Verschil in grootte velgen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik overweeg een occasion Skoda Fabia Combi te kopen. Nu zie ik sommige modellen met 14" licht metalen velgen en sommige met 15" lmv. Betekent dat er bij de een ook andere banden opgaan dan de andere? En zijn er voor- en nadelen bij beide?
 

Hetzer

Forumguru
lijkt me duidelijk, je kunt 15 inch banden natuurlijk niet op een een 14'' velg plaatsen:crazy:

En ook al veeel besproken, maar resume, hoe groter de velg, des te kleiner de wang (hoogte van de band) des te meer contact met het wegdek, dat heeft z'n voordeel in bijvoorbeeld het bochtgedrag maar heeft ook een nadeel m.b.t comfort
 
lijkt me duidelijk, je kunt 15 inch banden natuurlijk niet op een een 14'' velg plaatsen:crazy:

En ook al veeel besproken, maar resume, hoe groter de velg, des te kleiner de wang (hoogte van de band) des te meer contact met het wegdek, dat heeft z'n voordeel in bijvoorbeeld het bochtgedrag maar heeft ook een nadeel m.b.t comfort

Hoe merk ik het verschil in comfort en bochtgedrag in de praktijk?

Heeft een grotere velg invloed op het benzineverbruik?
 

Fabia

† In Memoriam
Ik denk niet dat je echt een verschil in verbruik zal hebben tussen een 14inch en 15inch band. Dat is van zo veel factoren afhankelijk zoals bandenspanning, rechtervoetje, rolweerstand van de band.
 

Hetzer

Forumguru
Het verbruik heeft niet zo zeer te maken met de groote van de velg, maar wel met de breedte, ik bedoel mijn 205/45 16 banden zijn qua omtrek gelijk aan de 195/50 15 velgen of de 185/55 14 velgen, het zit hem gewoonweg in de breedte ,een 205 of een 225 band heeft meer wegcontact waardoor deze meer brandstof verbruikt, alleen of dat echt in de praktijk merkbaar is????
Ik zelf merk geen verschil tussen mijn zomer banden (205/45-16) en mijn winterbanden (195/50-15)
 
Het verbruik heeft niet zo zeer te maken met de groote van de velg, maar wel met de breedte, ik bedoel mijn 205/45 16 banden zijn qua omtrek gelijk aan de 195/50 15 velgen of de 185/55 14 velgen, het zit hem gewoonweg in de breedte ,een 205 of een 225 band heeft meer wegcontact waardoor deze meer brandstof verbruikt, alleen of dat echt in de praktijk merkbaar is????
Ik zelf merk geen verschil tussen mijn zomer banden (205/45-16) en mijn winterbanden (195/50-15)

Bedankt voor je reactie. In hoeverre merk je het verschil in comfort?
 

Tijg

Actief lid
Bedankt voor je reactie. In hoeverre merk je het verschil in comfort?
In de praktijk merk je pas comfortafname bij 16 inch, op deze wielomtrek.

Dit is de standaard wielomtrek die op Golf 1 t/m 3 zat en de eerste modellen Golf 1 uit de jaren 70 hadden 155(/82)R13 of 175/70R13 (GTI). Vroeger wist men niet beter en laagprofielbanden waren voorbehouden aan Porsche. (225/50R15 maar liefst!) Later werd dat 185/60R14 en 195/50R15 toen dat betaalbaarder werd. Zestien inch wordt de meesten bij deze omtrek te veel, m.a.w. de bandwang wordt zo laag dat het oncomfortabel wordt. Maar dat is natuurlijk subjectief, want er past ook 17 inch onder.
Ikzelf heb op mijn Golfje 3 het perfecte compromis gevonden in 195/50R15 en die maat zou ik ook onder een Fabia leggen maar da's mijn mening.
 

joergarms

Senior Member
Op de nieuwere Fabia's ligt ook 195/50 r15.
Op de mijne in ieder geval wel, en das gewoon standaard.
Over het hele comfort verhaal kan ik kort zijn, hoe lager de wang, des te hoger de trillingen die doorgegeven worden.
Is natuurlijk heel simpel, bij een sportieve band (lees lage wang) heb je gewoon minder veerweg.
Dan is het dus nog heel persoonlijk waar je mee leven kunt.
 

Ted

Forumguru
De 15' band ligt als een dijk! Helaas is hij bonkerig van aard. In 1e instantie vond ik het maar niets de 15" maar nu na 130dkm is het wel heel veilig en voelt safe aan. Vooral met het nemen van drempels is het minder. Al bij al is het beste een goede keus, als je tenminste van sportief rijden houdt.
 

joergarms

Senior Member
Ik heb de mijne rondom op 2,5 bar zitten geloof ik.

