Verlichte versnellingspook

Jee13

Forumguru
De knopjes bij de asbak hebben allemaal een geschakelde plus, is de blauw/grijze draad
 

NewO3

Forumguru
Even een andere vraag: hebben je Led's wel 12 Volt nodig? (of is 5 of 1,5 Volt genoeg)

Hoi @Cordoba,

Ja ze doen het bij 12 Volt, niet bij 1,5 of 5 Volt. Heb zojuist even getest (met vaste 5 Volt en 12 Volt, mijn regelbare voeding is stuk kom ik net achter). Er zitten dus weerstanden in of spanningsregulator.
 
Laatst bewerkt:

NewO3

Forumguru
Het is gelukt. De verlichte pook zit in de auto. Een redelijk zware bevalling. En dan doel ik op het feit dat de pook hoes en raamwerk in de hoes aangepast dient te worden zodat deze in de O3 past. De pook komt van ICT schaltknauf (http://www.innovativcar-tech.de/en/) uit Duitsland en is (qua hoes) bedoelt voor de O2.
Verlichte pook voor de O3 bestaat (nog) niet. Althans tot vanavond dus ;)
De pook is van zeer hoge kwaliteit (heb eerder een pook van ICT schaltknauf gehad in de BMW)
Heb bewust gekozen voor witte LED verlichting zodat deze mooi bij de tellers verlichting past.
@Jee13 bedankt nog voor de tip over geschakelde voeding en kleur bekabeling. Heb inderdaad grijs/blauw voor geschakelde plus en bruin min. Afgetapt vanaf het knoppen paneel onder de asbak/telefoon bakje.
ImageUploadedByTapatalk1430688128.589360.jpg
ImageUploadedByTapatalk1430688143.890743.jpg
ImageUploadedByTapatalk1430688158.607959.jpg
ImageUploadedByTapatalk1430688322.203112.jpg
ImageUploadedByTapatalk1430719693.969224.jpg

Zal nog een how-to maken binnenkort.
 
Laatst bewerkt:

DeNnZ

Forumguru
Gaaf man, De Volvo van mn meisje heeft het ook (af-fabriek). Deze staat op mn verlanglijst!
Kun je mij vertellen of de finish die je kiezen moet (hoogglans of mat) van wat voor materiaal dat is gemaakt? En is de knop zelf ook leder?
 

Joske

Forumguru
Super :thumbsup:

Alleen... Ik zou, op basis van de foto's, mss toch voor groen gegaan zijn als verlichting. ;)
 

NewO3

Forumguru
Gaaf man, De Volvo van mn meisje heeft het ook (af-fabriek). Deze staat op mn verlanglijst!
Kun je mij vertellen of de finish die je kiezen moet (hoogglans of mat) van wat voor materiaal dat is gemaakt? En is de knop zelf ook leder?

De finish is een harde kunststof en de knop en hoes is leer. Het is echt dezelfde kwaliteit als de originele pook. Binnenwerk is staal en je zet de pook vast met een inbussleutel. Was even spannend of dat zou gaan passen aangezien ik de pook al had besteld voordat ik precies de diameter van de pook stang wist. (wist toen nog niet hoe de pook te demonteren). Maar het was precies goed. Heb ooit wel eens een goedkope made in China knop voor mijn voormalige BMW gekocht (kwaliteit die de meeste online tuning zaken aanbieden met doodskop poken en dat soort ellende) en dat was totaal geen kwaliteit. Sinds dien zweer ik bij ICT Schaltknauf. De poken lijken trouwens best veel op elkaar behalve dat deze ovaal is ipv meer vierkant.
ImageUploadedByTapatalk1430750837.409312.jpg

Hoe de pook te demonteren.
Je moet de pook zak van de chroom rand afduwen. Het frame zit vastgeklemd tussen de binnenzijde van middenconsole. Dat doe je door in horizontale lijn aan de pook zak te trekken (van de chroomrand af) en dan komt hij los. Las het op Duitse forum. De pook zit nog met een stalen klem vast op de pook stang. Die klem moet je er af wippen.

De kunst is nu dat je zelf het binnenwerk (frame) onderaan de pook hoes waarmee hij vast klemt in middenconsole van de oude pook moet overzetten naar de nieuwe pook. De pook hoes zit met nietjes vast en die moet je dus allemaal met de hand verwijderen.
Daarna moet je de frame in de nieuwe pook zak monteren en met een elektrische 'niet' machine weer vast nieten. Oppassen dat je rand niet te zwaar belast of buigt want hij knapt zo en is al verzwakt door oude 'niet' gaatjes.
Daarna moet je de hoes op maat knippen zodat de borgklemmen op de rand weer zichtbaar zijn. Hoes niet te kort knippen aangezien de hoes dan te strak komt te staan en uit de middenconsole springt wanneer je de pook in de R zet.
Ja raad het al, dat had ik dus. Gelukkig had ik nog genoeg speling en kon de onderste nietjes opnieuw doen zodat ik meer hoes had.

Rechts binnenkant nieuwe pook, links 'oude'
ImageUploadedByTapatalk1430751583.427351.jpg
Originele bevestiging hoes
ImageUploadedByTapatalk1430751612.830630.jpg
Frame los
ImageUploadedByTapatalk1430751645.099378.jpg
Frame vastzetten in nieuwe hoes
ImageUploadedByTapatalk1430751671.614688.jpg
Stroom aftappen van knoppen paneel
ImageUploadedByTapatalk1430751727.320012.jpg

Ik heb 1,5 mm (rood) kabelverbinders gebruikt en de draden voor plaatsen in de kabelverbinders aan elkaar gesoldeerd.
Dus rode draad pook aan blauw/grijs knoppen paneel en bruine draad pook aan bruin knoppen paneel. Heb de draden van de rode connector gebruikt (onderste rij knoppen, drive mode, achterklep, park signal, park assist). Maar de zwarte connector bovenste knoppen zal net zo goed werken. Kortom bij ingeschakelde dashboard verlichting brand pook. In mijn geval in de "auto" mode dus altijd aangezien we dit hebben geactiveerd in VCDS.
 
Laatst bewerkt:

NewO3

Forumguru
Super :thumbsup:

Alleen... Ik zou, op basis van de foto's, mss toch voor groen gegaan zijn als verlichting. ;)

Ja twijfelde enorm, wit of groen. Vind wit lekker fris en passen bij tellers. Maar groen zal ook goed staan. Hoop binnenkort een medeforum gebruiker te zien met groene verlichting
 
Bovenaan Onderaan