@AndreM je redenatie klopt niet helemaal in mijn bescheiden mening. Om jouw metafoor te gebruiken een benzinemotor presteert met een brandstof met een octaangehalte van 98 of 100 beter dan met de standaard 95.
In de computerwereld waarin ik werkzaam ben worden de prestaties van systemen vandaag de dag juist beperkt door de CPU, de reden is dat het geheugen (flash) tegenwoordig dusdanig snel is dat de CPU het niet meer bij kan benen.
Al is de CPU nog zo snel als hij geen data kan ophalen kan hij het ook niet verwerken.
Om nog een ander voorbeeld te geven, ik heb een tijd lang met Android op mobiele telefoons gehobbied. Door een snelle SD kaart te plaatsen voor je applicaties worden deze ook daadwerkelijk sneller, nog steeds met dezelfde CPU.
Dus ja, de CPU heeft een belangrijke rol in de prestaties van het systeem, maar dan met name op de gegevensverwerking en die gegevens moet de CPU wel ergens vandaan halen. De kaartgegevens haalt ie van SD, een snelle SD kaart maakt dat het lezen daarvandaan ook minder lang duurt.
Dat ik zelf schrijf dat de CPU 2,5 sneller is, is omdat ik enkel die informatie over het nieuwe MIB systeem heb gevonden (naast dat ie een groter scherm heeft gekregen met een hogere resolutie).