Verkeersborden

Oogje

Senior Member
Volgens mij heb je zonder verkeersbord herkenning ook verkeersborden in je navi scherm.
Waar deze database precies is weet ik niet. Maar volgens mij wordt die opgeslagen in je kaart materiaal.
(dat was zo bij de oude columbus, welke nu ook op sommige plekken 130 aangeeft waar hij dat bij oudere versies V8 bv niet deed).
Klopt (zodat ik je twijfel heb doorgehaald). Dit is in het kaartmateriaal opgeslagen. Op vakantie heb ik overigens opgemerkt dat wat ik eerder al vermoedde, namelijk dat het kaartmateriaal van de Nederlandse wegen, bedroevend slecht is in vergelijking met bijvoorbeeld het kaartmateriaal van Frankrijk en Spanje. Daar komt nog eens bij dat TMC in Nederland eveneens bijzonder karig is (in Frankrijk worden hevige regenbuien netjes en actueel bijgewerkt en in zowel F als E is staan bijzondere situaties beter en vaker aangeduid (zoals: er staat een auto met pech, dit kan een gevaarlijke situatie opleveren. Daarvoor is kennelijk een uitroepteken-signaal)). Ook worden in E ook binnen de bebouwde kom de snelheden keurig in het kaartmateriaal meegenomen, en de wisselingen tussen 30, 50, 60, 80, 90 etc zijn bijzonder accuraat (op het moment dat je het bord passeert, verspringt ook het bord in je navigatie). In NL zie ik meestal alleen snelheden op mijn navigatie op rijkswegen, op overige wegen is het zelden het geval.

BassieO3

Nieuw lid
Ik denk dat de borden die door de camera gezien worden, alles overrulen, wat heeft jet anders voor zin zo'n systeem??
De camera is in dit geval denk ik toch de baas in de auto. Nu kunnen jullie er gelijk in hebben dat dan idd de camera de snelheden bepaald. Dan de vraag als je ergens komt waar geen borden zijn geeft hij het dan ook nog aan in de navi of is er dan geen bord te zien?
Dan is de vraag of hij dan het bord uit de navi haalt of niet

Ik heb een O3 met lane assist / Columbus / Borden herkenning. Ik heb het vermoeden dat hij de borden allleen maar van de NAVI haalt. Op wegen waar recentelijk de snelheid is gewijzigd geeft hij gewoon de oude door. Ik heb "Verkeers Tekens" in de Navi uit gezet maar nog steeds zelfde euvel. In het Maxi Dot scherm laat hij de snelheid zien terwijl je nog geen bord gepasseerd heb ????? Iemand de zelfde ervaring. Ik kan ook nergens vinden waar je "Borden herkenning" via camera aan/uit kan zetten.

Antera

Donateur
Vind het een interessante kwestie. I hoor toch van Veel mensen als a braam ergens in de tuin staat met een 50 bord dat hij daarop reageert. Dus waar haalt hij dan zin info vandaan? Dan van de camera.

micky

Forumguru
Ik heb een O3 met lane assist / Columbus / Borden herkenning. Ik heb het vermoeden dat hij de borden allleen maar van de NAVI haalt. Op wegen waar recentelijk de snelheid is gewijzigd geeft hij gewoon de oude door. Ik heb "Verkeers Tekens" in de Navi uit gezet maar nog steeds zelfde euvel. In het Maxi Dot scherm laat hij de snelheid zien terwijl je nog geen bord gepasseerd heb ????? Iemand de zelfde ervaring. Ik kan ook nergens vinden waar je "Borden herkenning" via camera aan/uit kan zetten.
Dan werkt het bij jouw niet, want het gaat er nu net om dat hij leest wat er langs de weg staat ipv wat de database aangeeft, vanuit je navi borden plaatsen is natuurlijk helemaal niet actueel en kansloos bij wegwerkzaamheden enz.

Frank

Forumguru
Beide gebeuren: standaard info uit NAV, maar als er een bord is (en hij leest het, wat niet altijd correct gebeurt), toont hij dat. Ik ben nog niet in geslaagd om de "bron" van het bord (nav dan wel camera) weer te geven (dat zou nuttig zijn)

Joske

Forumguru
is toch makkelijk te testen bij wegwerkzaamheden? ;)

of even naar het plaatselijk gemeentemagazijn rijden waar de verkeersborden opgeslagen liggen..

wedden dat je columbus flipt? :laugh:

deze is genomen in West-Vlaanderen:

204_N_verkeersbordMETSVO_20120925163949-0.jpg

BassieO3

Nieuw lid
Beide gebeuren: standaard info uit NAV, maar als er een bord is (en hij leest het, wat niet altijd correct gebeurt), toont hij dat. Ik ben nog niet in geslaagd om de "bron" van het bord (nav dan wel camera) weer te geven (dat zou nuttig zijn)

Klopt helemaal in de wijk waar ik woon zijn veel straten van 50 naar 30 gegaan deze worden aangegeven met deze
borden.

Verkeersborden.jpg

Deze herkent hij nooit, het Maxidot scherm blijft gewoon 50 aangeven. echter toevallig langs werkzaamheden gereden met deze borden. en beide kwamen in het scherm.

