Vermogensverlies bij hogere snelheid en nat weer

LesSkraph

Nieuw lid
Bij hoge snelheden, in de zesde versnelling en bij nat weer verliest de auto regelmatig vermogen. Door terug te schakelen krijgt de auto weer vermogen. Verder rijdt de auto als een zonnetje. Garage heeft de bougies vervangen maar zonder succes. Ook een overstap naar E5 heeft nog niet het gewenste effect. Iemand enig idee wat het kan zijn zodat ik de garage op het juiste spoor kan zetten?

Het gaat om een Octavia III uit dec 2014. Benzine 1.2 4 cilinder. Zelf regelmatig aan het uitlezen met ODBII maar dit levert niets op.
 

Tees

Donateur
Gebeurt dit bij accelereren of bij constante snelheid? Of eventueel bij een oplopende weg?
 

Roeland80

Forumguru
Zou het kunnen liggen aaan disc cleaning system? Bij regen en ingeschakelde ruitenwissers en snelheid boven ca 70 km/u. Bij deze situatie wordt het 'disc cleaning system' actief die de remschijven elke paar kilometer droog vegen. Weet niet of dit ook op de Octavia 3 zit hoor
 

Bakkertje

Forumguru
Even aan chatGPT gevraagd:

Prioriteitenlijst voor de garage:

  1. Controleer het turbo- en luchtsysteem, inclusief druksensoren en intercooler.
  2. Test de bobines, bougiekabels en ontstekingsgerelateerde onderdelen op vocht en slijtage.
  3. Controleer het brandstofsysteem (filter en pomp).
  4. Controleer de luchtmassameter of andere luchtinlaat-sensoren.
  5. Controleer bedrading en stekkers op vocht of corrosie.

Conclusie

De symptomen wijzen waarschijnlijk op een probleem met het turbo- of brandstofsysteem, mogelijk gecombineerd met ontstekingsproblemen door nat weer. Door gericht deze onderdelen te laten onderzoeken, kan de garage het probleem waarschijnlijk opsporen en oplossen.
 

Tees

Donateur
Goede suggestie @Roeland80! Alleen zou ik dan verwachten dat de auto even kort vaart mindert en dan weer oppakt, klinkt alsof TS iets anders ervaart.

En ChatGPT vragen voor autoproblemen? Really?!? :shutup:

Ik verdenk de turbo niet direct, bij de genoemde omstandigheden wordt de turbo niet op z'n zwaarst belast, dat is meer bij optrekken en dan vooral rond het gebied 1750-2250 toeren, of juist bij hoge toeren.

Ik acht de kans dat het iets in de ontsteking is het grootste, heeft de 1.2 TSI uit de O3 ook een blokbobine met kabels, of afzonderlijke per bobines per cylinder? Die eerste is wat gevoeliger voor contactproblemen zoals bij vochtig weer, maar dat kan bij de tweede ook voorkomen.

Wel bijzonder dat t alleen bij deze omstandigheden voorkomt, en met terugschakelen weg is. Misschien kan je nog wat meer omschrijven wat je ervaart dat je als verlies van vermogen omschrijft @LesSkraph?
 

Bakkertje

Forumguru
Zo gek is het advies van ChatGPT toch niet @Tees ?

Ik zou zelf bij de bougiekabels beginnen en vanuit daar verder zoeken. Je geeft ook aan dat je hem uitgelezen hebt, staat daar echt niets in?
 

Tees

Donateur
Tis een nogal generiek advies, ik zou t ook kunnen samenvatten als 'er is iets mis met de motor'. Een motor draait tenslotte op drie dingen: brandstof, lucht, vonk. Als een motor niet goed loopt is t één van die drie, en veel verder komt ChatGPT ook niet.
 

Arjan1985

Forumguru
Wellicht luchtfilter wat scheef zit of een ander los geschoten vacuüm slang dat met dat regenachtige weer vocht opzuigt direct de motor in ipv schone lucht?
 

Bakkertje

Forumguru
Wat ik moeilijk te rijmen vind is het terugschakelen waarna het opgelost is. Daarmee lijkt me in de basis alles goed en gaan mijn gedachten uit naar iets wat ook aan het toerental gerelateerd is en dat dan in combinatie met vocht. Vocht en elektriciteit zijn niet elkaars vrienden dus dat zou het eerste zijn waar ik het zou zoeken. Bougiekabels vervangen, stekkers nalopen en controleren op corrosie.

