Klopt idd, STEK logo zegt niet alles.
Als al het werk naar behoren wordt uitgevoerd dan is anderhalf uur ongeveer de tijd wat ik spendeer aan een airco service.
Het certificaat is verplicht, de reden dat het niet word af gegeven is gebaseerd op dat het merendeel de tijd er niet voor neemt ofwel dat niet geweten is wat vermeld moet staan op het certificaat.
Op het certificaat moet het volgende vermeld staan.
STEK-Monteur nummer en de naam.
Auto merk, type en bouwjaar.
kenteken of vin nr.
adres, woonplaats, naam, eigenaar/houder..of de opdrachtgever (garage)
Hoeveelheid koudemiddel retour genomen uit de installatie gram en type koudemiddel
Hoeveelheid koudemiddel afval/vervuild, gram type koudemiddel.
Hoeveelheid koudemiddel geleverd in de installatie en type.
Werkzaamheden betreft: Nieuwbouw, nom.vulling*, lekkage, retrofit, service onderhoud, afbraak/reparatie.
Omschrijving van de werkzaamheden:
Volledige installatiecontrole of beperkte installatiecontrole.
Drukbeproeving.
Vacumeren.
Lekdichtheidscontrole.
Lekdichtheidscontrole elektronisch 5ppm.
Druk beproeving LD-gedeelte....KPa/bar.
Druk beproeving HD-gedeelte....KPa/bar.
Hoogste temperatuur in graden Celsius
Laagste temperatuur in graden Celsius
Hoogste druk in Bar.
Laagste druk in Bar.
Vacuum druk begin standtijd.....Pa/Micron.
Hoeveel keer gebroken met N2 (droge stikstof.)
Standtijd....min/hr
Vacuum druk einde standtijd..... Pa/Micron.
Wat ik er dan extra op heb staan zijn de verzegel nummers die op de verzegelings doppen worden geplakt.
Verzegelen is niet verplicht, bij mij wordt een systeem verzegeld zodra er een reparatie aan heeft plaats gevonden, de servicekoppeling LD en HD worden dan verzegeld, nadat de klant zich binnen twee weken opnieuw heeft gemeld om het systeem te laten controleren op de reparatie.
De reden hiervan is omdat ik bij een reparatie garantie moet verlenen, 3 of 6 maanden wettelijke garantie op de reparatie en 1 jaar op het onderdeel, onder voorbehoud.
Bijvoorbeeld: Een condensor valt normaliter niet onder de garantie van 1 jaar, omdat dit een kwetsbaar onderdeel is (steenslag). Maar stel dat na 8 maanden de condensor is gescheurd door een fabricage fout in de las naad ! dan is er wel sprake van garantie in de termijn van 12 maanden.
Indien de klant of iemand anders het zegelnummer of verzegeldop heeft verwijderd vervallen alle garantie voorwaarden.
Als er vragen zijn hierover stel ze maar ze worden graag beantwoord...het is mijn vak en passie.