Nee, maar het effect van een zware rechtervoet wel.
Tja, ik had in mijn vorige O2 een even zware voet en die had toch voldoende met een liter minder per 100km.
Ik denk dat de motor gewoon een beetje plat is voor mij (lees veel te traag) want in de Golf IV (TDI130) was mijn verbruik ook veel lager (makkelijk onder de 6l/100km, als ik er echt op lette zelfs onder de 5l/100km)
Ik gebruik nu dus heel vaak de kickdown om te versnellen, anders duurt het te lang, terwijl ik met de handbak zeker niet altijd terug schakelde.
Als ik heel voorzichtig ben en er altijd op let, dan kan ik gemiddelde wel onder de 6l/100km krijgen, maar niet veel eronder.
Het verbruik hangt ook sterk af van welke weg ik naar het werk neem. Ik kan de E19 nemen (wat ik enkel tijdens vakanties doe wegens de file) of de A12 (met twee rood-licht kruispunten en beton ipv asfalt)
Als ik de E19 neem dan kom ik rond de 6l/100km (als ik mij aan de snelheidslimiet hou, anders iets meer).
Neem ik de A12 dan kom ik steevast boven de 7l/100km uit, rijstijl is identiek. Die 2 verkeerslichten kunnen toch niet zo'n verschil geven (totale afstand is een kleine 60km)
Moet dus aan het wegdek liggen of het iets nerveuzere karakter van de A12.
raar in ieder geval.
(ik let bijna nooit op het verbruik, ook niet als ik zelf moet betalen trouwens)