van_der_P
Senior Member
Bij mij was de afwijking met de originele 185/60/14 inch velgjes ook 10km bij 120 op de TT 130 op teller nu met mijn 205/40/17 inch is de afwijking nog maar 4km bij 120.Zit kennelijk toch wel een ruime afwijking op de tellers ik weet niet of dit software matig op te lossen is bij de dealer.
Een snelheidsmeter mag van de wet niet te weinig aangeven. En om nu te verkomen dat autofabrikanten een claim aan hun broek krijgen wijken bijna alle snelheidsmeters af.
Als je je snelheidsmeter wilt ijken dan zul je bij iedere verandering, aan je onderstel of wielen en banden, en na een flinke schade, je afstelling moeten laten controleren, en dat is een tijdrovend karwei, en daardoor duur.
Bij vrachauto's en bussen mag de snelheidsmeter maximaal 2% naar boven of onder afwijken. Dus 100 km/u mag als 98 km/u of als 102 aangegeven worden op de snelheidsmeter.
Daar komt ook nog bij dat als je snelheidsmeter geijkt is, je zo een bekeuring hebt. Rij 55 km/u op de teller, waar 50 km/u mag, er is controlen is het meteen kassa