Vergelijking kosten 1.4 TSI en 1.6 TDI

Havana

Forumguru
Een kennis van me wil een nieuwe O3 kopen en twijfelt tussen de 1.4 TSI en 1.6 TDI. Het gaat hierbij niet om de motor zelf, maar om de kosten. Aangezien ik redelijk handig ben met Excel vroeg hij mij eens te gaan rekenen. Hieronder het resultaat. Mochten er aanvullingen of correcties zijn, shoot !

Ik ben uitgegaan van

1.4 TSI
verbruik 1:14 (gebaseerd op dit forum en Spiritmonitor)
verzekering 435,60 (bron: OHRA.nl gebaseerd op 10 jaar schadevrij en all risk)
wegenbelasting per maand: 50

1.6 TDI
verbruik 1:20 (gebaseerd op dit forum en Spiritmonitor)
verzekering 515,76 (zie boven)
wegenbelasting per maand: 101,30
extra kosten aanschaf t.o.v. benzine: 1400 euro
extra onderhoudskosten t.o.v. benzine: 100 euro per jaar (gebaseerd op prijslijsten dealer)

Brandstofprijzen

uitgegaan van de actuele prijzen (dus inclusief recente verhogingen) van de Makro pomp hier in Groningen

benzine 1,638
diesel 1,388

----------------------------
Dan de berekeningen. Allereerst het omslagpunt. Ga je uit dat je 5 jaar met de auto rijdt kom ik op 23.000 km per jaar. Als je verwacht 10 jaar met de auto te doen dan kom je op een break even point van 20.000 km per jaar. Ik ga er hierbij vanuit dat de restwaarde nagenoeg gelijk is.

Mijn kennis rijdt een redelijk constante 27.000 km per jaar en wil ca. 10 jaar met de auto doen. Grafisch ziet dat er zo uit

2rdg744.png


Na ca. 3 jaar is de diesel goedkoper dan de benzine. Na 10 jaar is hij bijna 3500 euro goedkoper uit met de diesel. Een verschil van slechts 30 euro per maand! Een tabel met de totale kosten per jaar.

2lthlr5.png


Voor de liefhebbers nog de Excel file.
 
Laatst bewerkt:
Netjes! Alleen 1:14 voor de 1.4 vind ik wel wat pessimistisch. Ik rijd zonder heel zuinig te doen 1:15/1:16..... Maar dat terzijde. Voor de berekening zou dit alleen het omslagpunt verlaten, verder blijft het gelijk. :thumbsup:
 

Vanenkelen

Forumguru
Mooi!
Als het ik goed begrijp heb je bewust de totale aanschafprijs er uitgelaten (inclusief eventuele kosten voor financiering?). Maar dan heb je denk ik ook de restwaarde/afschrijving er ook niet in verwerkt en dat kan misschien nog wel invloed hebben?

ps: Mocht je hem willen delen, zou je dan je excel willen uploaden? Altijd handig om een netjes uitgewerkte template te hebben voor de volgende keer dat ik voor zo'n keuze sta... ;)
 

Havana

Forumguru
Excel is geüpload.

Onderhoudskosten voor diesel zijn over het algemeen juist iets hoger (kijk maar in de prijslijst van de dealer, bijvoorbeeld beurt kost 20-30 euro meer, distributieriem ca. 120 meer, accu ca. 100 euro duurder). Tegenover geen bougies voor diesel staat een brandstoffilter van 65 euro.

In de Excel file is alles dynamisch aan te passen, zo ook het verbruik. 1:14 is misschien pessimistisch, maar dat is 1:20 wellicht ook. Ik heb het steeds het gemiddelde gepakt.

Restwaarde en afschrijving zit er niet in. Dit omdat ik vermoed dat dit weinig zal verschillen. Financiering ook niet, behalve voor je huis moet je niet willen lenen.

[edit]

Voor de restwaarde eventjes Marktplaats erbij gepakt als referentie. O2 bj 2010-2012 km stand 100-200k, gemiddelde prijs € 13.470 (benzine) en € 13.265 (diesel). Precies 1,5% dus, oftewel verwaarloosbaar.
 
