Verminderd vermogen 1.6 FSI

Met mijn O2 1.6 FSI heb ik op een vermogensbank gestaan omdat ik een caravan van 850 kg het vermoeden had dat dat niet goed ging komen in Spanje. Normaal gesproken moet hij em vlot van de plek kunnen krijgen omdat je met deze auto 1200 kg mag trekken. Mijn vermoeden bleek juist, de vermogensbank gaf aan dat we uitkwamen op 101,7 pk en 138,6 Nm. Volgens opgaaf moet dit 116 pk zijn en 155 Nm. Wie heeft dit eerder meegemaakt en weet er de oplossing voor. Wil graag volgend jaar een grotere caravan kopen met 2 kids, ben alleen bang dat als het vermogen zo laag ligt dat ik halverwege de bult kom te staan.
Zal proberen de meetgegevens online te zetten.

Op de meetgegevens staat ook vermeld dat de verliezen erin berekend zijn. Dus eigenlijk volgens mij met andere woorden zijn dit de waarden die de motor levert en niet de waarden die de wielen leveren.

PLEASE HELP

groetjes Keur

http://yfrog.com/9hfsij <------------------- link naar meetgegevens
 
Voor de FSI wordt euro 98 aangeraden als beste brandstof. Je zou kunnen proberen om dus V-power oid te gaan tanken voor een tijdje. Ook zou je kunnen kijken of je filters niet vol zitten of de luchtaanvoer niet optimaal werkt.
 
Hoi Michel,

Ik tank altijd euro 98 dus daar zal het niet aan kunnen liggen. Wat betreft V-power volgens mij heeft die RON 97, dus die zou ook niet goed zijn.
 
Een grote beurt heeft ie net gehad. Ik heb de auto nu 3 mnd en er zit dus nu nog 3 mnd garantie op. De garage waar ik em gekocht heb is geen skoda dealer en ze zitten dus een beetje te kijken omdat ze het probleem niet kunnen vinden.

groetjes Keur
 
De ene vermogensbank is de andere niet. Hoeveel rendement telt jouw garage erbij? Ik zie 100,0% bovenin staan. Dus wat zegt mij dat? Vermogensverlies van 12% is zo gek nog niet. Alleen de airco kost je al bijna 5%. Volgens mij zijn dit wiel-pk's en is dat heul netjes.

Maargoed..

Hoeveel km staat er op de teller?

Stond de airco aan?

Welke benzine heb je getankt?

Daarnaast geldt dat die 10 pk verschil het niet gaat uitmaken bij het trekken van een caravan van veel of weinig gewicht. Als de 100pk's het niet trekken, kom je met 112 niet heel veel verder.
 

andrehj

Forumguru
http://yfrog.com/9hfsij <------------------- link naar meetgegevens

Als ik naar de meetgegevens kijk is er niets aan de hand. Er is nl. gerekend met een rendement van je aandrijflijn van 100%. En het vermogen is aan de wielen bepaald. Wanneer je zou zou rekenen met 12% verlies in je aandrijflijn (= rendement 88%), wat redelijk gemiddeld is, kom je op een motorvermogen van 116 pk, wat precies klopt.

Als je meer wilt, moet je een andere motor kopen....

En ik snap niet dat je garage hier niet doorheen prikt. Heeft die de meetgegevens ingezien?
 
Ik zie links bovenaan ergens staan, dat de verliezen van de aandrijflijn toegevoegd zijn (verliezen aandrijflijn toegevoegd). Dus ik lees dat dit het vermogen van motor is en niet het vermogen van de wielen (dus verlies). Het vermogen van de motor is dus nu 101 pk in plaats van 115 pk. Ik vind het nogal een groot verschil voor een auto van 5 jr.

Ik tank euro 98 (BP Ultimate)
Er staat 137.000 km op teller
Tijdens de laatste run (blauwe lijn) stonden alle elektrische gebruikers uit. Dus ook de airco.
De garage heeft de meetgegevens bij de gegevens van de auto dus deze ook ingezien.

groetjes Keur
 
Jawel, maar er wordt geen verlies aan de aandrijflijn gerekend, daar waar deze een procentje of 12 zou moeten zijn.

