Verkoelend vraagje airco koelt niet(goed)

turboturbo

Forumguru
Dat zegt denk ik nog niet alles. Ik was 2 x bij een STEK gecertificeerde airco specialist. Deed wel degelijk alle handelingen zoals Theo ze omschrijft (muv filter vervangen omdat dat geïntegreerd was in de condensor was niet mogelijk zei hij - bleek later dat dat niet klopt, het is alleen veel werk) ik was er anderhalf uur.

Maar kreeg alleen een pinbonnetje mee, geen certificaat.
 

TheoStek

Forumguru
Klopt idd, STEK logo zegt niet alles.
Als al het werk naar behoren wordt uitgevoerd dan is anderhalf uur ongeveer de tijd wat ik spendeer aan een airco service.
Het certificaat is verplicht, de reden dat het niet word af gegeven is gebaseerd op dat het merendeel de tijd er niet voor neemt ofwel dat niet geweten is wat vermeld moet staan op het certificaat.

Op het certificaat moet het volgende vermeld staan.

STEK-Monteur nummer en de naam.
Auto merk, type en bouwjaar.
kenteken of vin nr.
adres, woonplaats, naam, eigenaar/houder..of de opdrachtgever (garage)
Hoeveelheid koudemiddel retour genomen uit de installatie gram en type koudemiddel
Hoeveelheid koudemiddel afval/vervuild, gram type koudemiddel.
Hoeveelheid koudemiddel geleverd in de installatie en type.
Werkzaamheden betreft: Nieuwbouw, nom.vulling*, lekkage, retrofit, service onderhoud, afbraak/reparatie.
Omschrijving van de werkzaamheden:
Volledige installatiecontrole of beperkte installatiecontrole.
Drukbeproeving.
Vacumeren.
Lekdichtheidscontrole.
Lekdichtheidscontrole elektronisch 5ppm.
Druk beproeving LD-gedeelte....KPa/bar.
Druk beproeving HD-gedeelte....KPa/bar.
Hoogste temperatuur in graden Celsius
Laagste temperatuur in graden Celsius
Hoogste druk in Bar.
Laagste druk in Bar.
Vacuum druk begin standtijd.....Pa/Micron.
Hoeveel keer gebroken met N2 (droge stikstof.)
Standtijd....min/hr
Vacuum druk einde standtijd..... Pa/Micron.

Wat ik er dan extra op heb staan zijn de verzegel nummers die op de verzegelings doppen worden geplakt.
Verzegelen is niet verplicht, bij mij wordt een systeem verzegeld zodra er een reparatie aan heeft plaats gevonden, de servicekoppeling LD en HD worden dan verzegeld, nadat de klant zich binnen twee weken opnieuw heeft gemeld om het systeem te laten controleren op de reparatie.

De reden hiervan is omdat ik bij een reparatie garantie moet verlenen, 3 of 6 maanden wettelijke garantie op de reparatie en 1 jaar op het onderdeel, onder voorbehoud.
Bijvoorbeeld: Een condensor valt normaliter niet onder de garantie van 1 jaar, omdat dit een kwetsbaar onderdeel is (steenslag). Maar stel dat na 8 maanden de condensor is gescheurd door een fabricage fout in de las naad ! dan is er wel sprake van garantie in de termijn van 12 maanden.

Indien de klant of iemand anders het zegelnummer of verzegeldop heeft verwijderd vervallen alle garantie voorwaarden.

Als er vragen zijn hierover stel ze maar ze worden graag beantwoord...het is mijn vak en passie.
 

fabialous

Senior Member
Heeft iemand een goede ervaring met een airco specialist in Flevoland???
...en wanneer kun je dit het beste laten uitvoeren???

ps: gebruik de airco zelden of nooit , gooi liever het raam en/of het schuifdakje open!
Alleen m'n betere wederhelft gebruikt de airco , als hij in de Faab rijdt!

B.v.d.:thumbsup:
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
...
Hoeveelheid koudemiddel retour genomen uit de installatie gram en type koudemiddel
Hoeveelheid koudemiddel afval/vervuild, gram type koudemiddel.
...

Theo de twee bovenstaande regels zeggen toch hetzelfde, of is dit het verschil dat je maakt tussen nieuwe klanten en klanten die regelmatig voor airco onderhoud bij je komen (en waarbij je er dus vanuit gaat, dat de inhoud van het systeem door jou is geleverd, dus bekende samenstelling)?

