Verkoelend vraagje airco koelt niet(goed)

Berry1912

Forumguru
Bleek vandaag dat de uitstroom koele lucht zwaar tegenviel uit de CC. Koelen deed de cc een paar maanden geleden nog wel. In tegenstelling tot de Faab heb ik de airco een paar maandjes uit gehad. Graag in volgorde van prijs oplossing de mogelijke mankementen. CC werkt wel want blower gaat naar mate de temp zakt in het voertuig minder blazen.
 

Joske

Forumguru
zwaar tegenviel uit de CC.
CC werkt wel want blower

wat is er mis met je cruise control? :lezen:

anyway, systeem terug laten opvullen, wsl zit er te weinig koudemiddel in je systeem.. in datzelfde koudemiddel zit ook smeringsmiddel voor je compressor.. goede raad: niet te lang blijven rondrijden zo en laten nakijken/opvullen bij een vakgarage (vagtechniek ofzo) of bij een dealer. :)
 

Cordoba

Forumguru
Of in plaats van dealer naar gespecialiseerd bedrijf in (auto) airco's. Een goed gespecialiseerd bedrijf heeft een STEK-registratie (of hoe het precies heet).
@TheoStek is hier op het forum de deskundige op dat gebied.

Verder zoals Joske ook al aangeeft: niet blijven rijden, want dat kan veel extra schade opleveren, ook als staat de 'airco' uit!!
 

Berry1912

Forumguru
wat is er mis met je cruise control? :lezen:

anyway, systeem terug laten opvullen, wsl zit er te weinig koudemiddel in je systeem.. in datzelfde koudemiddel zit ook smeringsmiddel voor je compressor.. goede raad: niet te lang blijven rondrijden zo en laten nakijken/opvullen bij een vakgarage (vagtechniek ofzo) of bij een dealer. :)
Je blijft me zoeken nou hé ;)
 

Havana

Forumguru
km stand rond de 180-200k? Dan heb je dikke kans dat de compressor naar de haaien is. Dat kost pegels, helaas..

Voor koudemiddel bijvullen hoef je echt niet naar de dealer. Zelfs de Kwikfit kan dat prima.
 
Laatst bewerkt:

Berry1912

Forumguru
km stand rond de 180-200k? Dan heb je dikke kans dat de compressor naar de haaien is. Dat kost pegels, helaas..

Voor koudemiddel bijvullen hoef je echt niet naar de dealer. Zelfs de Kwikfit kan dat prima.
Nee daar zit ik nog niet aan, ga morgen ff langs airco shopje zag dat de dealers het wel heel erg bont maken met de prijzen.
 

Berry1912

Forumguru
Vandaag langs servicestation geweest en het niveau van de vloeistof was (te) laag. Monteur zei me dat als er een te laag niveau is de airco gewoon niet aanslaat. In ieder geval was het na de service prima in orde, zelfs op het korte ritje naar huis.
52b28535f5f11a3302b647f1f0139f37
 

Joske

Forumguru
Monteur zei me dat als er een te laag niveau is de airco gewoon niet aanslaat.
onzin.... compressor draait altijd mee, in geval van te weinig smering kan deze vastlopen en breekt vervolgens deze af (op as poelie) terwijl de multiriem gewoon blijft doordraaien. Dit als veiligheid, maar je zit wel met serieus wat kosten nadien natuurlijk..

Heeft men je ook verteld hoeveel gram koudemiddel er nog in het systeem zat en hoeveel ze bijgevuld hebben?
 

Berry1912

Forumguru
Nee, zal ongetwijfeld op de bon staan die ik in de map heb gedaan van de auto, ga dr naar kijken en kom er op terug.
Heeft me het ook wel verteld maar zal me niet zo geboeid hebben.
 

newwolf84

Forumguru
Hierop aansluitend, als er onderhoud is gepleegd door een Skoda dealer wordt dit dan ook vermeld in het service boekje ? Volgens mij niet of heb ik dat mis ?
 

TheoStek

Forumguru
Nee dat wordt niet vermeld en wordt zelfs niet naar gekeken laat staan gecontroleerd.
Iedere houder of eigenaar is zelf verantwoordelijk voor onderhoud motorisch/airco.

Indien airco onderhoud heeft plaats gevonden MOET de uitvoerende partij een aircocertificaat afgeven behorend van desbetreffend voertuig.