Ik vind het ene prima bandenmaat, comfort is perfect, wegligging ook ruim voldoende.
Voor mijn winterbanden ben ik wel naar 14 inch gegaan, dit omdat die in combinatie met een 185 band weer mooier uitkomen.
 

Fabia

† In Memoriam
Dezelfde als voor andere bandenmaten. Ik doe sowieso 0,2 meer er in dan in het boekje geadviseerd wordt. Van 2.1 maak ik 2.3.

Wel koud meten.

Uiteraard, daarom verbaas ik me altijd over dat je langs de snelwegen je bandenspanning kan meten. Heeft dat zin, je banden zijn dan toch veel te warm voor een correcte meting.
 

joergarms

Senior Member
Uiteraard, daarom verbaas ik me altijd over dat je langs de snelwegen je bandenspanning kan meten. Heeft dat zin, je banden zijn dan toch veel te warm voor een correcte meting.

Het is inderdaad niet helemaal zuiver, maar, een volledig platte band of eentje die al aardig die richting opgaat, kun je er toch mooi mee vullen.
Heb je weleens gedacht aan je reserveband, weet je hoeveel mensen daar de spanning van controleren?? Bijna niemand, en dat merk je dan op het moment dat die band echt nodig is.
Dus zo heel slecht is het nog niet om die dingen langs te snelweg te hebben.
 

Gieliovd

Forumguru
Wel zo makkelijk als iemand met een half lege band op weg is hoor! Daarnaast rij ik er altijd ff heen als mijn banden weer opgepompt mogen, ik heb zo'n ding niet ff thuis staan. Ja, in de schuur ja, moet ik eerst ff de Fabia over het huis tillen :grin:

Ik rij helaas "maar" met 14 inch rond, ik weet de bandenmaat niet eens meer. Volgens mij 195/65/14 ofzo.

Maar ja, ik ga die leuke lichtmetaaltjes niet zomaar even wisselen! Er staat nota bene Skoda op, en origineel is het beste :529:

Zou liever op 15 of 16 inch rijden, maar ja... wat doe eraan. Heb net 2 jaar op 13 inch staal gereden, daarvoor ook al op 14 inch lichtmetaal!

Platte banden hebben dan minder stuitercomfort, maar wel veeeeel beter stuurgedrag in de bochten. Veel minder hangen. Ik had winterbanden van de winter, 155/70/R13 en die dingen waren slap! Met 120 rijden was doodsangsten uitstaan.

Zomderbanden eronder op de terugweg, heerlijk 140 scheuren...
 

van_der_P

Senior Member
Het is belangrijk wat je wil sportief of comfort. Sportief brede band lage wang. Comfort standaard band en velg. Die sportieve velgen/banden hebben voor mij meer nadelen dan voordelen. Buiten de betere wegligging zijn er ook nadelen. Sneller aquaplanning doordat de band vaak breder is. Minder comfort er zit minder lucht tussen velg en wegdek, hierdoor snellere slijtage wielophanging. Wielen raken sneller beschadigt doordat je sneller een stoeprand raakt
 
Als je twijfelt tussen 14 en 15 inch voorop een fabia zijn er niet veel verschillen vind ik in het rijden
15 inch is sportiever maar behoudt nog genoeg comfort ik denk dat 15 inch een mooi compromis is tussen sportief en comfortabel
14 inch is standaard met een 185/60 14 band de wang is weer hoger waardoor je in me bocht wel minder rijdt dan een 15 inch rechtdoor is er niet echt verschill ook voor de portormonee zijn de verschillen in 195/50 15 en 185/60 14 niet echt groot het is wat je zelf prettig vind rijden

voirge reactie van 'Van der P' aquaplanning klopt dat bij een bredere band je daar meer last van hebt maar het verschil in breedte van 14 naar 15 inch is precies 1 cm dus dat zal het nie zijn in dit vergelijk als je bij een oct van 195 naar 225 gaat merk je het wel heeft u gelijk in
en zou u mij kunnen uitleggen wat u bedoelt met zit minder lucht tussen band en wegdek k neem aan dat de spanning ongeveer het zelfde zal zijn rond 2.3 bar dan is dat toch gelijk alleen verspreid over een lager oppervlak maar wel breder zodat de ruimte het zelfde zal blijven tussen velg en band als bij een 14 inch

Groeten jordy
 

Fabia

† In Memoriam
Bedank voor de uitleg, maar enige leestekens gebruiken in het bericht maakt het wel beter leesbaar.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan