Verminderd vermogen 1.6 FSI

ff een update vanuit op dit moment een regenachtig Texel. Onderweg heb ik op diverse wegen een poging gedaan om in de 5e versnelling te rijden. (wel of geen tegenwind) Het resultaat daarvan is dat ik gewoonweg niet in de 5 kan rijden en dus in de 4e versnelling moet blijven rijden om uberhaubt boven de 80 km/uur te blijven. Ik weet niet of deusjevo hier ooklast mee heeft of dat hij wel gewoon op de vlakke snelweg in de 5 kan rijden?? Oja mijn caravan heb ik gewogen bij de rwd op gewicht en daar kwam uit dat mijn caravan beladen 850 woog. Dus met andere woorden ik moest rijden op een vlakke weg in de 4e versnelling met een caravan van 850 kg. Sorry voor de late reaktie van mijn kant uit. Het internet is hier om te huilen.

Groetjes Keur
 

Ronnie

Forumguru
Ik zou eens serieus overwegen om een compressie test te laten doen, wat ik hier allemaal lees duidt het toch sterk op een stel versleten zuigerveren.
Is de motor ooit eens aan de kook geweest?
Trek bij een stationair lopende motor eens voorzichtig de oliepeilstok er uit en voel dan tegen de opening of er veel lucht uitblaast......
90 PK moet voldoende zijn om een caravannetje van 850 kg tegen de wind in te trekken!
 
E

Ex-lid 2926

Mijn vorige auto was een Opel Astra 1.6 16V stationwagon, bj 1999. Volgens de fabrikant een vermogen van 100 pk en een koppel van 150 nm. Onze beladen Chateau 350 weegt 900 kg.
De 5e versnelling gebruikte ik alleen op een vlakke weg en dan ook nog zonder tegenwind.
Rijdend in de 4e versnelling was het probleemloos reizen. Bij lange hellingen op de Duitse autobahnen moest ik wel eens terug naar de 3e.
Tegenwoordig zijn we natuurlijk erg verwend met de krachtige motoren. Mijn vader reed vroeger met een Citroën GS met 1200 cc motor en een Adria 305 volbeladen aan de haak naar de camping. Later met een Volvo 343 met een 1400 cc benzinemotor.
Wanneer levert de 1.6 FSI zijn maximum koppel en bij welke snelheid komt dat overeen in de 5e versnelling? Als je in 4 bij 90 op de teller op je maximale koppel rijdt, dan zou ik lekker in z'n 4 blijven rijden. Heb je tenminste nog wat trekkracht over en het zou me niet verwonderen als verbruik dan ook iets lager is. Met veel gas de motor in z'n 5 "smoren" kost veel benzine.
 

andrehj

Forumguru
Ik zou eens serieus overwegen om een compressie test te laten doen, wat ik hier allemaal lees duidt het toch sterk op een stel versleten zuigerveren.
Is de motor ooit eens aan de kook geweest?
Trek bij een stationair lopende motor eens voorzichtig de oliepeilstok er uit en voel dan tegen de opening of er veel lucht uitblaast......
90 PK moet voldoende zijn om een caravannetje van 850 kg tegen de wind in te trekken!

Die compressietest gaat echt niets opleveren als uit de vermogenstest al lang is gebleken dat de motor gewoon het opgegeven vermogen haalt. En om die caravan tegen de wind in te trekken heeft de massa bijna geen invloed. Dan telt alleen de Cw waarde, in die is bij een korte caravan al snel slechter dan bij een lange caravan.

Dus dat de OP niet in de 5 kan rijden lijkt me dan ook niet gek. Ik denk dat er niet veel bezitters van auto's met een ongeblazen 1.6 benzinemotor zijn die met de caravan erachter in de 5e versnelling kunnen rijden. Daarvoor heb je nu eenmaal een motor nodig met veel koppel bij lage toeren, dus een turbo (benzine of diesel) motor.
 

deusjevo

Forumguru
Ik weet niet of deusjevo hier ooklast mee heeft of dat hij wel gewoon op de vlakke snelweg in de 5 kan rijden??

Ik rij in NL meestal 100 á 105 km op de teller (= ca 95 Tomtom km] inderdaad in de 5e versnelling op de vlakke weg.
Als ik door een tunnel moet of een heuveltje op rij moet ik wel al snel terug naar 4e versnelling.
 
E

Ex-lid 2926

Misschien een beetje offtopic; komt door deusjevo met z'n waggelende gele eendje.
Hierboven schreef ik over de Citroen GS van mijn vader met Adria 305. Mijn eerste auto was ook een 2 CV en wel een 2CV4. In 1974 naar de camping op Texel. Vader en moeder met de GS en mijn broer en ik met m'n eendje ook die kant op voor een lang weekend. Juist, het weekend van de WK finale, tussen alle Duitse medekampeerders op dit eiland.
Op de heenweg, over de Afsluitdijk, met een straffe tegenwind, kon mijn eend de 80 km/u niet halen en werd ingehaald door vader met GS en caravan. Frustrerend. Na de vakantie de eend ingeruild voor een Fiat 127. Klein, maar o zo fel met die 903 cc motor met 47 volbloed italiaanse paardenkrachten. Een top van maar liefst 140 km/u. Maar achteraf gezien, lang niet zo leuk als de eend. Die eend had ik natuurlijk noot weg moeten doen. Dus; als de O2 FSI goed voldoet, maar het alleen wat moeilijker heeft met een caravan aan de haak, straf de auto niet door hem alleen daardoor in te ruilen. De rit met de caravan is ook al vakantie. Even omschakelen qua snelheid. Het zijn maar een paar ritjes per jaar. Spijt dat je de Octavia wegdoet duurt veel langer.
 

deusjevo

Forumguru
Hierboven schreef ik over de Citroen GS van mijn vader met Adria 305.