Dus jouw gemeten 101 pk's is niet 100% van jouw vermogen, maar ca 88.

Wat dinges zegt, zegmaar.
 
Dus met andere woorden, ik en de garage zitten te zoeken naar een probleem wat er niet is??????????????
Das lekker dan want dan valt me de auto dus vies tegen.
Als ik het dus goed begrijp is het bij iedere auto zo dat wat er aangegeven staat niet het vermogen is wat je daadwerkelijk op de weg krijgt. Een 102 pk motor levert grofweg gezegt ook maar een kleine 90 pk? (verlies van 12%)

groetjes Keur
 

Rene de Wit

Actief lid
Nee, de motor zal wel 102 pk leveren maar er zitten nogal wat componenten op een motor die vermogen wegsnoepen van het vermogen wat aan het wiel geleverd wordt, denk bv. aan versnellingsbak, koppeling, dynamo, stuurbekrachtigingspomp en aircopomp. Dus ook al schakel je alle verbruikers uit, ook een pomp in stilstand of een dynamo levert weerstand = minder vermogen.
Daarom zie je bij modellen die zuiniger worden bv een electromechanische stuurkrachtiging, die levert minder weerstand omdat die in rust geen weerstand bied op de motor.

Verder moet je er rekening mee houden dat motoren massaproducten zijn en dat de een beter in elkaar zit dan de ander. Verder zou het zo kunnen zijn dat bv de vorige eigenaar minder zuinig met zijn auto omging. bv niet warm rijden ==> hogere mechanische slijtage aan interne componenten = meer mechanische weerstand net zoals het slijten van lagerschalen van de krukas door bv langdurig met te weinig of laag oliepijl rijden.

Hier staat bv meer uitleg over de verschillende vermogensopgaven:
http://en.wikipedia.org/wiki/Horsepower#Measurement

Een goede rollenbank kan overigens het rendements verlies berekenen aan de hand van de afname van het toerental na de run bij het uitrollen.

Overigens denk ik niet, zoals eerdere posters ook al zeiden, je in de problemen zult komen in de bergen. Je zult alleen een lagere snelheid voor lief moeten nemen. En daarbij bepaalt het koppel veel meer hoe de wagen zich met een caravan gedraagt dan het vermogen.
 

bobby45

Actief lid
is genoeg

mijn renault 16v16 110 pk op gas vol kits 2 honden met dikke hobby 500 1300kg zo de bergen in ja mis vermogen:biggthumpdown: dus 1 en 2 versnelling 4500 tpm draaien.

wel als je het vermogen wil hebben zal je de paarden eten moeten geven:super:
 
E

Ex-lid 2926

En op caravantrekker.nl staan heel veel reviews van "caravantrekkers". Ook een groot aantal Octavia bezitters hebben hun ervaringen geplaatst. Dan blijkt de 1.6 FSI toch met flinke caravans overweg te kunnen.
 

Mark

Banned
Dus met andere woorden, ik en de garage zitten te zoeken naar een probleem wat er niet is??????????????
Das lekker dan want dan valt me de auto dus vies tegen.
Als ik het dus goed begrijp is het bij iedere auto zo dat wat er aangegeven staat niet het vermogen is wat je daadwerkelijk op de weg krijgt. Een 102 pk motor levert grofweg gezegt ook maar een kleine 90 pk? (verlies van 12%)

groetjes Keur

Inderdaat, is bij mijn Dacia ook zo.
Wagen mag 1300 kg. trekken, maar bij een caravan is 1000 kg. eigenlijk de grens.
Was me duidelijk verteld voor de aankoop trouwens.
 

bobby45

Actief lid
vroeger hadden ze nog en ds die 1500 kg trok

Vroeger toen de sloot nog schoon was en de sex smerig :biggthumpdown:

Trok mijn ds met 21 super d 125 pk kar van 1500 kg en auto ambulance.

Ging niet snel maar we hebben div auto's over de Ardennen geroken :aangenaam:
 

corsaar

Senior Member
Bobby45@
De sloten zijn weer schoon je kan er zelfs weer in zwemmen.
Van sex heb ik geen verstand.
 
Bovenaan Onderaan