
Dit had het volgende gevolg voor het verbruik: 1300km(!) met 1 tank, verbruik was ruim 1 op 23 met een gemiddelde snelheid van 76km/h :laugh:

Mijn eerste 800 km zitten er op en zit nu op een verbruik van 4,7 l/100km.

Misschien altijd interessant om erbij te zeggen of je meting van de boordcomputer is of het op basis is van hetgeen je tankt.
Bij mij bvb zit er een redelijk grote verschil tss. verbruik boordcomputer en werkelijk verbruik.

sorrow

Nieuw lid
Misschien altijd interessant om erbij te zeggen of je meting van de boordcomputer is of het op basis is van hetgeen je tankt.
Bij mij bvb zit er een redelijk grote verschil tss. verbruik boordcomputer en werkelijk verbruik.

Sorry voor de late reactie.

De laatste 950 km gereden met winterbanden.

Volgens de boordcomputer : 5,1 L / 100 km
Volgens de berekeningen aan het tankstation : 5,12 L/ 100 km.

De boordcomputer zit er dus pal op.

Ericw

Forumguru
Heb nu een gemiddeld verbruik van 1 op 20 (5L/100km) na 15.000km :grin:
Dit is het werkelijke verbruik welke ik bij hou via http://www.spritmonitor.de
De BC zit er meestal niet erg ver naast, paar tienden maar.

kaze

Lid
Lijkt me dat ik toch wel extreem het rechtse gaspedaal induw dan ....
volgens BC 7,3liter :722:

turboturbo

Forumguru

Ja, dahaag. Slijtage is niet alleen gelinkt aan het toerental. Ik denk eerder aan verkeerd gebruik / belasting. En zo gezien zou je de motor wel eens meer kunnen laten slijten bij een (te) laag toerental dan een hoger (juiste belasting van de motor)
Mijn Fabia draait 4500 tpm bij 130 km/u op de teller en snort er dan heerlijk op los. Ik las in een review van Autoweek dat een 2.0 liter Skoda (Fabia 1) ook 4000 tpm draait met 120 km/u. Dan zouden die motoren nog ongeveer 2 jaar meegaan (even van een Fabia 1 uit 2004)

Zie ook het draadje 'hoeveel toeren moet 'ie nu draaien?' waarin van gedachten gewisseld wordt over juiste toerental bij welke belasting.

vincefra

Actief lid
klopt allemaal ...
Vandaar dat de discutie rond motorinhoud / verbruik / toerental / ... nogal zinloos is want fabrikagekwaliteit, gewicht, de bestuurder, ... enzovoort spelen ook mee ...

Mij interesseren die getallekes niets ... 5 jaar leasen en dan doorgeven zie ..; en nu genieten van het comfort ...

hemi24

Forumguru
Lijkt me dat ik toch wel extreem het rechtse gaspedaal induw dan ....
volgens BC 7,3liter :722:

Dan doe je serieus je best!!! Dat haal ik in NL niet, maar bij flink blazen in Dld lukt het net...

Leuk detail, sinds mijn 2-massa-vliegwiel is vervangen is mijn verbruik ook ineens weer een paar tienden lager!

iceqbe

Nieuw lid
Mijn verbruik ligt op 6,1 L wat me vrij hoog lijkt. Berekend over 6000km met winterbanden. Ik heb wel degelijk een rustige rijstijl, geen idee dus hoe ik aan die 6,1 L kom... Nog mensen met dit "probleem"?

Edit: ik heb wel een volwaardig reservewiel + toebehoren gekocht maar dit kan het meerverbruik toch niet verklaren?

sorrow

Nieuw lid
Mijn verbruik ligt op 6,1 L wat me vrij hoog lijkt. Berekend over 6000km met winterbanden. Ik heb wel degelijk een rustige rijstijl, geen idee dus hoe ik aan die 6,1 L kom... Nog mensen met dit "probleem"?

Edit: ik heb wel een volwaardig reservewiel + toebehoren gekocht maar dit kan het meerverbruik toch niet verklaren?

Vreemd, ik heb ook een rustige rijstijl en zit aan een gemiddeld verbruik van 5,1 L/ 100km

Bakkertje

Forumguru
Als ik rustig rijdt en me aan de maximum snelheid houdt rijd ik van Nijmegen naar Amsterdam met een gemiddeld verbruik van 1 op 22,4 of 4,5 L/ 100km.
Maar dan zit ik er alleen in. Gaan we met z'n 5-en op pad dan rijd ik zo'n 1 op 19 a 20 als je echt rustig aan doet..

Ericw

Forumguru
Na 41000km heb ik nu een gemiddeld verbruik van 1 op 19,3 (5,2L/100km)
Dit is een combinatie van vlotte ritten in D en relatief rustige ritten voornamelijk op de A12 oosten richting Utrecht vanwege de vele werkzaamheden.

Ik kom denk ik gemiddeld niet veel beter dan 5.7L uit (op de boordcomputer). Dit is wel met winterbanden en in de zomer 18".
Ik heb wel het idee dat het verbruik nog steeds iets afneemt (nu 30000KM). In het begin haalde ik ook waarden die in de 6.xL per 100 lagen.

vanguard oxford

Nieuw lid
Verbruik ligt na ruim 9500km op 5,2 liter per 100 kilometer, met een gemiddelde snelheid van 70 km uur (boordcomputer).
Ik rijd 90% van de ritten op de snelweg, regelmatig files ( A13, A16, A10, A44). Zodra het kan gebruik ik de cruisecontrol,
airco staat altijd aan. Zonder file rijd ik meestal 135 km/ uur op de snelweg, 120 km/uur waar 100 is toegestaan.

Mijn Smax 163pk tdci zat op 6,3 liter/ 100km, de Mondeo TDCI 140pk zat op 5,8 liter/100 km.

Bovenaan Onderaan