Havana
Forumguru
Een kennis van me wil een nieuwe O3 kopen en twijfelt tussen de 1.4 TSI en 1.6 TDI. Het gaat hierbij niet om de motor zelf, maar om de kosten. Aangezien ik redelijk handig ben met Excel vroeg hij mij eens te gaan rekenen. Hieronder het resultaat. Mochten er aanvullingen of correcties zijn, shoot !
Ik ben uitgegaan van
1.4 TSI
verbruik 1:14 (gebaseerd op dit forum en Spiritmonitor)
verzekering 435,60 (bron: OHRA.nl gebaseerd op 10 jaar schadevrij en all risk)
wegenbelasting per maand: 50
1.6 TDI
verbruik 1:20 (gebaseerd op dit forum en Spiritmonitor)
verzekering 515,76 (zie boven)
wegenbelasting per maand: 101,30
extra kosten aanschaf t.o.v. benzine: 1400 euro
extra onderhoudskosten t.o.v. benzine: 100 euro per jaar (gebaseerd op prijslijsten dealer)
Brandstofprijzen
uitgegaan van de actuele prijzen (dus inclusief recente verhogingen) van de Makro pomp hier in Groningen
benzine 1,638
diesel 1,388
----------------------------
Dan de berekeningen. Allereerst het omslagpunt. Ga je uit dat je 5 jaar met de auto rijdt kom ik op 23.000 km per jaar. Als je verwacht 10 jaar met de auto te doen dan kom je op een break even point van 20.000 km per jaar. Ik ga er hierbij vanuit dat de restwaarde nagenoeg gelijk is.
Mijn kennis rijdt een redelijk constante 27.000 km per jaar en wil ca. 10 jaar met de auto doen. Grafisch ziet dat er zo uit
Na ca. 3 jaar is de diesel goedkoper dan de benzine. Na 10 jaar is hij bijna 3500 euro goedkoper uit met de diesel. Een verschil van slechts 30 euro per maand! Een tabel met de totale kosten per jaar.
Voor de liefhebbers nog de Excel file.
Ik ben uitgegaan van
1.4 TSI
verbruik 1:14 (gebaseerd op dit forum en Spiritmonitor)
verzekering 435,60 (bron: OHRA.nl gebaseerd op 10 jaar schadevrij en all risk)
wegenbelasting per maand: 50
1.6 TDI
verbruik 1:20 (gebaseerd op dit forum en Spiritmonitor)
verzekering 515,76 (zie boven)
wegenbelasting per maand: 101,30
extra kosten aanschaf t.o.v. benzine: 1400 euro
extra onderhoudskosten t.o.v. benzine: 100 euro per jaar (gebaseerd op prijslijsten dealer)
Brandstofprijzen
uitgegaan van de actuele prijzen (dus inclusief recente verhogingen) van de Makro pomp hier in Groningen
benzine 1,638
diesel 1,388
----------------------------
Dan de berekeningen. Allereerst het omslagpunt. Ga je uit dat je 5 jaar met de auto rijdt kom ik op 23.000 km per jaar. Als je verwacht 10 jaar met de auto te doen dan kom je op een break even point van 20.000 km per jaar. Ik ga er hierbij vanuit dat de restwaarde nagenoeg gelijk is.
Mijn kennis rijdt een redelijk constante 27.000 km per jaar en wil ca. 10 jaar met de auto doen. Grafisch ziet dat er zo uit
Na ca. 3 jaar is de diesel goedkoper dan de benzine. Na 10 jaar is hij bijna 3500 euro goedkoper uit met de diesel. Een verschil van slechts 30 euro per maand! Een tabel met de totale kosten per jaar.
Voor de liefhebbers nog de Excel file.
Laatst bewerkt: