@newwolf84, er zijn wel degelijk regels hieromtrent maar worden niet nageleefd door menig aircoboer..en die maken juist de markt kapot. Ik stap of wijk niet af van die regels...er is een gezegde...die niet luisteren wil, zal op de blaren moeten zitten. Dat geldt voor mij en voor de klant.
Ik heb niet niet voor niets geïnvesteerd in duur gereedschap en opleiding, maar voor mij is het vechten tegen de beerput van bedrijven die niet werken volgens de regels..maar die komen zich van zelf tegen.
Ik kan ook werken aan 50 euro airco service, maar dan moet ik werkzaamheden laten vervallen die toch verplicht zijn, op het laatste heb ik me zelf ermee.
Ik werk mobiel aan huis of op locatie, klant mag er altijd bij zijn, heb niets te verbergen...en druk de klant met zijn neus op de geconstateerde problemen.
Je gaat boodschappen doen en je moet 75 euro betalen...er wordt gevraagd wilt u de kassabon? nee hoef ik niet.
Vrouwtje lief zegt...wat voor dit beetje 75 euro...! De prijzen staan op de verpakking..dus dat wordt tellen...pfff en wat blijkt, er is voor 25 euro teveel aangerekend..probeer dan maar ééns je gelijk te halen.
En dat is met alles het geval.
Even terug komend op de vermelding van Havana dat men ook terecht kan bij kwikshit...
1. deze sluiten het systeem aan op een automatische airco machine.
2. persen niet af, systeem wordt meteen geledigd.
3. werken met 1 recycle cilinder, die in het airco service station aanwezig is.
4. vacumeren het systeem (niet lang genoeg) passen de standtijd van 30 min. niet toe.
5. doen geen lekdichtheids controle.
6. geven geen certificaat af, wel de rekening.
7. je staat binnen 20 min. buiten. met een gratis genoten kop koffie.
Wat niemand weet of zeer weinig mensen,
1. Die recycle cilinder wordt gevuld met koudemiddel uit een cilinder die niet verontreinigd is.
2. Na 10 beurten aan airco service hebben gedaan (auto's) wordt van alle 10 auto's vervuild koudemiddel in de cilinder opgeslagen.
3. Vervuild koudemiddel = lucht, kontrastvloeistof, antielekmiddel, verouderd koudemiddel, vocht, en stikstof bij een slecht gevacumeerde installatie.
4. Jij bent als 11e klant aan de beurt, er wordt 150 gram terug gewonnen van de 500 gram, je krijgt ook 500 gram terug geleverd in het systeem, dat wil zeggen 150 gram wat is terug genomen en de rest van 10 anderen...wat vervuild is.
5. Airco koelt weer....
En daar zit het verschil, ik werk met drie cilinders..
1. voor onbekende/nieuwe klanten is voor mij altijd verontreinigd koudemiddel.
2. een recycle cilinder voor vaste klanten (1 jaarlijks ofwel 2 jaarlijks)
3. een cilinder met schoon zuiver koudemiddel.
En dat krijgen alle nieuwe klanten.
Daarbij, iemand die in het bezit is van de f-gassen verordering mag alleen het systeem ledigen en terug vullen en geen diagnose of wat dan ook uitvoeren.
Iemand wat in het bezit is van de diploma auto-airco monteur en de f- gassen verordering, mag ledigen vullen en diagnose uitvoeren ofwel reparatie's.
Nogmaals men mag en moet ernaar vragen, ze zijn het verplicht.
Geen aircocertificaat, geen betaling..Klaar.