Verschil in grootte velgen

Status
Niet open voor verdere reacties.
daar is het forum voor,

heb je trouwens al een leuke occasion op het oog??

Wel, ik kijk nog steeds rond en ga niet over een nacht ijs... Er is ook zoveel keus. De een met nog meer opties als de ander maar ook met verschil in grootte velgen. Gelukkig kan ik hier een hoop vragen stellen.
 
in 14 en 15 inch merk je weinig van het verbruik op mijn huidige auto van 14 naar 17 gegaan en merk het wel een klein beetje.

Groeten jordy
 

Gieliovd

Forumguru
in 14 en 15 inch merk je weinig van het verbruik op mijn huidige auto van 14 naar 17 gegaan en merk het wel een klein beetje.

Groeten jordy
Omdat je 17 inch wielen een grotere omtrek (radius) hebben en zodanig minder omwentelingen maken voor dezelfde afstand, dus je motor minder toeren draait op 120 dan met 14 inch.

Zo draait je motor dus een minder efficient toerental, en meer verbruik?

Ik merk dat wel, als ik in het dorp 60 op de teller rijd, en ik zet hem in de 4 dan verbruik hij 7,6 liter ofzo, maar als ik hem terugzet in de 3 zal hij 5,8 ofzo gaan verbruiken. Vind ik wel frappant!

Heb ik ook met het rijden op provinciale wegen, met 85 op de teller zit ik op rond de 7 liter, en als ik hem op de snelweg naar de 125 op de teller trap dan verbruik hij net zo veel of zelf nog minder! :ahum:
 
Omdat je 17 inch wielen een grotere omtrek (radius) hebben en zodanig minder omwentelingen maken voor dezelfde afstand, dus je motor minder toeren draait op 120 dan met 14 inch.

Zo draait je motor dus een minder efficient toerental, en meer verbruik?

Omdat je velgen een grotere diameter hebben wordt dit gecompenseerd door 'platter' rubber.
In principe zou dan de omtrek hetzelfde moeten blijven en dus ook je snelheid bij een bepaald toerental.
Zie niet in waarom je ineens veel minder toeren -> dus ongunstiger brandstof verbruik zou moeten krijgen, tenzij je de extremen opzoekt in je velg- / bandenmaat
 

joergarms

Senior Member
Sterker nog, als je met een grotere velgmaat dezelfde bandbreedte zou hanteren, zou je zelfs een lager verbruik moeten hebben.
Dit omdat kleinere velgen, en een band met dus een hogere wang, meer vervormen dan een band met lage wang.
Vervormen is een manier van energieverbruik.
Helaas gaan grotere velgen eigenlijk altijd samen met een bredere band.
Maar het ziet er natuurlijk wel mooi en strakker uit.
 

Fabia

† In Memoriam
Sterker nog, als je met een grotere velgmaat dezelfde bandbreedte zou hanteren, zou je zelfs een lager verbruik moeten hebben.
Dit omdat kleinere velgen, en een band met dus een hogere wang, meer vervormen dan een band met lage wang.
Vervormen is een manier van energieverbruik.
Helaas gaan grotere velgen eigenlijk altijd samen met een bredere band.
Maar het ziet er natuurlijk wel mooi en strakker uit.

Maar in hoeverre vind je dit terug in je verbruik? Dit is toch behoorlijk marginaal?
 

joergarms

Senior Member
Het is ook theoretisch he, maar goed, Dat is hetzelfde als met een iets bredere band, zie je daar wel het meerverbruik van terug?
Het zijn inderdaad maar hele kleine waardes, maar vond het toch wel leuk om ff te posten.
 

Gieliovd

Forumguru
Sterker nog, als je met een grotere velgmaat dezelfde bandbreedte zou hanteren, zou je zelfs een lager verbruik moeten hebben.
Dit omdat kleinere velgen, en een band met dus een hogere wang, meer vervormen dan een band met lage wang.
Vervormen is een manier van energieverbruik.
Helaas gaan grotere velgen eigenlijk altijd samen met een bredere band.
Maar het ziet er natuurlijk wel mooi en strakker uit.
Ja, ok daar heb je gelijk ik. In ging uit van een wiel met een grotere omtrek. Dus dan merk het inderdaad alleen door de eigenschappen van de band.

Een economy band is stijver en zal minder vervormen, wat ook ten slechte komt van de grip. Hoe meer een band grijpt op het wegdek (zeg winterband) hoe meer grip je hebt. Echter hoe meer weerstand en dus meer slijtage en meer verbruik.

Tja zo blijf je bezig... ALS x dan y en als y, dan natuurlijk weer z... :winkie:
 

skoda_arjan

Nieuw lid
Ik heb zelf ook 15' banden onder de auto, voorheen met pirelli banden, de p5000 maat 195/50/R15 erg bonkerig. Nu heb ik 2 nieuwe voorbanden laten monteren. Michelin exalto2 195/50/R15 nu bonkt de auto veel minder, Misschien een goeie tip.

groeten arjan
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan