Verschil in specs?

Forumgenoten,
Ik zit met een vraag.
Ik mag een nieuwe zakelijke auto uitzoeken.
Mijn werkgever maakt hierbij alleen geen gebruik van leasemaatschappijen, ze kopen zelf een auto "met de kop eraf".
Nu worden mij 2 auto's aangeboden. Beiden een Octavia Combi 1.6 TDI met DSG.
Beiden uit januari 2017 (dus van voor de update) en exact dezelfde kleur.
Maar nu komt het:
Op basis van de kentekens lijkt de één een "Ambition" trim en de ander een "Ambition Business".
Alleen op basis van de specs van de dealers zie ik geen verschil.
Weet één van jullie wat het verschil zou moeten zijn tussen beide uitvoeringen?
Alvast bedankt!

eriktv

Forumguru
Als ik hem zo door de Autoweek autovergelijker haal zijn dit de verschillen:

Lijkt mij een flinke lijst met verschillen voor €300 meer, dus de moeite waard om even dubbel te checken ;)

EDIT: excuus, dit was het FL model, ik zet de juiste hieronder..

Laatst bewerkt:

Japanese Power

Donateur
Als ik hem zo door de Autoweek autovergelijker haal zijn dit de verschillen. Lijkt mij een flinke lijst met verschillen voor €300 meer, dus de moeite waard om even dubbel te checken ;)
Klopt, maar uit ervaring weet ik dat niet alle info op de Autoweek autovergelijker correct is, het loont dus de moeite om even goed je huiswerk te doen.

En dat is precies wat ik wil doen met deze post, mijn huiswerk maken... ;)

Want volgens de specs op de site van de aanbieder lijkt de "Ambition" namelijk ook een "Ambition Business". :-S

Maar ja, hij is wel 3.000 euro goedkoper en heeft 10.000 km minder op de teller.
Dat prijsverschil moet toch ergens vandaan komen?

Laatst bewerkt:

Horkje

Forumguru
Kan je ze sowieso beiden niet bekijken en rijden?

Denk dat die ervaring / gevoel misschien betere indruk geeft dan alleen op papier.

Zeker omdat ze gebruikt zijn en de ene voorgaande gebruiker de andere gebruiker vast niet is.

eriktv

Forumguru
Hier de (volgens Autoweek!) juiste... Van voor de facelift

Hij wordt nog gekker zo, goedkoper en rijker uitgerust:

D45FDA81-AE4F-4C31-B2FE-74509E8E3A08.jpeg

Tja, da's een beetje het probleem. Dat proefrijden....
De baas gaat voor een goeie deal en dat betekent dat beide auto's op ruim 2 uur enkele reis van mijn huis staan. :pieker:

Bakboord1

Forumguru
Een business uitvoering is doorgaans rijker uitgerust voor een geringe meerprijs en nu zelfs goedkoper. Dit is mogelijk door de dealer minder marge te geven.
Voor jou betekent dit nu een completere auto met een lagere bijtelling.

Dealers maken trouwens vaak fouten in hun omschrijving door copy-paste.
Misschien brengt rdw je verder met de nieuwprijs en de bpm van beide auto’s.

Horkje

Forumguru
Lastig Gevaarlijke_Gek....

Ik neem aan dat je een paar jaar in de auto gaat rijden. Ik zou daar best twee uur rijden voor over hebben om beiden te vergelijken.

Aan de andere kant, als je ze niet allebei gezien en gereden en gewoon op papier de dikste kiest maak je vast ook geen slechte keuze.

Bakboord1

Forumguru
Als de dikste prima is, zou ik die nemen. Is ie niet smetteloos dan zeker ook de andere bekijken.

Maar hoeveel rijd je? De omslagpunten liggen serieus hoog tegenwoordig. Bij 40dkm is benzine vaak nog voordeliger en zeker voor jou qua bijtelling.

D

Deleted member 24009

Als het een Ambition Business Line is dan is die rijker uitgerust. Ik heb een auto uit vergelijkbare periode en voorafgaand aan mijn bestelling wat boekjes gedownload (en bewaard :D). Bestanden zijn alleen te groot om hier te kunnen delen....als je mij een pm stuurt met je mailadres dan kan ik ze misschien op die manier bij jou krijgen.Betreft brochure Octavia en prijslijst Octavia Business (met specs)

Edit: zojuist 3 bestanden toegevoegd aan de kennisbank. Hoop dat je er iets aan hebt.

Laatst bewerkt door een moderator:
Op basis van het kenteken heeft die "Ambition" (volgens het RDW) een fiscale waarde van € 30.630
En die "Ambition Business" een fiscale waarde van € 33.240
Er moet dus verschil in uitrusting "af-fabriek" in zitten, maar ik zie op basis van de specs niet welke dat zouden zijn.

Ik ga op basis van de bestanden van Stitch15 verder spitten.
Thanx!

En v.w.b. de keuze voor diesel; die is helaas (net als zoveel andere zaken) door de baas bepaald....

D

Deleted member 24009

zie mijn bericht, als de mods het hebben goedgekeurd kan je in de kennisbank de brochures raadplegen, daarin vindt je denk ik wel wat je zoekt

Hmzzz...
Volgens de site autoverleden.nl zijn beide auto's geïmporteerd...
Dus denk ik niet dat ik heel veel heb aan de Nederlandse prijslijsten. :(

Bakboord1

Forumguru
Dan moet je dus extra goed opletten bij de uitrusting.
En hoe controleert je baas dat de km-stand ook echt klopt?!

Japanese Power

Donateur
Staan de auto’s ergens online. Dan kunnen we allemaal meekijken. En met de kennis van het forum kom je dan denk ik wel een stuk verder. En anders toch even een dagje voor vrij maken en in de auto stappen.

@Bakboord1 Euh.... Vertrouwen op de blauwe ogen van de verkoper?? Ik zal de betreffende persoon dat eens vragen.

Nu weet ik van mijn vorige Škoda's dat er (ik dacht in het instructieboekje) een sticker zat met allerlei codes van 3 (of 4) tekens die sloegen op de uitrusting.
Is dat eigenlijk nog steeds zo want dan zou ik die kunnen opvragen.
En verder, is er een verklarende lijst van die codes?

Bovenaan Onderaan