Verschil rijgedrag tussen 17" en 15"??

Luke

Forumguru
Ik hoor veel over die Eibach-veren, Antera. Je schreef eerder dat die progressief werken. Dus ik begrijp: hoe zwaarder de schokken zijn of hoe sneller ze op elkaar volgen, des te stugger reageren die veren?
En wat behelst die Stretcomfort set van KW, eigenlijk?
Ook schreef je eerder dat de standaardveren puur op comfort zijn georiënteerd. Maar als ik deze bij momenten al onvoldoende vind... Wat moet het dan zijn met de bovenvermeldde? Of zie ik hier dingen over het hoofd?
 

Antera

Donateur
Ik hoor veel over die Eibach-veren, Antera. Je schreef eerder dat die progressief werken. Dus ik begrijp: hoe zwaarder de schokken zijn of hoe sneller ze op elkaar volgen, des te stugger reageren die veren?
En wat behelst die Stretcomfort set van KW, eigenlijk?
Ook schreef je eerder dat de standaardveren puur op comfort zijn georiënteerd. Maar als ik deze bij momenten al onvoldoende vind... Wat moet het dan zijn met de bovenvermeldde? Of zie ik hier dingen over het hoofd?


Eibach veren zijn inderdaad progressief. Maar let wel zonder echt stug te worden. De veren worden inderdaad wat stugger naverhand dat ze de schokken te verwerken krijgen.

Streetcomfort is gebouwd met een beperkte verlaging. ) lees maximaal schroefbaar tot ~-/ 40 terwijl een normale schroefset gaat tot 65mm. Door die beperkte mogelijkheid kunnen ze de dempers daarop afstemmen en veel comfortabeler maken dan een schroefset die echt laag kan. daarnaast zijn de Streetcomfort sets ook in hardheid instelbaar dus ook nog zachter in te stellen.

De originele veren vind jij te stug?? of begrijp ik het nu verkeerd? Als je dat al vind dan mis ik iets. Maar kan ook komen omdat je een fransoos cq amerikaan gewent bent (geweest)
 

dirkkroneman

Forumguru
Ik heb gisteren in de pauze in drie auto's van mijn collega's "proef" gereden.

1) Audi A4 1.8T met sport onderstel en 17" 225 banden.
In deze auto merkte exact hetzelfde wat ik in mijn auto voel. Alleen was het in de Audi sterker aanwezig. Korte oneffenheden worden hard doorgegeven.

2) Skoda Ocatvia RS HB met 18"
Hier merkte ik het ook maar het was toch minder dan in mijn auto.

3) Fabia combi greenline met standaard 15"
Hier merkte ik het niet, was best comfortabel.

Ik heb een hele tijd een Peugeot 406 gereden. Dat reed heerlijk.

Daarna had ik een Seat Alhambra, die had daar ook niet zo een last van. Vandaar dat het mij nu opvalt. Ik ben het niet gewend.
Dit is wel lekker appels met peren vergelijken zo..
 

Happyman

Forumguru
Dit is wel lekker appels met peren vergelijken zo..

In eerste instantie dacht ik dat ik een probleem met mijn Skoda had. Toen mijn collega een stukje in mijn auto had gereden zei hij dat hij ook "last" had van gestuiter maar dan zelfs nog wat erger.

Ik heb dus ook een stuk in zijn Audi gereden en voelde hetzelfde wat ik ervaar in mijn Skoda.

Het ging dus niet om te kijken welke auto het comfortabelst is maar meer om aan te geven dat mijn Skoda geen mankement had en dat het dus gewoon bij het rijgedrag hoort.

Dat ik daarna ook nog even in een RS mocht rijden was geen straf :D
 

Happyman

Forumguru
Ik denk dus dat het stuiterige rijgedrag voor een groot deel wordt veroorzaakt door de 17" wielen. Mijn winterbanden komen om 15" velgen te liggen.

Via dit topic vroeg ik om ervaringen. Dus ja ik wil het verschil weten in rijcomfort :pardon:

En daar heb ik ook al veel reacties op gekregen :thumbsup:
 

Skodatek1

Forumguru
Stuiterig gedrag door 17 inch wielen?? Heb ik geen last van en mijn O2 is ook nog eens 30mm verlaagd.

Maar ja iedereen is anders...en 15 inch onder een octavia ziet gewoon kneuterig uit...smaken verschillen ;)
 

Joske

Forumguru
In eerste instantie dacht ik dat ik een probleem met mijn Skoda had. Toen mijn collega een stukje in mijn auto had gereden zei hij dat hij ook "last" had van gestuiter maar dan zelfs nog wat erger.

Ik heb dus ook een stuk in zijn Audi gereden en voelde hetzelfde wat ik ervaar in mijn Skoda.

Het ging dus niet om te kijken welke auto het comfortabelst is maar meer om aan te geven dat mijn Skoda geen mankement had en dat het dus gewoon bij het rijgedrag hoort.

Dat ik daarna ook nog even in een RS mocht rijden was geen straf :D

je wou gewoon even met die RS van je collega rijden zeker? ;)
achtereen nog eens proef rijden met de winterbanden van de collega's? :D
 

CDK

Forumguru
17" en stuiteren...... zitten er schadevelgen onder dan? ik ben verlaagd met 19" en er stuitert niets hoor!
 

Happyman

Forumguru
Mijn velgen zijn onlangs gesuperbalanceerd (balanceren met druk). Met de velgen/banden is niets mis. Het is een gevoelskwestie. Als je een flink aantal jaar in een Franse auto hebt gereden dan voelt deze Skoda stuiterig aan. De oneffenheden worden niet gladgestreken maar toch wel zeer duidelijk aan het interieur (mijn ervaring) doorgegeven.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK
Bovenaan Onderaan