Herman Janssens
Senior Member
Dat had ik ook al lang door, hoor. Al uit andere topics.
Wat een bezwaren allemaal. De techniek gaat vooruit en dat is erg prettig. Als spitsrijder is het erg prettig dat ook de medeweggebruikers veiliger gaan rijden, mede dankzij dit soort systemen. Wellicht kun je nog overstappen naar een Opel Kadette uit 1986. Alleen gas geven, schakelen en sturen. Puur auto rijden zonder hulpsystemen zoals: stuurbekrachtiging, rembekrachtiging, airco, DSG en andere "onzin"Dat snapte ik al, hoor...
Doet aan mijn basisbezwaar tegen zo'n systeem (en vele andere "assistants") niets af.
Weet niet hoe dat bij de O3 is, maar bij de Focus krijg je dan onder de 100 of 120 wel een balk, waaruit je kunt afleiden dat er zo'n "van X:00 tot Y:00" bord onder hing.Die onduidelijkheden pakt het systeem dus niet aan. Als er onder het bord 130 staat: van 19:00 tot 6:00 doet je verkeersbordherkenning daar niets mee en laat hij dus vrolijk 130 zien om 15:00 's middags.
Kortom: niet aan beginnen die verkeersbordherkenning totdat het 99% accuraat is. Nu is dat niet meer dan 90%.
Heb dat voorheen in een Focus gehad en vond het handig genoeg om ook op mijn O3 te bestellen.
Zeker niet nodig, maar wel handig als je even niet op let en je denkt "hoe hard mag ik hier?". Zeker in NL met de verschillen van 100, 120 en 130 km/h op de snelweg.
Het is de autofabrikanten geraden om daar wel voor te zorgen, ja.Bovendien meen ik te weten dat de systemen in bepaalde situaties kunnen uitgeschakeld worden.
[CYNIC]"Bij de 2e foto zal de auto uit zichzelf stoppen, alle situaties één voor één in de maxidot aangeven en pas verder rijden als de bestuurder ze alle als 'gelezen' heeft bevestigd door een druk op het knpje van de BC"[/CYNIC]En deze situaties ?
Is er dan bezwaar tegen zelf blijven nadenken?
Maar als de spitsstrook open is, staat ook in principe altijd de maximale snelheid aangegeven (vaak 100).Probleem is dat de wegbeheerders niet denken: een bord met 120 km/u en onderbord 'van 6-19 uur bij gesloten spitsstrook'. Als je vervolgens gaat vragen wat de max. snelheid is op die tijden bij geopende spitsstrook, of buiten die tijden met gesloten spitsstrook, dan weet bijna niemand dat. (Geopende spitsstrook buiten die tijden is ook nog een mogelijkheid, maar zal zeldzaam zijn).
Of wat ik ook regelmatig zie, verkeersborden die kort achter elkaar staan en op de zelfde hoogte, waardoor de achterste borden pas op het allerlaatste moment zichtbaar zijn. Meest extreme voorbeeld dat ik weet, is een situatie waar de borden 40-50 cm achter elkaar staan!