Verschillende vragen Octavia II FL Greenline

rbo

Senior Member
Ik heb eens de lease maatschappij gebeld dat mijn ramen niet voorzien waren van het kenteken , zo doende.


[moderatorbreak]Vriendelijk verzoek aan iedereen om niet de gehele voorgaande post te quoten. Dit is ons inziens onnodig. Volstaan kan worden met een direct antwoord. Als het een grote tekst is, volstaat het quoten van dat gedeelte waar het antwoord over gaat. Om een persoon te quoten kun je ook bijvoorbeeld als volgt verwijzen: @'username'. Bedankt voor jullie begrip.[/moderatorbreak]
 

hemi24

Forumguru
Het is bekend dat skoda zachtere ramen heeft , je kan namelijk ook niet je kenteken laten graveren in deze ramen.

Das wel weer de meest onbenullige uitspraken van deze week...
Mijn vorige O2 was (af-fabriek?) voorzien van chassisnummer in alle ramen.
O2 en andere Skoda's van collega's zijn stuk voor stuk gegraveerd, behalve die van mij... :confused:
 

rbo

Senior Member
Das wel weer de meest onbenullige uitspraken van deze week...


Dit is wat ING carlease mij verteld heeft , dus mijn ramen staat niets in , als hun dit zo willen heb ik daar geen moeite mee.
 

Captain Hook

Forumguru
Zelden gezien dat er ooit iets in de ramen gegraveerd werd, hooguit geëtst... :489:

Vanochtend ff gechecked; bij mijn O2 (uit 2005) staat het chassisnummer in alle ruiten geëtst, af-fabriek. Volgens mij was/is (?) dat standaard. En bij de voorruit zit het chassisnummer achter een uitsparing, in de sponning.
 
Ik weet niet zeker, maar volgens mij staan in al mijn ruitjes het kenteken ingegraveerd/ingeetst :-P
Volgens mij valt dat allemaal best wel mee van die zachte ramen, het is een algeheel probleem, niet alleen van Skoda.
Kijk maar eens hoeveel steenslag-autoruit-schade er is. Of de ruiten zachter zijn weet ik niet, dunner dan 10-20 jaar geleden zijn ze in ieder geval.
 

hemi24

Forumguru
Zou zo zeggen dat de kans op barsten en scheuren alleen maar afneemt bij het zachter worden van de ruiten...

Kan glas überhaupt "harder" of "zachter" zijn?
 

cvegreen

Forumguru
@ Hemie24 , tuurlijk heb je verschillende hardheden in glas. Een glasplaat op een salontafel bv. is geslepen en gehard glas . Kogelvrij glas is dan weer flexibeler dan standaard glas . Heb iets meer dan een jaar in een raamfabriek gewerkt , dus denk ik wel dat het bij autoruiten net hetzelfde is , dat er verschillende hardheden bestaan net als in glasraam .
 

Mistraller

Senior Member
Zelden gezien dat er ooit iets in de ramen gegraveerd werd, hooguit geëtst... :489:

Vanochtend ff gechecked; bij mijn O2 (uit 2005) staat het chassisnummer in alle ruiten geëtst, af-fabriek. Volgens mij was/is (?) dat standaard. En bij de voorruit zit het chassisnummer achter een uitsparing, in de sponning.
In den beginne werd het met zandstralen gedaan. Dat was dus in feite het "graveren". Nu doet men het chemisch, en wordt het etsen genoemd. In de letterlijke zin van het woord is dus zowel graveren als etsen niet juist.

Maar daar gaat het natuurlijk niet om, feit is dat je op elke ruit echt wel iets kan afbeelden. Praat anders eens met een aantal forumleden die een kras hebben veroorzaakt met ijskrabben...

In mijn huidige O2 uit 2006 is na 3 maanden een nieuwe voorruit geplaatst. Oorzaak; een uitgegroeide ster. Ik had 10 minuten nadat het gebeurde al gebeld voor een afspraak, en meteen een stickertje erop geplakt, hoewel het niet regende. Maar alsnog, de volgende ochtend; een barst van 30 cm...

De nieuwe ruit (zonder chassisnummer, de oude had het wel) heeft inmiddels ook al wel weer een putje of 3 geharst. Je doet er niets aan. Een steentje kan met een klap van meer dan 250 km/u tegen je ruit klappen, als het met grote vaart is weggesprongen bij je voorganger. Ik ben al blij dat het er niet doorheen gaat...

