Verhoogd stationair toerental 1.6TDI

Thegabeman

Actief lid
Ik heb hier ook last van. Ik rij dagelijks van Venlo naar Eindhoven +/- 55km, als ik hem thuis start en wegrij blijft ie boven de 1000 toeren draaien en als ik dan in Eindhoven aankom doet ie dat nog steeds. En dan heb ik 90% snelweg gereden. Als ik dan smiddags naar huis ga is het toerental normaal.
Ik heb die sjoemelupdate nog niet gedaan, die komt de 29ste pas. En dat nadraaien van de fan komt bij mij geregeld voor, maar je kan er geen pijl op trekken wanneer. Maakt niet uit of ik snelweg of een klein rondje gereden heb. Het valt mij wel op dat ie dit alles in de winter vaker doet dan in de zomer.

Ik vind beide ook erg vervelend het maakt mij onrustig en onzeker naar de auto toe, want om eerlijk te zijn zit ik niet te wachten op hele hoge onderhoudskosten.

laagvlieger

Forumguru
Het probleem van de topic starter had ik ook (regelmatig 1000+ rpm stationair, warm of koud, maakte niet uit) en het had niets met roetfilter te maken. Bleek dat er een kabel stuk was tussen alternator en batterij. Vrij stevige kabel trouwens, maar niet bestand tegen marters ... Resultaat: batterij kon niet meer opgeladen worden. Dus zou de ECU de motor meer toeren laten maken om meer stroom te genereren, echter komt die stroom nooit aan en gaat de batterij langzaam leeg totdat de auto opeens niet meer start. Zo heb ik het probleem ook ontdekt.

Bovenaan Onderaan