Verschil GPS/teller

Status
Niet open voor verdere reacties.

nemo

Senior Member
Ik vraag mij af waarom bij mijn Fabia het verschil tussen de GPS-snelheid en de teller zo groot is.

Als ik mijn navigatie in een andere auto stop, is het verschil nooit meer dan 5%, maar als ik met mijn eigen auto rijd, en er staat 120 op de GPS, dan staat de wijzer van de teller tussen 130 en 135 km/h.

In andere auto's is er soms nauwelijks verschil. Is er een afstelling verkeerd?

EdK

Forumguru
Ik vraag mij af waarom bij mijn Fabia het verschil tussen de GPS-snelheid en de teller zo groot is.

Als ik mijn navigatie in een andere auto stop, is het verschil nooit meer dan 5%, maar als ik met mijn eigen auto rijd, en er staat 120 op de GPS, dan staat de wijzer van de teller tussen 130 en 135 km/h.

Als ik met mijn bedrijfswagen rijdt en mijn Garmin Nuvi 120 aangeeft dan geeft de teller van de Jumpy 135 aan !
Rijdt ik met mijn Roomster en mijn Nuvi zegt 120 dan geeft de teller ongeveer 128 aan !!

Dus je bent geen uitzondering !! Er zijn er dus meer met zo'n afwijking !! (in de teller )
Voordeel is wel dat als je je km teller van je wagen aanhoud , je weinig tot geen bekeuringen mbt snelheid zult krijgen !! :)

Gieliovd

Forumguru
Nope, niks vreemds aan.

Mijn Fabia gaf ook rustig de standen aan die jij aangeeft. Ik reed dan ook standaard 10 km te hard en dan nog een beetje. Slechts één keer een boete gehad toen ik 86 reed op de TomTom (traject....).

Ook ik vond het maar vreemd, die enorme afwijking. In de regel was mijn verschil 8 km. Als ik boven de 120 kwam werd het al meer, net als jij.

Je moet er maar mee leven.

Abo

Lid
Tijdens een weekje door Frankrijk touren viel het mij juist op dat de teller van mijn Roomster 1.6 vrij precies was. De snelheid van de teller vergeleek ik met mijn Garmin Nüvi 250 W. Bij 100 km p/u was het verschil met de GPS snelheid minimaal. Bij 130 km p/u GPS snelheid wees de teller iets meer dan 130 aan.

http://www.skodaforum.nl/board/vbgarage.php?do=view&id=261

cvegreen

Forumguru
Bij mijn F1 zit daar ook een merkelijk verschil op , maar bij mijn vrouw loopt de teller verdomd precies . Bij mijn vorige wagen (Hyundai accent) was het verschil even groot als bij mijn F1 . Het is gewoon geweten dat de meeste kilometertellers niet echt correct zijn, meestal meten ze minder aan dan dat je in werkelijkheid rijdt. Wat voor u als je op je teller rijdt nooit of te nimmer een bekeuring in je bus kan krijgen. Wat uiteindelijk een goede zaak is. Wat ook een goede zaak is , is dat je kilometer teller minder snel kilometers bijtelt , wat in doorverkoop ook een gunstige zaak is , niet ? Dus wees er eigenlijk maar een beetje blij mee , dat hij niet zuurt in de andere zin .

redfoxert

Senior Member
Mijn vorige auto (een Golf V) had ook een behoorlijk verschil op de teller met de daadwerkelijke snelheid. 160 op de klok was 140 op de TomTom.

Mijn huidige O2 heeft op die snelheid hooguit 5kph verschil. Het zal wel een afstelling zijn of gewoon de onnauwkeurigheid. Persoonlijk zit ik er niet zo mee, ik rijdt toch altijd op de teller van mijn navigatie ipv de klok :)

Desperado

Forumguru
Volgens mij heb ik het al eerder gezegd.
Ik heb ook vrijwel geen afwijking.
118 op de teller is 120 op de TomTom.
Komt in mijn geval door grotere wielen en bredere banden als origineel.

bat

Lid
De maximale tellerafwijking is wettelijk vastgelegd, alles daaronder is gewoon toegestaan.

Fabrikanten stellen hun productielijn daar op in en proberen zoveel mogelijk binnen de grenzen te produceren. Het is goedkoper om variate toe te staan zolang die binnen de tolerantie blijft, dan zelf een nog fijnere tolerantie te hanteren waardoor de tellers allemaal vrijwel dezelfde tellerafwijking hebben. Gevolg: zelfs bij het zelfde model en type kan de tellerafwijking verschillen. De ene O2 zal een andere tellerafwijking hebben dan de andere.

