Verschil Tiptronic en DSG tiptronic

jurjen

Lid
Vorig jaar heb ik in de bergen rondgereden op Sicilië en daar voldoet de S(port)stand boven verwachting goed.

Kijk, da's nuttige info. Ik ga dit jaar voor het eerst de bergen in met m'n Octy en daar heb ik tot nu toe alleen maar handgebakt. Ik had zelf al een vermoeden dat de sportstand in veel gevallen toereikend zou zijn.
 

herbiek

Senior Member
Tippen is handle-tje dat boven op de richtingaanwijzersteel naar rechts duwen zonder dat je door de klik weerstand (schakelaar) heen drukt.
Kwestie van gevoel, in het begin drukt iedereen te hard, maar het is dus inderdaad een soort tippen.

Heb het gisteren even geprobeerd en idd, het werkt. Weer wat nieuws geleerd :grin: Dank je wel!
 

herbiek

Senior Member
Volgens mijn eerdere berekeningen ligt het diesel/bezine omslagpunt op ca. 23.000 km per jaar (berekening inclusief bijtelling etc.). Dus vanuit economisch oogpunt kun je beter diesel rijden als je meer dan 23.000 km/jaar rijdt.

Mijn werkgever eiste tot voor kort dat iedereen een diesel moest rijden. Nu hebben ze die regel nog eens tegen het licht gehouden en het blijkt dat het de keuze diesel/benzine voor hun in een aantal gevallen wel voordeliger kan zijn. (omdat niet iedereen zoveel rijd).. Op welke hoeveelheid km/jaar zij het omslag punt zetten is nog niet bekend. (word nog aan gewerkt) en of dat een harde scheiding betekend tussen benzine dan wel diesel of dat ze met een grijs gebied (je rijd elk jaar toch niet exact hetzelfde) werken ... ik weet het niet. Tevens zou het aantal merken/modellen vergroot worden. Ik ga zeker even rondneuzen wat er nog meer interresant is, maar heb wel gemerkt dat de Skoda O2 dan nog steeds bijzonder interresant is vanwege de vele pluspunten. Als het zover is dan horen jullie het wel wat ik ga kiezen... :D
 
Mijn werkgever eiste tot voor kort dat iedereen een diesel moest rijden. Nu hebben ze die regel nog eens tegen het licht gehouden en het blijkt dat het de keuze diesel/benzine voor hun in een aantal gevallen wel voordeliger kan zijn. (omdat niet iedereen zoveel rijd).. Op welke hoeveelheid km/jaar zij het omslag punt zetten is nog niet bekend. (word nog aan gewerkt) en of dat een harde scheiding betekend tussen benzine dan wel diesel of dat ze met een grijs gebied (je rijd elk jaar toch niet exact hetzelfde) werken ... ik weet het niet. Tevens zou het aantal merken/modellen vergroot worden. Ik ga zeker even rondneuzen wat er nog meer interresant is, maar heb wel gemerkt dat de Skoda O2 dan nog steeds bijzonder interresant is vanwege de vele pluspunten. Als het zover is dan horen jullie het wel wat ik ga kiezen... :D
Dag Herbiek,

Zou me niets verbazen als wij voor dezelfde werkgever werken.
Ook ik kreeg afgelopen maandag een mail van de HRM afdeling dat ze de lease-regeling gaan aanpassen. O.a. looptijd/brandstof wordt naar gekeken en aantal merken/types wordt uitgebreidt. Ik had een diesel besteld maar vermoedelijk willen ze nu dat ik benzine ga rijden. Ik rijd ongeveer 27500km per jaar. Ben het met je eens dat de Octavia II nog steeds erg interessant blijft.
 
Voor die grote hobbels in 't buut'nlaand :-) Bergen ofzo. ;)

Je moet in ieder geval bij het afdalen in kunnen grijpen, want de automaat wil alleen maar opschakelen terwijl je naar beneden suist en je bent zo verrotte snel door je remblokken heen als je niet ook kunt afremmen op de motor. Bergop is het soms ook wel prettig om de toeren ietsje hoger te houden dan de automaat eigenlijk wil.

Vroeger had een automaat daarvoor de zogenoemde bergstand, waarmee je de bak als het ware verbood om de hoogste versnelling(en) te kiezen.

Hier heb je wel een puntje. Met de caravan gebruik ik de s-stand vaak bij het klimmen en zet ehm 'vast' in bijv. 3 of 4 bij het afdalen. Overigens na 108.000 km en diverse vakanties in de bergen van Oostenrijk en Frankrijk nog steeds dezelfde remblokken, dus het valt erg mee.
 

jurjen

Lid
Hoe zet je een versnelling vast dan?

Door de bak in de tiptronic-stand te zetten (D en tikje naar rechts), dan ben jij degene die de versnelling kiest en niet de computer van de versnellingsbak. Al zal de computer altijd mee blijven kijken en voorkomen dat je de boel stukmaakt door b.v. naar z'n 1 te gaan bij 80 km/u
 

LenK

Forumguru
Beetje off-topic.
Weet iemand wat de semi-automaat van Citroën inhoud?
Is dat een DSG zonder zo'n dubbele koppeling?
Of is het handmatig schakelen maar zonder koppeling?

Oja ik zie dat Opel en Honda ook een semi-automaat in de lijst hebben.
 

Rallye

Forumguru
Beetje off-topic.
Weet iemand wat de semi-automaat van Citroën inhoud?
Is dat een DSG zonder zo'n dubbele koppeling?
Of is het handmatig schakelen maar zonder koppeling?

Oja ik zie dat Opel en Honda ook een semi-automaat in de lijst hebben.

