Verschil rijgedrag tussen 17" en 15"??

Happyman

Forumguru
Mijn O2 heeft 17" velgen met 225/45/17 banden. Ik vind het rijgedrag wat stuiterig. Mijn collega heeft vandaag een stukje in mijn auto gereden maar vindt zijn Audi A4 meer stuiteren of te wel hij vindt het meevallen. Ik had ooit een Golf 4 met verlaging en 18" er onder maar die reed strak.

Weet iemand (uit ervaring) of het rijgedrag heel anders werd met 15"/16" ipv 17"?
 

ertromp

Forumguru
Ik heb zelf met zowel 15" af fabriek gereden, daarna met 16" en nu met 18".
Ik vind dat ik betreffende wegligging alleen maar vooruitgegaan ben. Ook afrolgeluid vind ik niet spectaculair meer als 15"/16". Verbruik is wel iets hoger maar vind ik ondergeschikt aan de rijeigenschappen. Stuiteren vind ik super meevallen zelfs dus tussen de stap 16" naar 18" en ik heb de auto zelfs nog verlaagd met een Eibach set :D
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK
Tijdens de winter rij ik met mijn O2 met 15'' erop en in de zomer 17'', nu qua comfort tijdens rechte baan merk ik niet veel verschil maar in de bochten merk je wel duidelijk een verschil.
Meer een gezweef en ,, het gevoel hebben dat je uit de bocht gaat''.
Nu m'n 15'' zijn banden van een goedkoop merk NordMan Winter M+S of zoiets en mijn zomersetje zijn goede Michelin's.
Ik hoop dat je er wat aan hebt.

Groetjes uit Diepenbeek B.

Gerrit
 

Happyman

Forumguru
Ik verwacht dat het met mijn 15" winterbanden straks comfortabeler is, puur vanwege de hogere wang van de band en de zachtere compound.
 

andrehj

Forumguru
De 15" banden zijn goedkoper, stiller, comfortabeler en zuiniger dan de 17". Maar inderdaad wat minder "strak". Ter info: op de meeting afgelopen zaterdag zag ik een Touran van de Wegenwacht op de brug staan. Deze stond ook "gewoon" op 15" winterbanden, en de berijders van deze auto's weten echt wel wat ze doen.
 

VWim

Forumguru
Stuiterig weggedrag wordt meestal veroorzaakt door zware (B-merk) velgen. Het onafgeveerde gewicht is te hoog voor je schokbrekers. Nu zie ik alleen in je handtekening dat je originele velgen heb gemonteerd. Dan blijft voor mij eigenlijk alleen de schokbreker over als mogelijke dader. Kan het zijn dat deze de beste tijd hebben gehad?
 

lawewing

Forumguru
Bij mijn vorige auto (een Volvo V50) ben ik van 16" naar 17" inch gegaan met 3cm verlaging. Dat leverde een strakke wegligging op, maar bij drempels moest je wel wat voorzichtig zijn.

Met mijn huidige O2 ben ik van 16" naar 18" gegaan en heb ik deze ook 3cm laten verlagen, en het weggedrag is strakker geworden, zonder dat ik gevoelsmatig op comfort heb moeten inleveren. Ik voel oneffenheden in ieder geval veel minder dan het geval was in mijn V50 met 17". Daarnaast kan ik drempels nog steeds met een normale snelheid nemen in plaats van met een slakkengang.

Ik zou wellicht ook eens kijken naar je schokdempers. Misschien dat deze, zoals VWim zegt, wellicht aan vervanging toe zijn?
 

Happyman

Forumguru
Onderweg naar mijn werk viel het me op dat als ik met 80 over een drempel rij de auto nauwelijks deint. De demping is dus ook vrij hard lijkt me.

Als ik met verlaging een beter weggedrag kan realiseren dan is dat misschien een optie. Ook omdat ik met een caravan ga rijden en dan de boel aan de achterkant niet zo inzakt. Of is het aan te raden om dan ook hulpveren te gebruiken?
 

lawewing

Forumguru
Ik ben niet zo bekend met het fenomeen hulpveren, maar volgens mij gaan hulpveren en verlagingsveren in ieder niet samen. Het is het een of het ander. Of vergis ik mij volledig?

De verlagingsveren werken bovendien progressief. Dat wil zeggen dat ze minder inveren naarmate ze meer belast worden. Misschien kun dus best kiezen voor de verlagingsveren en toch gewoon een caravan trekken, zonder vast te lopen op iedere drempel ;) Maar goed, ik ben geen caravanexpert....
 