Even om te dubbel checken als het droog is doet de auto het niet?
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

PizzaPieter

Donateur
Check deze oldskool, vanaf #13 (en op #16 nog @Rosinfield ✝️).


Verder gaf je aan dat je ook overgestapt bent naar E5? Vanaf wanneer/hoeveel tankbeurten/kilometer al?
Welk merk en type brandstof (ene heeft grotere verhoging bioethanol dan ander)?
Heb je al eens brandstofsysteem reiniger gebruikt, bijvoorbeeld van https://www.bol.com/nl/p/wynns-fuel...073254474?referrer=socialshare_pdp_androidapp
 

LesSkraph

Nieuw lid
Ik zou zelf bij de bougiekabels beginnen en vanuit daar verder zoeken. Je geeft ook aan dat je hem uitgelezen hebt, staat daar echt niets in?
3 fouten waarvan 2 over een motor van de achterklep en 1 fout over de centrale vergrendeling bij de linkerachterportier. Niets over de motor.

Even om te dubbel checken als het droog is doet de auto het niet?
Klopt, probleem doet zich alleen voor bij nat en mistig weer.

Verder gaf je aan dat je ook overgestapt bent naar E5? Vanaf wanneer/hoeveel tankbeurten/kilometer al?
Welk merk en type brandstof (ene heeft grotere verhoging bioethanol dan ander)?
Heb je al eens brandstofsysteem reiniger gebruikt, bijvoorbeeld van https://www.bol.com/nl/p/wynns-fuel...073254474?referrer=socialshare_pdp_androidapp
3 tankbeurten inmiddels. De eerste was nog voor de helft gemengd met e10, daarna de tank al volledig leeggereden met e5 en nu een kwart leeggereden. Weet alleen niet meer precies waar we hebben getankt en welk merk het was.
 

hemi24

Forumguru
Dat vermogen (tijdelijk) terugkomt bij terugschakelen, rijmt opzich wel met een vervuild brandstoffilter.
Maar tegelijkertijd zou je dit ook bij het optrekken wel moeten merken…
 

Tman0961

Forumguru
ik kan me voorstellen dat het bij het optrekken er misschien ook wel is, maar minder opvalt/waarneembaar is.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

LesSkraph

Nieuw lid
Dank voor alle suggesties! Ter aanvulling en nuancering, eerder genoemde klachten werden door mijn vrouw opgemerkt en had ik zelf niet ervaren. Tot gisteren en vandaag.....

De auto is inmiddels bij de garage geweest, maar daar kon men niet de oorzaak van de klachten of de klacht zelf vinden. Visuele inspectie, testrit, uitlezen van de wagen. Niets. Gewezen op het brandstoffilter, maar daar gaven ze aan dat dit type Skoda geen brandstoffilter heeft, alleen een filter binnenin de benzinetank zelf en die zou niet te vervangen zijn. Op goed geluk een brandstofsysteemreiniger toegepast maar dus zonder succes.

Deze dagen is het weer erg nat op de weg en nu mocht ik zelf de klachten ervaren op de snelweg. Het vermogenverlies is eigenlijk het wegvallen van het gaspedaal voor 20 tot 30 seconden. De vaart gaat er dus uit alsof je zelf het pedaal loslaat, op dat moment kan ik het gaspedaal volledig indrukken zonder reactie van de auto. Na een paar seconden pakt 'ie 'm weer op. Ik heb dit gedrag deze dagen enkel ervaren bij hoge snelheden (+100km) en zowel bij het optrekken (inhalen) als een vaste snelheid. Kort getest met de cruise control, daar kwam deze klacht niet te voorschijn maar eerlijk gezegd denk ik dat die test te kort is geweest.
 

Tees

Donateur
Heeft de garage een testrit met de laptop eraan gedaan? Als je verschillende parameters uitleest is wellicht nauwkeuriger te bepalen waar het probleem zit.
Overigens doen lang niet alle garages dit zomaar, dat vinden ze meestal te ingewikkeld. Liever vervangen ze lukraak onderdelen...
 
Bovenaan Onderaan