@fabialous Ook als de airco niet gebruikt (aan gezet) wordt, draait de compressor dus ook dan moet je toch airco onderhoud doen om te voorkomen dat de boel in elkaar loopt.
 

TheoStek

Forumguru
@Cordoba, daar zit verschil in hoeveelheid koudemiddel retour genomen uit de installatie en koudemiddel afval/vervuild.

Nieuwe klanten daar wordt nieuw koudemiddel toegevoegd aan het systeem, het koudemiddel wat retour is genomen gaat naar de recycle cilinder en wordt niet meer gebruikt en is voor mij vervuild/afval.
R12 is koudemiddel wat niet meer gebruikt mag worden is dan afval, koudemiddel wat stikstof bevat is vervuild.
Een klant die jaarlijks of 2 jaarlijks airco service laat verrichten valt dan onder 1ste regel, het jaar daarop wordt dit aanschouwd als vervuild koudemiddel.

Ik vind het risico te groot om het terug gewonnen koudemiddel van klanten te her gebruiken.
En de garage's wat een aircovulstation hebben werken met 1 recycle cilinder, en wordt dus ook weer hergebruikt ongegeacht of het vervuild is.

Dat klopt, compressor draait altijd mee.
Airco niet gebruiken is vragen om problemen.
 

auriga

Forumguru
onzin.... compressor draait altijd mee, in geval van te weinig smering kan deze vastlopen en breekt vervolgens deze af (op as poelie) terwijl de multiriem gewoon blijft doordraaien. Dit als veiligheid, maar je zit wel met serieus wat kosten nadien natuurlijk..
Op mijn vorige (volks)wagen werd de airco compressor ingeschakeld met een magneetkoppeling op de poelie, dan hoor je zo'n TIK als ie aanspringt.
ImageUploadedByTapatalk1427058980.374082.jpg
Is dat bij nieuwe VAG modellen anders? (Modulerende/lineaire compressor o.i.d.?)
Was toen nogal een storingsgevoelig onderdeel (twee keer problemen mee gehad in 350.000 km)
 

TheoStek

Forumguru
Vanaf ongeveer bouwjaar '99 zijn de compressoren in alle modellen gemonteerd.
In vakjargon heten deze compressoren CVC continu variabele compressor, deze regeld zelf zijn slagvolume van min 2% tot max 100% van het volume.
Compressors met een magneetkoppeling zoals de afbeelding zijn ook variabel kunnen dus ook het slagvolume zelf regelen maar veel minder het minimum is 25%.
Auto's voorzien met handmatige airco (geen ecc) hebben een compressor met een vast slagvolume, die werkt volledig op het volume van 100%.

De twee laatste zijn beveiligd met een lagedruk pressostaat, de cvc compressoren niet, die kunnen en mogen niet uitgeschakeld worden.
Dit type compressors zijn gevoelig en geven meer problemen dan de koppeling versie.
 

turboturbo

Forumguru
Auto's voorzien met handmatige airco (geen ecc) hebben een compressor met een vast slagvolume, die werkt volledig op het volume van 100%.
Mijn Fabia bj '03 heeft een handmatige airco. Wanneer de airco ingeschakeld word, merk ik dat heel goed aan een afname van het motor vermogen. Toch merk ik daarin verschil (dus hoeveel vermogen de compressor vraagt) gerelateerd aan de omstandigheden (bv de hoogte van de omgevings temperatuur en de ingestelde temperatuur binnen in het interieur. Hoge buiten temperatuur = compressor vraagt merkbaar meer vermogen van de motor)

Ik was dus in de veronderstelling dat deze compressor ook zelf z'n slagvolume bepaalt, adhv de gevraagde arbeid, en dus ook een continue variabele was?
 

TheoStek

Forumguru
Dat klopt, ik had moeten zeggen de oudere generatie met handbediening wat werken via een magneetkoppeling.

Deze nieuwe generatie van compressors zijn ontwikkeld, om het inhouden van de motor te beperken zodat het niet gemerkt wordt bij het rijden ofwel inschakelen van de airco, wat bij de oude generatie met magneetkoppeling wel duidelijk voelbaar te merken is.

In principe mag met dit soort compressors het inhouden niet merken volgens de fabrikant.
Indien de motor 2500 t/pm draait, is dat toerental ook van toepassing op de compressor, het elektronischregelventiel zal dan het slagvolume gaan bepalen, of er meer/minder koudemiddel verpompt moet gaan worden.
 
Bovenaan Onderaan