Antera

Donateur
Inderdaad gaan deze niet samen. Met de juiste veren zal je zeker een beter weg gedrag krijgen. Eibach veren zullen de zaak wat beter vlak kunnen houden dan een setje originele veren. Origineel is puur op comfort gemaakt en de Eibach zijn progressief en zullen met wat meer belading wat stugger worden en daardoor minder inveren. Het zal altijd wel wat inveren natuurlijk maar een stuk beter rijden.

Daarnaast Hulpveren maakt je auto vaak ook meteen een stuk stugger zonder de belading en dat is met een setje eibach veren b.v. niet
 

Luke

Forumguru
Ik heb de originele veren en de standaard 15" Pixies onder mijn octavia combi. Omdat het een greenline is, is de ophanging sowieso 15mm lager.
Ik vind dat het comfort in de auto lager ligt dan in mijn vorige auto. Natuurlijk weet ik dat moderne wagens (en zeker die uit duitse automobiele groepen) veel stugger zijn afgeveerd, maar toch vind ik het soms vermoeiend worden. En dat kan eigenlijk niet, vind ik.
Al moet ik ook weer inbrengen dat onze belgische wegen natuurlijk deels oorzaak zijn dat fenomeen. Zeker die dwarsnaden op de autosnelweg geven telkens een vreselijke herrie en serieuze kloppen door naar de inzittenden. Ik vrees dat dat met 17" velgen niet minder zal zijn, integendeel.
Een collega van me rijdt met een RS (18") en zelfs op kasseien is het comfort niet merkbaar minder dan in mijn eigen voertuig.
Een andere collega rijdt met een Audi A4 (ook 17" of 18" want RS-line) en toen ik daarmee reed, vond ik zelfs dat het veercomfort vele malen beter was dan in mijn eigen wagen. In dat opzicht kan ik dus niet concluderen dat grotere velgen sowieso minder comfortabel aanvoelen als je met de wagen rijdt.

Ik hoop ooit een goede uitleg te krijgen ergens want mijn volgende voertuig mag toch wat aangenamer rijden dan de Octavia...
 

Happyman

Forumguru
Ik heb gisteren in de pauze in drie auto's van mijn collega's "proef" gereden.

1) Audi A4 1.8T met sport onderstel en 17" 225 banden.
In deze auto merkte exact hetzelfde wat ik in mijn auto voel. Alleen was het in de Audi sterker aanwezig. Korte oneffenheden worden hard doorgegeven.

2) Skoda Ocatvia RS HB met 18"
Hier merkte ik het ook maar het was toch minder dan in mijn auto.

3) Fabia combi greenline met standaard 15"
Hier merkte ik het niet, was best comfortabel.

Ik heb een hele tijd een Peugeot 406 gereden. Dat reed heerlijk.

Daarna had ik een Seat Alhambra, die had daar ook niet zo een last van. Vandaar dat het mij nu opvalt. Ik ben het niet gewend.
 

Luke

Forumguru
Tja, vroeger Citroën gereden... Daar zit je ook zacht in. En wat baanligging betreft, ik hoef niet supervlak door de bocht te gaan, want ik rijd niet op circuit :tegek:.
Voor mij zou het dus enkel om het uitzicht van de grotere velgen gaan. Maar ik wil niet toegeven in comfort. Zou er zo'n compromis bestaan? Ik zou ook niet groter dan 17" gaan.
 

Happyman

Forumguru
Ik vond die RS van mijn collega toch al relaxter rijden dan die van mij. En wat een koppel had dat ding :D
 

ertromp

Forumguru
Ik vond die RS van mijn collega toch al relaxter rijden dan die van mij. En wat een koppel had dat ding :D
Toch naar de forummeeting bij TVS moeten komen. Daar had je voor weinig aardig wat Nm bijgekregen. Maw naast je velgen/wegligging is ook aan het koppel wat te doen. Maar ook dat heeft z'n prijs.
 

Happyman

Forumguru
Ik ga mijn auto sowieso laten chippen, incl EGR dichtzetten. Maar ik ga dat pas doen als de garantie voorbij is.
 

Antera

Donateur
Tja, vroeger Citroën gereden... Daar zit je ook zacht in. En wat baanligging betreft, ik hoef niet supervlak door de bocht te gaan, want ik rijd niet op circuit :tegek:.
Voor mij zou het dus enkel om het uitzicht van de grotere velgen gaan. Maar ik wil niet toegeven in comfort. Zou er zo'n compromis bestaan? Ik zou ook niet groter dan 17" gaan.


Daarvoor plaatsen van een Stretcomfort set van KW of een setje Eibach veren monteren met eventueel nieuwe dempers. ( oudere dempers met verlagingsveren zorgt vaak voor lekkende dempers voortijdig)
 
Bovenaan Onderaan