Vergelijking kosten 1.4 TSI en 1.6 TDI

MaRco2

Forumguru
Ik maakte die opmerking laatst in een ander topic en toen ik werd bijkans doodgeschoten... :pieker: Ik moest mijn mond houden; 260 euro voor een beurt was "niet duur" want "autorijden kost nu eenmaal geld". Tjsa. Maar goed, misschien is mijn referentiekader ook verkeerd. Ik ben maar een armzalige docent met een studieschuld die iedere maand 800 euro naar de crèche draagt. Een dure auto zal er voor mij de komende 10 jaar sowieso niet inzitten.

Wat ik bedoelde te zeggen: op een auto die meerdere honderden euro's per maand kost is 30 euro per maand natuurlijk niet zo veel. Zelfs niet voor een armzalige docent. Die overigens wel diesel rijdt, dat dan weer wel ;) Wel op een tweedehands kar met flink wat km's, dus dat maakt de discussie wel eventjes iets anders.


Wow... die creche kost net zoveel als mijn hele hypotheek! Kan me er wel iets bij voorstellen dat het dan wat krapper is.

Tja, 30 euro per maand kan bij wijze van spreken al de nieuwe MRB van 3(!) 1987 en ouder youngtimers zijn. Dus voor alles is wat te zeggen. Aan de andere kant, je moet er ook wel van genieten als het kan.:)
 

MaRco2

Forumguru
Bij 50.000 km per jaar scheelt het mij €100,- per maand, dat vind ik wel de moeite. De diesel rijdt fantastisch en zuinig.

Kan per persoon uitmaken natuurlijk, kosten verzekering, provincie en rijstijl (overigens is de 1.4TSI in mijn geval nog niet eens zoveel onzuiniger dan jouw gemiddelde, maar ik weet niet wat een 1.6TDI met mijn -meestal- dagelijkse nieuwe ouwe kranten rijstijl zal doen. :)

In mijn geval heb ik BTW teruggave, dat zit niet op MRB en wel op litertjes, dus dan komt het al een stukje dichter naar elkaar toe.;)

Het belangrijkste is dat je er zelf tevreden over bent en dat het klopt. Je ziet (tegenwoordig wat minder) dat mensen zich te snel rijk rekenen.

LPG: ah.. na 12.000 km/jaar met een nieuwe GasFX LPi installatie als omslagpunt... ik kwam met mijn (gunstige!) niet echt zuinige Outlanders al rond de 22.000 km/jaar uit alles meegenomen (zwaarder + investering = ook hogere verzekering en dan had ik nog niet met elke 2 jaar 600 euro voor een nieuwe LPi pomp meegenomen en bij de laatste het bij elke beurt controleren van de klepspeling en elk jaar kleppenstellen (300 euro) en na pakweg 2 ton een kostbare cilinderkoprevisie bij die MiVec motor...).

Nu zie je gelijk de reden dat ik op benzine ben gaan rijden, zeker met dit lage verbruik met aangepaste rijstijl.:)
 

cali05

Forumguru
Kan per persoon uitmaken natuurlijk, kosten verzekering, provincie en rijstijl (overigens is de 1.4TSI in mijn geval nog niet eens zoveel onzuiniger dan jouw gemiddelde,
Dit gemiddelde van mij is inclusief 5000 km met een caravan. Ik rijd sindsdien gemiddeld 1:23.
 

andrehj

Forumguru
Dit vergelijk is niet eerlijk. Die 1.4 TSI rijdt rondjes om de 1.6 TDI. Om het een beetje eerlijk te maken zul je de 1.2 TSI met de 1.6 TDI moeten vergelijken, en dan nog is de 1.2 TSI iets sneller (maar heeft weer iets minder koppel).
De 1.4 TSI moet je qua prestaties vergelijken met de 2.0 TDI.
 

jakko

Nieuw lid
Om me even in deze discussie te mengen:
Ik rijd sinds 2004 met veel plezier in een 2.0 LPG...inmiddels bijna 290.000 km op de teller. Pas geleden heb ik nog gekeken (ook naar aanleiding van de stijgende gasprijzen) of het wellicht voordeliger zou zijn om een wagen te kopen met een goedkope dieselmotor. In mijn situatie zou het qua kosten op jaarbasis weinig uitmaken of ik nu op gas zou blijven rijden of een diesel. Voorlopig blijf ik dus nog lekker een paar jaar door kachelen in mijn oude en vertrouwde 2.0 op LPG!

Wellicht zou het voor anderen (die nog altijd in overweging zijn van LPG/Benzine/Diesel) weldegelijk een berekening voor LPG meegenomen kunnen worden;)!
 

turboturbo

Forumguru
En ik ken net zoveel mensen in mijn omgeving die altijd gedoe hebben aan hun lpg auto, als die werkelijk nooit wat hebben. Vooral het verwijzen van de garagist naar de gasboer en vice versa lijkt me irri.

Ik lijk er geen voorspelling uit op te kunnen maken op basis van waarop ik de gok zou durven wagen. (In mijn geval bovendien niet actueel, met mijn kilometrage en ook benzine verbruik van bijna 1:17 is het verschil in kosten kleiner dan bij een hoger verbruik. En dat kun je met de 1.4tsi ook halen begreep ik)
 

VWim

Forumguru
130 echte kilometers of 130 op de teller? Als het gaat om de eerste vind ik dat een nette score.
 
Klopt, ik rijd meestal 10 km te hard op de teller, alleen wilde ik weten wat het verbruik zou zijn met een bepaalde snelheid op de teller....
 

Fean

Forumguru
ik ben het met @andrehj eens

1.6tdi vs 1.4tsi

De 1.4tsi een tegenganger van de 2.0tdi. Vergelijking voelt wat "schuin" aan. Eerder een 1.2tfsi voor vergelijk zou meer matchen.

Als het bijna niet uitmaakt qua kosten.. met een 1.4tsi heb je veel meer auto en plezier lijkt mij. Meer power is meer plezier in mijn beleving en dat voor haast dezelfde kosten. De enige reden om de diesel te nemen is uit economische punt 14% bijtelling en wellicht de iets hogere restwaarde dat de eerste 6 jaar bijna te verwaarlozen is. Nog niet bewezen hoelang de nieuwe tsi het vol houdt.. vast meer wel dan 150dkm (zoals hierboven werd vastgesteld).
 
Bovenaan Onderaan