Verlagen, verstevigen?

Wanderer200

Senior Member
Nee, ben me nog rustig aan het verdiepen kheb er op zich geen haast mee. Moet zeggen dat een fully loaded Elegance Business 1.4TSI met niet al te hoge KM stand (rond de 100.000) toch nog flink aan de prijs zijn.

Een van de dingen die me opvalt is dat de Octavia erg hoog op zijn pootjes staat, zeker als ik het vergelijk met mijn huidige Audi, ik ben dus ook wel enigszins gewend/verwend met een wat stuggere wegligging dus ik zal een verlagingssetje ook in de aanschaf moeten meerekenen.
 

Antera

Donateur
En in jouw geval een complete verlagingset. Want alleen veren zou ik niet adviseren aangezien de originele dempers al de nodige kmters heeft gelopen en de kans dan redelijk groot is dat de dempers alsnog gaan lekken na verlagen omdat deze het "vuile" deel van de dempers gaan gebruiken
 

Wanderer200

Senior Member
Dat zien we dan wel weer :tongue: beetje auto rijd 2-3 ton op dezelfde dempers. Mijn broertje heeft een Passat met 280K op de teller verlaagd met alleen veren, niets aan het handje.
 

Antera

Donateur
Ik vermeld het er maar bij zeker als de auto al wat kmters achter de rug hebben. Als je dan alsnog wilt verlagen met veren geen probleem.

Maar vermeld het liever dan dat je na een paar maanden komt van me dempers zijn lek
 

roeland

Senior Member
Ga jou auto nooit vergelijken met een ander, jou dempers kunnen wel degelijk lek raken na verlagen terwijl je buurman nergens last van heeft (bij hogere km standen) . Wat Antera aangeeft is zeer juist en zal mede door zijn ervaring voortgekomen zijn.
Ik heb het ook al vaak meegemaakt, auto 1 nergens last van auto 2 wel degelijk na paar 100 km lekkende dempers na verlaging.

In combinatie met trekhaak wil het niet zo zijn dat de progressieve veren de doorzak ver genoeg tegen gaan, zeker als je het eerste type trekhaak hebt die onder de bumper door komt kun je de grond nog raken bij afrijden van vluchtheuvel, hulpveren kunnen er dan altijd nog onder ze drukken wel wat omhoog maar zullen niet je verlaging ongedaan maken (enkele ervaring met MAD hulpveren andere merken weet ik niet)
 

VWim

Forumguru
Ga jou auto nooit vergelijken met een ander, jou dempers kunnen wel degelijk lek raken na verlagen terwijl je buurman nergens last van heeft (bij hogere km standen) . Wat Antera aangeeft is zeer juist en zal mede door zijn ervaring voortgekomen zijn.
Ik heb het ook al vaak meegemaakt, auto 1 nergens last van auto 2 wel degelijk na paar 100 km lekkende dempers na verlaging.

In combinatie met trekhaak wil het niet zo zijn dat de progressieve veren de doorzak ver genoeg tegen gaan, zeker als je het eerste type trekhaak hebt die onder de bumper door komt kun je de grond nog raken bij afrijden van vluchtheuvel, hulpveren kunnen er dan altijd nog onder ze drukken wel wat omhoog maar zullen niet je verlaging ongedaan maken (enkele ervaring met MAD hulpveren andere merken weet ik niet)

Het lek raken van de demper hoeft niet eens het geval te zijn. Ik heb in het verleden een Golf IV gehad met originele dempers en veren. Die heb ik toen verlaagd met Apex veren. In het begin redelijk content mee geweest, maar na circa 15k km was ik het toch goed beu. Toen gekozen voor een set van Weitec (veren en dempers) met een verlaging van circa 35mm. Dat was een wereld van verschil. Ik kan me sindsdien niet meer voorstellen dat een originele demper met een verlagingsveer een prettig rijgedrag zal opleveren.

Gezien de km stand waarnaar je aan het kijken bent is het daarom wellicht een overweging om een set met vaste verlaging te kiezen. Wat de kwaliteit van Weitec is op dit moment weet ik niet overigens. Recentelijk heb ik wel vernomen dat soortgelijke sets van KW niet meer zijn wat het vroeger geweest is.

Succes met je keuze.
 

VWim

Forumguru
Het moraal van het verhaal vergeet ik er helemaal bij te zetten. Bij het verwijderen van de Apex veren met originele dempers was de conclusie dat geen van de dempers lek was. Dempen deed echter geen van alle meer. Het waren net fietspompen geworden.
 

Antera

Donateur
Het lek raken van de demper hoeft niet eens het geval te zijn. Ik heb in het verleden een Golf IV gehad met originele dempers en veren. Die heb ik toen verlaagd met Apex veren. In het begin redelijk content mee geweest, maar na circa 15k km was ik het toch goed beu. Toen gekozen voor een set van Weitec (veren en dempers) met een verlaging van circa 35mm. Dat was een wereld van verschil. Ik kan me sindsdien niet meer voorstellen dat een originele demper met een verlagingsveer een prettig rijgedrag zal opleveren.

Gezien de km stand waarnaar je aan het kijken bent is het daarom wellicht een overweging om een set met vaste verlaging te kiezen. Wat de kwaliteit van Weitec is op dit moment weet ik niet overigens. Recentelijk heb ik wel vernomen dat soortgelijke sets van KW niet meer zijn wat het vroeger geweest is.

Succes met je keuze.


KW levert geen vaste verlagingen meer alleen schroefsets. Alle Weitec sets zijn nu vaste verlagen en/of schroefsets geworden
 

muurman

Senior Member
Je kunt ook eens bellen met jbautoservice in dieverbrug. Dit is vanaf groningen half uurtje. heeft veel ervaring met onderstellen. Of wellicht vvt. Maar die heeft dacht ik geen uitlijn mogelijkheid.
 

Skodatek1

Forumguru
Rij in een 02 TSI met 30 mm Eibach verlagingsveren, prima rijcomfort en strak rijgedrag, drempels geen probleem!

Alleen optisch went het zo snel, ik wil altijd weer lager (komt nog) :D
 
Bovenaan Onderaan