Kijk en het bewijst zich nu, dat hier ook weer niet juist gehandeld is de kwikfit methode, we gaan voor kwantiteit en niet voor kwaliteit..klant komt toch weer terug.
Er zat te weinig koudemiddel in..

1. is het systeem geledigd en hoeveel koudemiddel retour genomen!
2. "" " " afgeperst/gebroken op 10 baar stikstof? lekdichtheidscontrole is VERPLICHT!
3. " " diep gevacumeerd met een standtijd van 30 min..? VERPLICHT.
4. hoeveel koudemiddel is geleverd aan het systeem?
5. is het systeem na vulling elektronisch gecontroleerd op lekkage?
6. Na het in het bedrijf stellen van installatie, moet wederom het systeem elektronisch gecontroleerd worden. VERPLICHT
7. is de nakoeling/oververhitting berekend?
8. is er een certificaat opgemaakt?

Er wordt gesproken over een emissie verlies als blijkt dat na bijvoorbeeld 2 jaar 250 gram koudemiddel is terug gewonnen op een vulgraad van 500 gram. (vaste klant)
Toch zal bij iedere terugwinning de uitvoerenpartij, de werkzaamheden die verplicht zijn moeten uitvoeren.
De uitvoerende partij mag het systeem NIET terug afvullen, indien die werkzaamheden niet hebben plaatsgevonden en dat is de lekdichtheidscontrole.
Het systeem mag pas afgevuld worden indien het systeem lek dicht is.

Nu is niet geweten of het systeem lekdicht is van de TS...zal hem wat boeien, als de airco maar koelt..Voor hoelang?

Dan komt het...stel dat de volgende maand of daarop de airco weer niet functioneerd!!
TS gaat terug hij doet het weer niet...we gaan ééns kijken voor u...we kunnen het niet vinden maar hebben uw systeem terugafgevuld en kontrastvloeistof toegediend en komt u over twee weken nog ééns terug voor een controle?
Bullshit, ook dat mag niet.
Dan blijkt uit de controle dat de condensor defect is, de uitvoerende partij heeft twee keer gehandeld in strijd met de wet en zal zeker ontkennen dat het lek niet aanwezig was de 1ste keer.

En dit kom ik ieder jaar tegen...zelfs afgelopen dinsdag bij een Volvo V70..klant belde mij op dat de airco een hoop kabaal maakt als die wordt aangezet. Ik heb hem gezegd niet meer gebruiken.
Afspraak gemaakt en woensdag gaan controleren, ik zeg tegen de klant zet de airco maar eens aan...op dat moment een gierend geluid en het was over!! Multiriem over getrokken...das pech compressor met een burn-out.
Wat blijkt...de klant had twee weken eerder door de Volvo dealer de airco laten controleren...de diagnose staat op papier vermeld..condensor defect.
Klant wilde een second opinion i.v.m een hoge rekening van reparatie en is naar (eerder genoemd bedrijf Kwsjit) gegaan, daar werd gezegd er is niets aan de hand..Systeem is afgevuld en klant vertrouwde erop.

Klant vroeg aan me, kan ik dat aankaarten bij kwsjit,! hebt u een certificaat ? nee heb niets..das dan jammer voor u..nu bent u nog duurder uit dan de offerte van de dealer.

Dus beste mensen, denk vooraf wat is het je waard..Vraag altijd naar het aircocertificaat..betaal iets meer bij een aircospecialist dan op de hoek waar airco service staat voor 50 euro..dat kan niet!
 

newwolf84

Forumguru
Zo dat is een heel verhaal ( verhelderend ! ) en ik maar denken dat er geen regels over zijn....

Bedankt voor het delen !
 

TheoStek

Forumguru
@newwolf84, er zijn wel degelijk regels hieromtrent maar worden niet nageleefd door menig aircoboer..en die maken juist de markt kapot. Ik stap of wijk niet af van die regels...er is een gezegde...die niet luisteren wil, zal op de blaren moeten zitten. Dat geldt voor mij en voor de klant.