F01.gif
verkeersbord_50km.jpg

Thanks voor alle reacties.

Rene C

Forumguru
Klopt helemaal in de wijk waar ik woon zijn veel straten van 50 naar 30 gegaan deze worden aangegeven met deze
borden.

Verkeersborden.jpg

Deze herkent hij nooit, het Maxidot scherm blijft gewoon 50 aangeven. echter toevallig langs werkzaamheden gereden met deze borden. en beide kwamen in het scherm.

F01.gif
verkeersbord_50km.jpg

Thanks voor alle reacties.
Grappig want die van mij herkent de borden 30 einde 30 wel (of haalt de snelheid uit de nav). Maar borden van inhaalverbod heb ik echt nog nooit in de display gezien.. Moet hij dit dan echt in het midden tonen van de maxidot of kan dat ook bovenin (boven radio gegevens in maxidot).

Oogje

Senior Member
Grappig want die van mij herkent de borden 30 einde 30 wel (of haalt de snelheid uit de nav). Maar borden van inhaalverbod heb ik echt nog nooit in de display gezien.. Moet hij dit dan echt in het midden tonen van de maxidot of kan dat ook bovenin (boven radio gegevens in maxidot).
Ik heb de camera en dus de borden herkenning niet. Hetbbord inhaalverbod heb ik echter in Spanje veelvuldig op m'n scherm gezien. Direct onder de maximum snelheid. Staat dus gewoon in de kaartgegevens. En die zijn in Nederland belabberd.

frisok

Senior Member
Bij mij werd de 40 km/u herkend achter op een trekker die voor me reed. Erg grappig.

Tijdens mijn vakantie in Duitsland viel me op dat ALLE borden langs de snelweg KEURIG herkend worden (inclusief de tijdsafhankelijke borden, dan staat er een rondje met 1 kwart eruit als klok onder het bord). Ook bijvoorbeeld inhaalverboden voor Vrachtauto's (ik had een aanhanger en daar werd onderscheid tussen gemaakt). Hij liet soms 3 herkende borden naast elkaar op de columbus zien. (2 voor al het verkeer, en 1 voor anhangers, instelbaar in instellingen in de Columbus onder hulpsystemen). Mijn vermoeden is dat de Nederlandse borden iets afwijken van de Duitse en dat onze wisselende wetgeving nog niet word meegenomen in de herkenningssoftware.

ElScorpione

Forumguru
Al een wat ouder topic zie ik, maar wel interessant. Ik heb een columbus maar he niet de optie 'verkeerstekens' in het navigatiemenu. Dat moet toch in zo'n systeem zitten? Staat wel in de handleiding in ieder geval. De amundsen in mijn O2 had zelfs die optie.

micky

Forumguru
@ElScorpione , het is een aparte optie die je moet bestellen, kost iets van 380 euro inclusief grootlicht assistent, heb je lane-assist, dan kun je het ook aanzetten met VAGCOM, dat is dus ook de reden dat ik de optie bij bestelling geannuleerd heb en later zelf heb aangezet.

@ElScorpione , het is een aparte optie die je moet bestellen, kost iets van 380 euro inclusief grootlicht assistent, heb je lane-assist, dan kun je het ook aanzetten met VAGCOM, dat is dus ook de reden dat ik de optie bij bestelling geannuleerd heb en later zelf heb aangezet.

Is grootlicht assistent ook achteraf te activeren i.c.m. Xenon?

ElScorpione

Forumguru
Wel vreemd. Je zou toch verwachten dat die verkeersborden met maximum snelheid gewoon in een database staan. Beetje vreemd dat dit bij zo'n luxe systeem ontbreekt.

auriga

Forumguru
Staan ze ook deels, alleen zijn de wegbeheerders soms wat laks met doorgeven van wijzigingen aan de kaartenmakers, en de kaartenmakers zijn laks met updates(2x per jaar en bij het verschijnen van de update zijn de gegevens al bijna een half jaar oud)

Onlangs zijn er weer aanpassingen gedaan in de 130km/h trajecten op de snelwegen. Herkent de camera ook de snelheidsbordjes op de kilometerpaaltjes?
2899210.jpg

martijn v o

Forumguru
Nee die herkent de camera niet. Alleen de borden naast de weg alsmede de matrix borden boven de weg.
was laatst met een collega naar Duitsland en die was onder de indruk van de juistheid van het systeem.
Ik ben er ook erg blij mee want ik heb schijnbaar een heel erg korte termijn geheugen en kan me vaak niet herinneren hoe snel je ergens mag rijden. Ik kijk dan op het systeem.

micky

Forumguru
@martijn v o idd zeker in Duitsland met al die verschillende snelheden werkt het echt perfect, waar ik niet van onder de indruk ben is het automatisch grootlicht, ongeacht de instelling verblind ik continu tegemoetkomers en voorgangers, ik heb het uitgezet.

@ElScorpione uiteraard zit de standaard database gewoon in je Columbus, de camera overruled de info als het afwijkt.

Bovenaan Onderaan