Verkoopcijfers jan-feb...

Ron

Lid
Op de site van autoweek staan de laatste verkoopcijfers. Kan me niet voorstellen dat Pon hier vrolijk van wordt. Zeker gezien de totale verkopen in NL met 4% stegen….

http://www.autoweek.nl/verkoopcijfers.php?verkoopjaar=2008

Octavia:
Jan-Feb 2008: 1.108
Jan-Feb 2007: 1.258

Fabia:
Jan-Feb 2008: 807
Jan-Feb 2007: 805

Roomster:
Jan-Feb 2008: 194
Jan-Feb 2007: 309

De Octavia is over zijn hoogtepunt heen. De nieuwe Fabia doet weinig ten opzichte van de oude en de Roomster zakt door het ijs.

Nou ja. Zo gauw de facelift van de Octavia er is ga ik een nieuwe bestellen....

LenK

Forumguru
Jammer helaas. De prijsverlagingen bij VW zullen ook niet helpen.
Voor de rest had ik het niet beter kunnen zeggen, helaas.
Zonder facelift van mij ook geen order.

Desperado

Forumguru
Zou misschien een goed idee zijn.Als ik de Octavia vergelijk met andere merken is er nog maar weinig over van het goedkope imago van Skoda.

LenK

Forumguru
Skoda is echt niet meer goedkoop.

Als ik mijn volgende auto naast een vergelijkbare (qua motor/transmissie/opties, dus de 2.0FSI Elegance Tiptronic) Skoda zet dan is die dus ongeveer net zo duur.

En dan heb je het wel over een échte D segment auto, die bovendien zuiniger is en itt de 2.0FSI van Skoda ook geen RON98 nodig heeft en dus goedkoper rijdt.

Het goedkope bij Skoda is er in de loop van de tijd stilletjes vanaf gegaan. De auto's zijn wel steeds beter en mooier geworden, de verkoop steeg en daar zag PON zijn kans om de prijzen eens lekker op te drijven.

van_der_P

Senior Member
Zou misschien een goed idee zijn.Als ik de Octavia vergelijk met andere merken is er nog maar weinig over van het goedkope imago van Skoda.

Dat klopt voor de goedkoop hoef je geen Skoda meer te kopen. De prijzen zijn gelijk aan de concurrentie.
Er is wel nog een goedkoper instapmodel, wat de schijn hoog houd van goedkoop. De lichtste motor met de eenvoudigste uitvoering, het daarop volgende model is al flink duurder.
De komende jaren staat ook nog de verlaging van de BPM op het programma, dat is ook niet goed voor de verkoop. Mensen wachten af denk ik. Zeker de mensen die de auto zelf moeten betalen.

Roel

Lid
Plus: dat het imago nog steeds niet dermate is, dat men de hogere prijzen voor lief neemt.

Fabia

† In Memoriam
Zo draai je een merk langzaam maar zeker de nek om. En dat lijkt me ook niet de bedoeling.

Matra_Murena

Actief lid
Nounou, zo erg is het nog niet hoor. Skoda heeft in in de eerste maanden van dit jaar exact hetzelfde marktaandeel als vorig jaar in dezelfde periode. Dat is op zich zeer goed omdat de Octavia begint te dateren en de Roomster het niet al te best doet.

En alle berichten die ik hier lees ten spijt, als ik een concurent zo uit rust als een Octi Elegance (ja, ik wil al die opties hebben!) dan kom ik overal duurder uit, zelfs een Focus is dan duurder!

Ron

Lid
Nounou, zo erg is het nog niet hoor. Skoda heeft in in de eerste maanden van dit jaar exact hetzelfde marktaandeel als vorig jaar in dezelfde periode.

Nee hoor. Het marktaandeel is wel degelijk gezakt. Kijk maar op:

http://www.autoweek.nl/verkoopcijfers.php?verkoopjaar=2008

jan-feb 2007:
Aantal: 2426
Marktaandeel: 2,19 procent

jan-feb 2008
Aantal: 2157
Marktaandeel: 1,86 procent

Het aantal auto´s is gedaald met 269. Het marktaandeel zakt met 0,33 procent. Lijkt weinig maar is wel een daling van 0,33 % op een aandeel van 2,19%. En dat is redelijk fors hoor.

Trouwens als je naar de andere merken uit de VW stal kijkt zie je eenzelfde beeld. VW, Audi en Seat hebben allemaal hun marktaandeel zien dalen in de eerste 2 maanden. Nee het is geen feest bij PON.

bat

Lid
De daling in aantallen is ruim 11%, in marktaandeel zelfs 15%.

Nee, dat is niet om blij van te worden, zeker als je weet dat de markt behoorlijk aangetrokken is in de eerste twee maanden van dit jaar.

LenK

Forumguru
En alle berichten die ik hier lees ten spijt, als ik een concurent zo uit rust als een Octi Elegance (ja, ik wil al die opties hebben!) dan kom ik overal duurder uit, zelfs een Focus is dan duurder!
Dat dacht ik ook tot ik eens ging rekenen en er achterkwam dat dat bij mijn keuze (zie footer) dus niet zo was. Beide auto's zoveel mogelijk gelijk gemaakt met motorisering, versnelling en opties en de prijs was toen ook ongeveer gelijk.
Vergeet niet dat er bijvoorbeeld in de O2 geen ESP zit, geen audio, geen leren stuur, geen stuurbediening en er ook maar 15inch wielen onder zitten, allemaal opties die in de luxe versies van concurrenten wel standaard zijn. Daar tegen kun je alleen de PDC wegstrepen die bij concurrenten nu juist weer weinig standaard aanwezig is.

Ron

Lid
Als je sec deze twee maanden bekijkt is dat inderdaad waar, maar het marktaandeel Skoda was :

2005: 1,84%
2006: 1,86%
2007: 1,86%
Eerste 2 maanden 2008: 1,86%

Ik denk dus niet dat ze bij Skoda wakker zullen liggen.

http://www.autoweek.nl/verkoopcijfers.php?merk=Skoda

Nu snap ik jou opmerking dat de getallen niet verschillen. Maar wat jij doet is natuurlijk appels met peren vergelijken. Je kunt niet zomaar de cijfers van de eerste 2 maanden van jaar X vergelijken met de jaarcijfers van andere jaren. Voor ieder product is het zo dat er periodes zijn dat er veel verkocht wordt en en in andere periodes weinig. Heb zelf ooit bij Philips in de consumentenelectronica gezeten. Voor die producten is december de sterkste maand vanwege de feestdagen. Voor auto's weet ik het niet maar ik denk dat januari en februari in het algemeen sterke maanden zijn omdat de meeste mensen aan het eind van het jaar geen auto meer op kenteken willen zetten.

Pas aan het eind van het jaar kun je de skoda getallen vergelijken met voorgaande jaren. Maar de voortekenen van de eerste maanden zijn niet al te best. Skoda zal wel gaan proberen met allerlei acties om die achterstand weg te werken. En daar kunnen wij dan weer van profiteren.

LenK

Forumguru
Op de site van Bovag staat een grafische weergave van de autoverkopen per maand vanaf 2004.
Je ziet daarin dat Januari, Maart en Juni de beste verkoopmaanden zijn.

Wat je ook ziet is dat er in 2008 jan+feb meer verkoop is dan 2007 jan+feb.
Dus marktaandeel Skoda daalt niet alleen, het daalt ook nog eens in een gestegen markt.

Bovenaan Onderaan