Een 2CV4 heb ik nooit gehad, altijd 6jes.
Wel een GS Break:

7280490017_large.jpg
 
Ik zou eens serieus overwegen om een compressie test te laten doen, wat ik hier allemaal lees duidt het toch sterk op een stel versleten zuigerveren.
Is de motor ooit eens aan de kook geweest?
Trek bij een stationair lopende motor eens voorzichtig de oliepeilstok er uit en voel dan tegen de opening of er veel lucht uitblaast......
90 PK moet voldoende zijn om een caravannetje van 850 kg tegen de wind in te trekken!



Heb et net ff gecheckt of er lucht uit kwam. Zou bijna zeggen dat er helemaal geen lucht uit kwam.

Leuke auto trouwens Deusjevo, ruilen met men O2? Ik vat trouwens niet dat jij dus wel stukken in de 5e versnelling kunt rijden en ik dus niet terwijl ik meer vermogen heb (116 pk en 155 Nm)
 

deusjevo

Forumguru
Ik vat trouwens niet dat jij dus wel stukken in de 5e versnelling kunt rijden en ik dus niet terwijl ik meer vermogen heb (116 pk en 155 Nm)

Ik ook niet echt, kan trouwens ook kwestie zijn van net iets andere versnellingsbakverhoudingen in een MPI, andere bandenmaat etc.
 

reeseend

Forumguru
Afgelopen maandag ben ik terug gekomen van vakantie in Spanje met de Octavia 2 met 1.6FSI motor.
We hebben voor het eerst met een Esterel Klapvaravan gereden. Weegt ook iets van 750 kilo + nog wat belading. De skoda loopt super en ik moest soms terugschakelen naar z'n 4e versnelling. Voordat we weg gingen en tijdens de vakantie heb ik alleen maar super 98 getankt. Dit is iets duurder maar de motor levert aanzienlijk meer vermogen. Nu thuis lege auto en niets erachter is het weer een echt snelle felle auto geworden.
Misschien kun je hier iets mee???
 

bobby45

Actief lid
vaak is het zeer goed voor een motor die vermogen moet leveren dan gaan de zuigerveren weer beter afdichten.

mijn tsi 1.4 heeft ook lopen zweten voor de caravan prima ach en had de 122 paarden niet echt nodig

koppel was fijn
 

Ralph

Lid
Ik ben benieuwd of ik met mijn RS terug moet schakelen op vakantie. Er komt binnekort een afneembare trekhaak onder... Kijken of ik hem in z'n zes kan houden:super:

Verbruik zal alleen niet zo gunstig uitvallen:1884:
 
Ben terug van vakantie en heb de hele weg maar in de 4e versnelling gereden. Het lukt de motor gewoonweg niet om em in de 5e te houden en als ik dan een stukje windmee heb en ik zet em in de 5 dan zuipt ie brandstof. Niet dat de 4e een zuinige versnelling is gemiddeld de terug reis 1:8 gereden.

groetjes Kor
 

Mark

Banned
Ik zou toch je wagen ééns laten nakijken, want je hebt wel echt weinig vermogen!
Mijn Dacia heeft een 1.6 105pk, rijdend op lpg en airco heb ik nog hoogstens 90 pk over maar een caravan met een mtm van 1000kg. word fluitend in zijn 5de getrokken met een vaartje van om de bij de 95 km/u. Ook het inhalen of een kleine/lichte helling nemen kan ik gewoon in 5de versnelling doen.
 

andrehj

Forumguru
Ik denk dat die Dacia een veel kortere 5e versnelling heeft dan een Octavia 1.6 FSI. Daardoor is er bij 90 km/h in de 5 ook veel meer vermogen beschikbaar.
Maar die Octavia is daarentegen bij 120 weer veel stiller en zuiniger, door de langere 5e versnelling. En ja, met een caravan erachter zuipt je auto. Dat doet elke auto, met elke caravan. Als je dat niet wilt moet je een stacaravan kopen, of een vouwwagen natuurlijk. Want wij rijden met vouwwagen gemiddeld zo'n 1:18 (op diesel, dat dan weer wel).
 

deusjevo

Forumguru
Mijn verbruik laatste vakantie (O1 1.6 MPI met 1200 kilo caravan) was 14.5 liter per 100 km dus een ouderwetse 1 liter op 6.8 kilometer.:biggthumpdown:

Ik probeer meestal een snelheid van ca 100 echte km's per uur aan te houden.
Bij 80 echte km's per uur ligt het verbruik waarschijnlijk veel lager alleen rijd ik die snelheid nooit... :winkie:
 

skodaboy

Forumguru
Ik ben benieuwd of ik met mijn RS terug moet schakelen op vakantie. Er komt binnekort een afneembare trekhaak onder... Kijken of ik hem in z'n zes kan houden:super:

Verbruik zal alleen niet zo gunstig uitvallen:1884:

het zal er vanaf hangen van wat je achter je RS wil hangen (kilo's en grote) en welk traject je zal rijden...
ik weet wel dat er RS een zesbak heeft,maar ik niet in welk toerental gebied het max. koppel zit en hoe de versnellingsbak verhouding is
ik denk ook dat niet ideaal is om in 6e te rijden met een sleurhut achter je auto...:smirk:
 
Bovenaan Onderaan