Gaaf man, De Volvo van mn meisje heeft het ook (af-fabriek). Deze staat op mn verlanglijst!
Kun je mij vertellen of de finish die je kiezen moet (hoogglans of mat) van wat voor materiaal dat is gemaakt? En is de knop zelf ook leder?
De finish is een harde kunststof en de knop en hoes is leer. Het is echt dezelfde kwaliteit als de originele pook. Binnenwerk is staal en je zet de pook vast met een inbussleutel. Was even spannend of dat zou gaan passen aangezien ik de pook al had besteld voordat ik precies de diameter van de pook stang wist. (wist toen nog niet hoe de pook te demonteren). Maar het was precies goed. Heb ooit wel eens een goedkope made in China knop voor mijn voormalige BMW gekocht (kwaliteit die de meeste online tuning zaken aanbieden met doodskop poken en dat soort ellende) en dat was totaal geen kwaliteit. Sinds dien zweer ik bij ICT Schaltknauf. De poken lijken trouwens best veel op elkaar behalve dat deze ovaal is ipv meer vierkant.
Hoe de pook te demonteren.
Je moet de pook zak van de chroom rand afduwen. Het frame zit vastgeklemd tussen de binnenzijde van middenconsole. Dat doe je door in horizontale lijn aan de pook zak te trekken (van de chroomrand af) en dan komt hij los. Las het op Duitse forum. De pook zit nog met een stalen klem vast op de pook stang. Die klem moet je er af wippen.
De kunst is nu dat je zelf het binnenwerk (frame) onderaan de pook hoes waarmee hij vast klemt in middenconsole van de oude pook moet overzetten naar de nieuwe pook. De pook hoes zit met nietjes vast en die moet je dus allemaal met de hand verwijderen.
Daarna moet je de frame in de nieuwe pook zak monteren en met een elektrische 'niet' machine weer vast nieten. Oppassen dat je rand niet te zwaar belast of buigt want hij knapt zo en is al verzwakt door oude 'niet' gaatjes.
Daarna moet je de hoes op maat knippen zodat de borgklemmen op de rand weer zichtbaar zijn. Hoes niet te kort knippen aangezien de hoes dan te strak komt te staan en uit de middenconsole springt wanneer je de pook in de R zet.
Ja raad het al, dat had ik dus. Gelukkig had ik nog genoeg speling en kon de onderste nietjes opnieuw doen zodat ik meer hoes had.
Rechts binnenkant nieuwe pook, links 'oude'
Originele bevestiging hoes
Frame los
Frame vastzetten in nieuwe hoes
Stroom aftappen van knoppen paneel
Ik heb 1,5 mm (rood) kabelverbinders gebruikt en de draden voor plaatsen in de kabelverbinders aan elkaar gesoldeerd.
Dus rode draad pook aan blauw/grijs knoppen paneel en bruine draad pook aan bruin knoppen paneel. Heb de draden van de rode connector gebruikt (onderste rij knoppen, drive mode, achterklep, park signal, park assist). Maar de zwarte connector bovenste knoppen zal net zo goed werken. Kortom bij ingeschakelde dashboard verlichting brand pook. In mijn geval in de "auto" mode dus altijd aangezien we dit hebben geactiveerd in VCDS.