Ik heb niet niet voor niets geïnvesteerd in duur gereedschap en opleiding, maar voor mij is het vechten tegen de beerput van bedrijven die niet werken volgens de regels..maar die komen zich van zelf tegen.
Ik kan ook werken aan 50 euro airco service, maar dan moet ik werkzaamheden laten vervallen die toch verplicht zijn, op het laatste heb ik me zelf ermee.
Ik werk mobiel aan huis of op locatie, klant mag er altijd bij zijn, heb niets te verbergen...en druk de klant met zijn neus op de geconstateerde problemen.

Je gaat boodschappen doen en je moet 75 euro betalen...er wordt gevraagd wilt u de kassabon? nee hoef ik niet.
Vrouwtje lief zegt...wat voor dit beetje 75 euro...! De prijzen staan op de verpakking..dus dat wordt tellen...pfff en wat blijkt, er is voor 25 euro teveel aangerekend..probeer dan maar ééns je gelijk te halen.
En dat is met alles het geval.

Even terug komend op de vermelding van Havana dat men ook terecht kan bij kwikshit...
1. deze sluiten het systeem aan op een automatische airco machine.
2. persen niet af, systeem wordt meteen geledigd.
3. werken met 1 recycle cilinder, die in het airco service station aanwezig is.
4. vacumeren het systeem (niet lang genoeg) passen de standtijd van 30 min. niet toe.
5. doen geen lekdichtheids controle.
6. geven geen certificaat af, wel de rekening.
7. je staat binnen 20 min. buiten. met een gratis genoten kop koffie.

Wat niemand weet of zeer weinig mensen,

1. Die recycle cilinder wordt gevuld met koudemiddel uit een cilinder die niet verontreinigd is.
2. Na 10 beurten aan airco service hebben gedaan (auto's) wordt van alle 10 auto's vervuild koudemiddel in de cilinder opgeslagen.
3. Vervuild koudemiddel = lucht, kontrastvloeistof, antielekmiddel, verouderd koudemiddel, vocht, en stikstof bij een slecht gevacumeerde installatie.
4. Jij bent als 11e klant aan de beurt, er wordt 150 gram terug gewonnen van de 500 gram, je krijgt ook 500 gram terug geleverd in het systeem, dat wil zeggen 150 gram wat is terug genomen en de rest van 10 anderen...wat vervuild is.
5. Airco koelt weer....

En daar zit het verschil, ik werk met drie cilinders..
1. voor onbekende/nieuwe klanten is voor mij altijd verontreinigd koudemiddel.
2. een recycle cilinder voor vaste klanten (1 jaarlijks ofwel 2 jaarlijks)
3. een cilinder met schoon zuiver koudemiddel.

En dat krijgen alle nieuwe klanten.

Daarbij, iemand die in het bezit is van de f-gassen verordering mag alleen het systeem ledigen en terug vullen en geen diagnose of wat dan ook uitvoeren.
Iemand wat in het bezit is van de diploma auto-airco monteur en de f- gassen verordering, mag ledigen vullen en diagnose uitvoeren ofwel reparatie's.

Nogmaals men mag en moet ernaar vragen, ze zijn het verplicht.
Geen aircocertificaat, geen betaling..Klaar.
 

newwolf84

Forumguru
@TheoStek , ik moet eerlijk zeggen dat ik jou stuk een echte eyeopener vindt, ook ik zit/zat bij het gros wat maar wat aan "klungelde" Moet echt zeggen als ik je stuk zo lees ( en in de kennisbank ) dat hier een man praat met passie en bezieling voor zijn vak en dat kan ik ten zeerste waarderen !

Ik ben om, ik ga naar een goede airco man !

Heb je nog tips om op te letten waaraan je een goede airco specialist kunt herkennen ? Hoe weet ik of mijn auto ( airco ) bij een bedrijf in goede handen is ?
 

Berry1912

Forumguru
@TheoStek , ik moet eerlijk zeggen dat ik jou stuk een echte eyeopener vindt, ook ik zit/zat bij het gros wat maar wat aan "klungelde" Moet echt zeggen als ik je stuk zo lees ( en in de kennisbank ) dat hier een man praat met passie en bezieling voor zijn vak en dat kan ik ten zeerste waarderen !

Ik ben om, ik ga naar een goede airco man !

Heb je nog tips om op te letten waaraan je een goede airco specialist kunt herkennen ? Hoe weet ik of mijn auto ( airco ) bij een bedrijf in goede handen is ?

Ik denk aan een STEK logo naast de deur.
 
Bovenaan Onderaan