De semi-automaat van Citroën (C4 Picasso) en Opel (bijvoorbeeld in de Meriva) is een gewone versnellingsbak die automatisch koppelt, ontkoppelt en schakelt. In de Smart zit er bijvoorbeeld ook zo-één. Op de één of andere manier kunnen ze die dingen niet zo vloeiend laten ontkoppelen/schakelen als iemand die z'n tweede rijles heeft gehad.... Je moet altijd als je het een beetje comfortabel wilt laten zijn, zelf gas loslaten als de versnellingsbak wil schakelen. Ik heb ervaring met een Meriva en een Smart en bij beide zit je de hele tijd met je hoofd te "knikken" las hij ontkoppelt.

Voor een uitleg over DSG zie hier http://www.autoblog.nl/archive/2006/10/20/dsg-voor-seat-leon-fr-en-vw-golf-tsi

Een DSG werkt veel vloeiender dan zo'n Citroën-geval, maar schakelt sneller en is zuiniger dan een echte automaat. Ik heb ervaring met een Passat. Prima dus. Nu moeten ze hem nog in een benzine Skoda zetten en de bediening via de pook (voor als je toch eens zelf wilt schakelen) omdraaien: opschakelen moet wat mij betreft door de pook achteruit te duwen, terugschakelen door de pook vooruit te duwen. Dit is in lijn met de beweging die je zelf maakt bij het acceleren, cq. afremmen.
 

highandstoned

Nieuw lid
ik rij nu in een Saab 93 1.9 met automaat (6 traps) en ik rij behoorlijk vaak in manuele stand (vast in de 4e). Bij druk snelweg verkeer wil de automaat nogal eens een hogere versnelling kiezen dan ik leuk vind (de saab diesel begint bij 2000tpm pas te trekken), en ook in de bergen (zeker met caravan) gebruik ik de manuele stand. Ik vind het geen probleem om een beetje aan dat pookje te zitten, je hebt je linker voet in ieder geval niet nodig.
Krijg hopelijk eindelijk (wacht sinds mei 2007....) mijn Octi 2.0 TDI DSG, ben benieuwd hoe dat rijdt (en schakelt) en of ik dan inderdaad niet meer manueel rij.......
 
Ik zou graag willen dat de sport stand, de snelste stand, eerder schakelde.
Overschakelen nadat je de 4500 toeren hebt aangeraakt slaat nergens op.
Je kan de krachtcurve van de bak zo uitdraaien, waarom schakelt de sportstand (in combi met vol gas) dan niet op het ideale punt???
De overschakel momenten aan laten passen is volgens de garage ook niet mogelijk.
Dus moet ik, om het snelst te zijn, handmatig schakelen.
Met wat oefenen scheelt dat echt. (mijn record is 8,6 sec 0-100km/h)
Ook heb je dan het gevoel dat je rechtse arm niet voor niets aan je arm zit.
En sneller reageren in z'n 1, koppeling los bedoel ik dan, zou ook erg prettig zijn.
De mijne is gechipt en ik haal dan toch wel, bijna, iedereen in na 2 seconden, maar het zu leuk zijn als dat al direct vanaf de start was.
Soort launch control uit de golf.

Nu wil ik de DSG bak niet afzeiken hoor.
Hij is echt lekkerrrrrr en mijn volgende auto moet ook DSG hebben en niets anders.
 

Gysman

Actief lid
Heb de zelfde ervaring. DSG is erg fijn, en schakelt heerlijk, maar hij moet wel bij volgas altijd even "nadenken". En hij denkt niet zo snel. Als ie dan eenmaal gaat dan gaat het schakelen bloedje snel, en haal je inderdaad iedereen in. Grappig is dan ook het moment dat de auto naast je schakelt (en dus even terugvalt) , en dat jij gewoon doorgaat.

Voor wat betreft die mensen die zeggen dat je nooit zelf meer schakelt met DSG, dat gaat voor mij absoluut niet op. Inderdaad, opschakelen regelt de DSG prima en zeer snel, maar ik vind het erg prettig om als er ineens een auto voor me komt, of ik een scherpe bocht in ga, dat ik zelf even twee tandjes terug kan, zonder dat ik meteen in de remmen moet. Dit gebruik ik (voor het terugschakelen) dus iedere rit! Verder rij ik met een aanhanger+boot en dan ik het erg fijn om op de snelweg niet hoger te gaan dan z'n 5. Pook naar rechts en doorschakelen naar 5 en de motor blijft dan lekker op toeren (1500 toeren met een aanhanger en 80 km pu in zes is niet echt fijn)
 

SkodaMan

Actief lid
Grappig is dan ook het moment dat de auto naast je schakelt (en dus even terugvalt) , en dat jij gewoon doorgaat.

De TipTronic (6-bak) in de 2.0FSI valt ook niet terug bij het overschakelen. Hoe ze het doen weet ik niet precies maar ik denk dat ze het oplossen met heel vlot en soepel schakelen. Nog niet zo gladjes als een DSG maar het komt in de buurt.
 

highandstoned

Nieuw lid
ik heb mijn Octy (2.0 TDI) nu een weekje, en de DSG valt toch een beetje tegen. Persoonlijk vind ik dat de versnellingen nited goed gekozen zijn. De 1 en 2 heb je niks aan daar is ie zo door heen geschakeld. Ook de 5 en 6 schelen veels te weinig, de 6 had veel meer overdrive kunnen zijn. In mijn vorige auto kon de automaat pas naar z'n 6 als je minimaal 120 reed, en hij maakte dus lekker weinig toeren op de snelweg. In de 4 kon je tot de 160.
Daarnaast is (zoals al eerder door anderen gemeld) de sportstand nutteloos voor een diesel, als ik er zo over nadenk lijkt het wel of ze er een bezine DSG in hebben gelegd.
 
Bovenaan Onderaan