Vermogensverlies bij hogere snelheid en nat weer

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Het 'gaspedaal' heeft alleen een elektrische verbinding met de brandstof-inspuiting (voor zover ik weet toch).
Als daar ergens een lekstroom kan gaan lopen in nattigheid, verklaart het dat je probleem alleen/voornamelijk(?) optreedt bij natte weg.
 

Tees

Donateur
Het zou zoiets kunnen zijn @Peter-036, maar ik heb nog niet eerder gehoord dat dit voorkwam. Ik denk zelf meer aan een verkeerd signaal van een van de vele sensoren die de brandstofinspuiting sturen. Die zitten bovendien ook onder de motorkap, dus waarschijnlijker dat die een vochtprobleem hebben dan het gaspedaal zelf.
 

LesSkraph

Nieuw lid
Heeft de garage een testrit met de laptop eraan gedaan? Als je verschillende parameters uitleest is wellicht nauwkeuriger te bepalen waar het probleem zit.
Overigens doen lang niet alle garages dit zomaar, dat vinden ze meestal te ingewikkeld. Liever vervangen ze lukraak onderdelen...
Nee dat hebben ze niet gedaan. Zal ze daar de volgende keer op wijzen. Ik zie trouwens dat jij ook in het bezit bent van OBDeleven. Zou het daar ook mee kunnen?
 

Tees

Donateur
Dat kan ook met OBDeleven idd. Het werkt niet superhandig vind ik zelf, maar het kan wel. Ik weet niet zeker of je daar de Pro versie voor nodig hebt, zou je even kunnen nazoeken op hun website.
 

LesSkraph

Nieuw lid
Ben even in OBDeleven gedoken. De teller van de misfires van de cilinders, vooral nr. 4, valt wel op. Ga het even wat beter monitoren, maar zou er een relatie tussen de klachten en de misfires kunnen liggen?

Numb.of misfir., cylinder 1
16648

Numb.of misfir., cylinder 2
17879

Numb.of misfir., cylinder 3
16215

Numb.of misfir., cylinder 4
35531
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Natuurlijk zou er een relatie tussen kunnen zijn.
Had je voor deze uitlezing de fouten gewist?
Anders zeggen deze cijfers niet veel......alleen dat cylinder 4 het dubbele aan 'misfires' had, maar in hoeveel tijd was dat?
 

Tees

Donateur
Oeh, dat is echt opvallend! Dat de buitenste cylinders wat meer misfires hebben is normaal (weet niet precies waarom trouwens), maar een dubbel aantal niet!
Wijst voor mij op een probleem met de bobine, bougie of de bekabeling daarheen.

@Peter-036 dit heeft niets met fouten te maken, dit is t uitlezen van parameters. Dit zijn het aantal misfires sinds het begin van de auto. Zegt niet alles, maar geeft wel wat aan.
@LesSkraph dit wetende zou een log van de misfires during drive cycle (heet t geloof ik) tijdens het rijden nog meer info kunnen opleveren. Als de misfires op cyl 4 optreden op het moment van vermogensverlies, dan weet je zeker dat daar het probleem zit.
 

LesSkraph

Nieuw lid
Natuurlijk zou er een relatie tussen kunnen zijn.
Had je voor deze uitlezing de fouten gewist?
Anders zeggen deze cijfers niet veel......alleen dat cylinder 4 het dubbele aan 'misfires' had, maar in hoeveel tijd was dat?

De check gaf geen fouten aan voordat ik deze waarden in zag. Inderdaad ga ik de misfires voorlopig per rit monitoren.
 

Peter-036

Forumleiding
Moderator
@Tees Ook een 'misfire' wordt in de ECU als een 'fault' gelogged, en dergelijke 'faults' worden na 100 (of meer?) starts gewist.
Wanneer je na het wissen van alle 'faults' weer controleert weet je meer, natuurlijk zou je wel even de bestaande 'faults' in het geheugen moeten nalopen alvorens die te wissen.
 

Tees

Donateur
Nogmaals nee @Peter-036. Alleen als het aantal misfires per 1000 omwentelingen een bepaalde grens overgaat wordt er een foutmelding weggeschreven. En over het algemeen ervaar je (als je een beetje gevoel hebt voor een auto) veel eerder vermogensproblemen dan dat die foutcode komt.

Misfires zijn een normaal onderdeel van hedendaagse motoren, ze worden keurig bijgehouden maar leiden normaliter niet tot een foutcode.
 

Arjan1985

Forumguru
Is het een idee om de bobine et even uit te wippen alsook de bougie te bekijken? In het gunstigste geval valt er iets te zien.
 

Peter-036

Forumleiding
Moderator
@Tees
Lets agree to disagree.
We gebruiken kennelijk verschillende definities: voor mij is het, waneer het gelogged wordt (dus enige tijd in het geheugen blijft staan) een fout/fault. Dat er geen code voor is doet daar, voor mij, niets aan af.
 

Bakkertje

Forumguru
Is het een idee om de bobine et even uit te wippen alsook de bougie te bekijken? In het gunstigste geval valt er iets te zien.
Volgens mij heeft deze uitvoering een centrale ontstekingsunit met bougiekabels..
Zoals eerder geschreven zou ik beginnen met het vervangen van die kabels, zijn de kosten niet echt en je kunt het dan in ieder geval uitsluiten.

Ik weet niet zeker of dit voor het exacte type auto is:
Setje van Bosch met marterafscherming: https://www.autodoc.nl/bosch/8463287
 

Tees

Donateur
Ik twijfelde ook @Bakkertje, dus heb het even nagezocht, maar deze generatie TSIs heeft weer penbobines. Neemt niet weg dat de kabel slecht contact kan maken, de bobine gaar is, het contact tussen bobine en bougie slecht kan zijn óf de bougie slecht is. Allemaal opties om één voor éen af te gaan.

De bobine kan je het makkelijkste testen door die naar een andere cylinder te verplaatsen. Als de misfires mee verplaatsen, dan weet je genoeg.

@Peter-036 definities zijn belangrijk. Laten we vooral de woorden gebruiken die VAG ervoor gebruikt, anders snappen we elkaar straks helemaal niet meer...
 
Bovenaan Onderaan