Laatst bewerkt:

jellemeer79

Actief lid
Erg interessant en dank je wel voor het delen
Paar kleine toevoegingen: (voornamelijk om totaal kost beeld te krijgen ipv alleen vergelijking)
* Gebruik aanschaf prijs ipv verschil aanschafprijs => geeft beter beeld van totaal kosten, je moet dan ook restwaarde meenemen.
* Met aanschafprijs en restwaarde zullen de kortere periodes flink duurder worden aangezien % afschrijving hoog is in eerste jaren.
* Ipv meerkosten onderhoud gebruik voor beide de kosten, 27000 per jaar is 1 kleine en 1 grote beurt.
* Voeg toe financiering (of gederfde rente) van aanschafprijs, zou 2% gebruiken
* Maak de formules voor beide berekeningen gelijk, makkelijker als je brandstof prijs ook boven ipv recht weergeeft, gebruik geen $ teken voor column B en C.
 

maarten77

Actief lid
Excel is geüpload.

Onderhoudskosten voor diesel zijn over het algemeen juist iets hoger (kijk maar in de prijslijst van de dealer, bijvoorbeeld beurt kost 20-30 euro meer, distributieriem ca. 120 meer, accu ca. 100 euro duurder). Tegenover geen bougies voor diesel staat een brandstoffilter van 65 euro.

In de Excel file is alles dynamisch aan te passen, zo ook het verbruik. 1:14 is misschien pessimistisch, maar dat is 1:20 wellicht ook. Ik heb het steeds het gemiddelde gepakt.

Restwaarde en afschrijving zit er niet in. Dit omdat ik vermoed dat dit weinig zal verschillen. Financiering ook niet, behalve voor je huis moet je niet willen lenen.

[edit]

Voor de restwaarde eventjes Marktplaats erbij gepakt als referentie. O2 bj 2010-2012 km stand 100-200k, gemiddelde prijs € 13.470 (benzine) en € 13.265 (diesel). Precies 1,5% dus, oftewel verwaarloosbaar.


Leuk item. Ik ben ook goed in excelletjes en heb eenzelfde kostenvergelijk gemaakt maar dan ook tussen operational lease, financial lease en zelf kopen.

Bij mij kwam operational lease goedkoper uit dan financial. Dat komt denk ik vooral door mijn beperkte aantal schadevrije jaren. Bij de operational lease heb ik het idee dat de verzekeringskosten op een grote hoop zitten, dus iemand met weinig schadevrije jaren betaalt zelfde leasetarief als iemand met veel jaren.

Verder denk ik dat afschrijven wel degelijk mee kan spelen. Zo schijnt de tweedehands markt voor diesels slechter te zijn dan voor benzines. Doordat de perceptie van 99% van de mensen toch is dat een diesel alleen is voor veel kilometers maken. Dan sluit je dus grote groepen potentiele particuliere kopers uit.

Anderzijds denk ik dat je bij de 2.0 TDI wel weer kan rekenen op lagere afschrijving als je HEEL VEEL kilometers hebt gemaakt. De 2.0 staat bekend als blok waarop je makkelijk een paar ton kilometers zet. Terwijl een 1.2 of 1.4 TSI blokje dat 150.000 km heeft gereden mogelijk minder 'vertrouwd' wordt. Sommigen zien de kleine motoren toch als naaimachientjes. Hoewel de problemen met de TSI's vooral geldt voor auto's van een aantal jaren geleden...
 

cterhorst

Nieuw lid
Ik zou dan zeker voor de diesel gaan. Gezien de te verwachte kilometers. Na 10 jaar heb ik liever een diesel met 200.000km op de teller dan een benzine. Ik denk dat de onderhouds kosten voor de benzine naar 5 jaar tov de diesel meer zullen toenemen.
Leuk item. Gr. Casper
 

maarten77

Actief lid
Voor rijplezier en lichtvoetigheid kies ik 1.4. Plus dat je na 5 jaar echt wel een andere auto wilt! Over 10 jaar zijn auto's electrisch en besturen zichzelf.
 

Havana

Forumguru
Denk dat 't na 270k en 10 jr weinig meer uitmaakt qua restwaarde. Beste auto's zullen dan grotendeels afgeschreven zijn. Misschien dat de diesel licht in het voordeel is.

Of over 5 jaar elektrisch rijden al de norm is vraag ik me af. Dan moeten de accu's minimaal 10x zo goed zijn en dat zie ik niet zo snel gebeuren.
 
Laatst bewerkt:

Havana

Forumguru
Het is niet voor mij hè. Maar LPG is geen optie. Teveel nadelen en sinds de recente prijsstijging niet zo voordelig meer.
 

MaRco2

Forumguru
Netjes! Alleen 1:14 voor de 1.4 vind ik wel wat pessimistisch. Ik rijd zonder heel zuinig te doen 1:15/1:16..... Maar dat terzijde. Voor de berekening zou dit alleen het omslagpunt verlaten, verder blijft het gelijk. :thumbsup:

Klopt, heb diezelfde berekening gemaakt en alles(!) meegenomen, bij 50.000 km per jaar was het redelijk gelijk op. Ben ook van 1:14 uitgegaan en 1:20, maar in de praktijk doe ik gewoon makkelijk 1:16 a 18.