De tellerafwijking is bij lagere snelheden relatief waarschijnlijk vrijwel gelijk aan die bij hogere snelheden, maar absoluut zijn de verschillen wel groter. 5% van 50km/u is immers maar 2,5 km/u, terwijl 5% van 100 al 5 km/u is. Bovendien moet je de snelheid aflezen van een vrij groffe naald op een redelijk kleine schaalverdeling, van een afstandje, door een plexiglas plaat.

Bij mijn O2 mag ik bijna 130 rijden om volgens de tomtom nog legaal te zijn op de snelweg, terwijl 60 op de teller al dik 5 te hard is op de tomtom.

van_der_P

Senior Member
Het heeft natuurlijk ook te maken met welke banden/wielmaat er gemonteerd is. Een grotere maat geeft minder afwijking dan een kleine maat onder dezelfde auto.

nemo

Senior Member
Ok, het is duidelijk dat het geen vreemde afwijking is.

Maar dan vraag ik mij nog iets af.

Als ik op het 80-km traject bij de Utrechtsebaan rijd, en ik houd 80 aan op de GPS (dus al tegen de 90 op mijn eigen teller), rij ik duidelijk harder dan de andere weggebruikers. Rijden die mietjes dan allemaal maar 75?

EdK

Forumguru

Als ik op het 80-km traject bij de Utrechtsebaan rijd, en ik houd 80 aan op de GPS (dus al tegen de 90 op mijn eigen teller), rij ik duidelijk harder dan de andere weggebruikers. Rijden die mietjes dan allemaal maar 75?

Tja wat rijden er toch een watjes op de weg he !!????
Je zou ze allemaal wel een TT of Garmin willen geven !! :baby012:

nemo

Senior Member
Nou eigenlijk vind ik het wel relaxed, want dan blijft de linkerrijbaan lekker leeg, en kan ik al die mietjes inhalen :cheer:

robertocloock

Nieuw lid

Ik heb dat ook met mijn Fabia uit 2003. Zeker boven de 120! Inderdaad wel 8 km soms 10 km verschil met de TomTom. Terwijl ik met dezelfde auto in mijn vorige auto (Renault Clio) slechts 2 km verschil had.

van_der_P

Senior Member

Hebben geen TT en zijn bang een bekeuring te krijgen. Waar moet je opletten als je alleen een snelheidsmeter hebt die flink afwijkt.
Als er dan ook nog langs de weg van die snelheidsmeter staan die afgesteld zijn op het busje waar die mannen mee rijden die dat ding installeren, dan is het beeld kompleet.
Als ik met de auto van mijn baas (de bus), waar een geijkte snelheidsmeter in zit, langs zo'n paal rij en die geeft 50km/u aan, dan staat de snelheidsmeter in de bus op 46, 47 km/u.
Als je daar met je auto langs rijdt word je op het verkeerde been gezet. En ga je twijfelen.
Vandaar dat die mensen (mietjes) 75 rijden.

Bij mij was de afwijking met de originele 185/60/14 inch velgjes ook 10km bij 120 op de TT 130 op teller nu met mijn 205/40/17 inch is de afwijking nog maar 4km bij 120.Zit kennelijk toch wel een ruime afwijking op de tellers ik weet niet of dit software matig op te lossen is bij de dealer.

cvegreen

Forumguru
Zit kennelijk toch wel een ruime afwijking op de tellers ik weet niet of dit software matig op te lossen is bij de dealer.

Ik heb er geen moeite mee dat mijn teller afwijkt , ik rij normaal altijd via de teller , dus altijd iets trager dan de toegestane snelheid . Vind ik veiliger ivm boetes . Het leven is al duur genoeg zo vind ik .
Of de tellers softwarematig aan te passen zijn? Denk dat niet , volgens mij zijn die dingen meestal nog mechanisch ( Bij mijn schoonvader zijn lexus is 220d in ieder geval electronisch , want als hij zijn contact aanlegt gaat zijn kilometertellernaald en toerentellernaald eens helemaal tot het maximum en keren dan terug naar 0. ) Sjiek om te zien ,vind ik en zo'n mooie daschbaordverlichting dat die heeft . Maar ja dat is natuurlijk een klasse hoger dan onze skoda's , die ook heel mooi en degelijk afgewerkt zijn .

Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan