(Superb 2, 1.6TDI greenline, 2012)
Ik heb vandaag (1 week na ontsjoemeling) een bezoekje aan de dealer gebracht. Ik lijk een hoger verbruik van zo'n 1.5 km per liter gemiddeld te zien. Men gaat het melden (aan wie is mij onduidelijk) en ik word er morgen over teruggebeld.
Daarnaast was vorige week als extra service het oliepeil gecontroleerd en bijgevuld. Vanochtend kwam de melding op 't dashboard "Oliepeil controleren". De dealer heeft vanmiddag het netjes opgelost door direct het oliepeil weer aan te vullen. Men gaf schoorvoetend aan dat wellicht de olie vorige week toch niet was aangevuld.
Al met al houd ik er toch een onaangenaam gevoel aan over; wat voor auto heb ik teruggekregen?
Het dieselverbruik en olieverbruik houd ik de komende tijd scherp in de gaten
Zie ook:
https://radar.avrotros.nl/uitzendingen/gemist/08-05-2017/problemen-na-update-autos-volkswagen-group/
en
https://radar.avrotros.nl/hulp-tips.../problemen-met-auto-na-update-sjoemeldiesels/
Ik ben vandaag teruggebeld door mijn skoda-dealer over bovenstaande ;
Men had contact gehad met de importeur. Men herkende het verschijnsel niet ...maar 't zou wel eens een probleem kunnen zijn met de verstuiver(s). (!!??). Dat werd meteen vervolgd met " Als dat zo zou blijken te zijn...zou het puur toeval zijn"
Tijdens mijn telefoongesprek vroeg ik de man of hij in de buurt van pc was op dat moment. Vervolgens vroeg ik 'm "Radar + sjoemelsoftware" via Google op te zoeken. No way dat ik nr 1 ben die dit meld.
Hij stond open om mee te denken maar had geen concrete oplossing.
Op mijn vraag of de software upgrade terug te draaien was, bleek na overleg met de werkplaats dat dat niet mogelijk is.
Ik ga me maar eens beraden op mijn opties. Ik verwacht dat het een gelopen race is en ik zit opgescheept met een auto die meer zuipt.
Hoe dan ook, ik wil Skoda/de dealer de kans geven om 't (toegenomen brandstofverbruik) permanent op te lossen.
Dat lijkt me formeel de eerste juiste stap.
Mocht het niet tot een bevredigend resultaat leiden vanuit enkel de dealer zelf dan maar richting de importeur.