Wel meegenomen: MRB, verzekering, extra hoge afschrijving diesel (niet alleen de meerprijs...), extra investering = renteverlies, hogere fiscale bijtelling, hogere BTW voor prive gebruik (2,7% van fabrieksprijs incl.).

En dan nog heb je absoluut geen vergelijkbare prestaties, de 2.0TDI (in alles nog stukken duurder) komt er een beetje bij in de buurt.

Ben van een normale 105 pk TDI uitgegaan met 5 bak. Ben van 5 jaar met minimaal 250.000 km uit gegaan.
 

MaRco2

Forumguru
Restwaarde heb ik de handelswaarde van AutoTelexPro genomen met een vergelijkbare motor/nieuwprijs al dan niet aangevuld met opties en dan van 5 jaar geleden (medio vorig jaar dus 2008). De Diesel lag beduidend lager qua rest waarde, scheelde een paar duizend euro en die trend zal zich alleen maar door gaan zetten, ben ik bang.

Met 1.6TDI kun je beter een 1.2TSI er naast zetten met vergelijkbare prestaties (maar stukken stiller), nóg groter verschil.:)
 

MaRco2

Forumguru
LPDi kan ook, maar is met zo'n laag verbruik niet echt interessant meer. Ik heb heel lang LPG gereden, maar nu dus niet meer (nodig). Wil ik er over anderhalf jaar vanaf (niet echt de bedoeling, maar wie weet), is de TSI stukken couranter (circa 100.000 km), dealers zitten niet echt op diesels te wachten, gaan linea recta richting handel/export en dan is de basis inkoopprijs al redelijk laag in de praktijk (in mijn berekening ben ik van 5 jaar uit gegaan en zowiezo geen particuliere verkoop met een kleine 3 ton).

Een BTW auto is voor export extra interessant, dus particuliere diesels hebben dan 21% nadeel (lees: lagere opbrengst).

Met zo weinig kms, zou ik niet eens over een diesel nadenken!!
 

turboturbo

Forumguru
Een verschil van slechts 30 euro per maand!
'slechts'? 3500 euro over 10 jaar is toch een beste 350 euro per jaar? Vind ik wel geld.

Persoonlijk ging ik voor de TSI denk ik, bij dit relatief kleine kosten verschil. Meer genot / verfijndere techniek tov die traktor motor :pardon: (just kiddin')
Verder leent de TSI zich beter voor de onvermijdelijke korte ritjes - een diesel vindt dat minder leuk.

Waar ik nog aan zat te denken is dat je bij een diesel meer onverwachte onderhoudskosten kan hebben (roetfilter, uitlaat, turbo, EGR, roetmeting)*. Heb ik langer geleden eens een artikel over gelezen dacht ook op dit forum.

*hoewel al deze zaken tegenwoordig ook stuk kunnen op een moderne TSI….
 
Laatst bewerkt:

MaRco2

Forumguru
TSI heeft geen roetfilter gelukkig.:banghead:

Hoewel er wel sprake van is voor benzinemotoren. Moet niet gekker worden.
 

Havana

Forumguru
toch een beste 350 euro per jaar? Vind ik wel geld.
Ik maakte die opmerking laatst in een ander topic en toen ik werd bijkans doodgeschoten... :pieker: Ik moest mijn mond houden; 260 euro voor een beurt was "niet duur" want "autorijden kost nu eenmaal geld". Tjsa. Maar goed, misschien is mijn referentiekader ook verkeerd. Ik ben maar een armzalige docent met een studieschuld die iedere maand 800 euro naar de crèche draagt. Een dure auto zal er voor mij de komende 10 jaar sowieso niet inzitten.

Wat ik bedoelde te zeggen: op een auto die meerdere honderden euro's per maand kost is 30 euro per maand natuurlijk niet zo veel. Zelfs niet voor een armzalige docent. Die overigens wel diesel rijdt, dat dan weer wel ;) Wel op een tweedehands kar met flink wat km's, dus dat maakt de discussie wel eventjes iets anders.
 
Laatst bewerkt:

cali05

Forumguru
Bij 50.000 km per jaar scheelt het mij €100,- per maand, dat vind ik wel de moeite. De diesel rijdt fantastisch en zuinig.
 
Bovenaan Onderaan