Nieuwe ruit kwam overigens wel van een andere autoruitenfabrikant.
 

Captain Hook

Forumguru
Maarre, het VIN zit toch niet IN de voorruit bij een O2, maar er achter?
Er zit toch alleen maar een 'kijkgaatje' in de ruit zodat je het VIN kunt zien?
 
Ik weet niet zeker, maar volgens mij staan in al mijn ruitjes het kenteken ingegraveerd/ingeetst :-P

Ik heb nog even gekeken. In alle ruiten staat mijn kenteken in. Zowel de voorruit, achterruit als alle zijruitjes.
Of het nu gegraveerd is of geetst dat interesserd me niet :smirk: :ahum:
 

Ronnie

Forumguru
Wanneer de kras in de ruit niet te diep is, kun je hem middels een rode polijstpasta er wel weer uitpolijsten (met de hand, dus geen machine). Polijstpasta is bij de betere automat. zaak te koop. (dus geen H*lf*rds of zoiets!)
 

Ronnie

Forumguru
Goed plan! Chris, Polijstpasta wordt vaak gebruikt om de krassen van versleten/defecte ruitenwissers (wanneer de rvs houders/beugels over de ruit schrapen) weg te polijsten
 

Gieliovd

Forumguru
@Ronnie Zeg, heb jij een tip voor krassen in kunststof koplampen? En oppervlakkige krassen in de lak?
 
@Ronnie: Zou je dat ook voor een onervaren poetser aanraden bij een kras die midden in het gezichtsveld zit?

De dealer belt maar niet terug, ze hebben 1 keer de voicemail ingesproken dat ze het later nog eens proberen. Morgen nog maar eens bellen.
 

Ronnie

Forumguru
Koplamphuizen zijn (meestal) van polycarbonaat gemaakt, althans het "glas", wij gebruikten daar in 't schadebedrijf een polijstmiddel van 3M schotch voor. Dit bestond uit 3 gradaties:1e redelijk grof, 2e ietsje fijner en de 3e was een polish.
Als alternatief kun je diepe krassen uit (glad) kunstof "schuren" met een 800-400 waterproof 3m (zwart) polijstpapier met water, dan erna polijsten met "weens-krijt" (verkrijgbaar bij de betere drogist) dit wordt bij goudsmeden gebruikt als polijstmiddel (mijn vrouw)
Als laatste dan even napoetsen met (turtle) wax. Kunstof niet bij deze koude temperaturen polijsten, dan gaat het te hard!
 
Even een update.

Vandaag bij de dealer geweest.

- De kras is zelf gemaakte schade en moet netjes bij de leasefirma worden gemeld en kan dan eventueel worden behandeld door te polijsten en/of ruit te vervangen. Coulance of service was hier niet mogelijk. Ik kon een Skoda ijskrabber krijgen maar die heb ik al (Althans identiek model) en werd door de medewerker afgeraden.

- Cornerlight kregen ze niet ingeschakeld, schijnt niet te kunnen op een Greenline. In het cornerlights topic nog wat tips gekregen. Wellicht even bij een andere dealer langs.

- Coming Home/Leaving Home kan niet worden ingeschakeld omdat de lichtsensor ontbreekt. Was hier ook al verteld en had ook niet anders verwacht.

- De kier tussen lamp en achterklep is weer normaal. De lampunit kon wat worden versteld.

Ondertussen een nieuw probleem: Heel af en toe hoor ik bij een snelheid van +/- 50 a 60 kmh een schurend metalig geluid aan de linkerkant van de auto, met name als ik de auto net niet naar rechts stuur. Als ik tijdens dat schurende geluid rem dan hoor ik (volgens mij linksachter) een paar flinke klappen van metaal op metaal. Als of iemand met een hamer op een metalen buis slaat. Tijdens de rit met de monteur was er niets te horen, en ik moet zeggen ik heb het zelf de afgelopen dagen ook niet meer gehoord. Als dit nog een keer voorkomt dan kan de auto naar de dealer om het wat beter na te kijken.
 
Laatste update in dit topic.

Dat rare geluid heb ik nooit meer gehad, en daar hoef ik dus ook niet voor terug. Geen idee wat het geweest is. Maar het is weg.

Vorige week belde een medewerker van de dealer met een klanttevredenheidsonderzoekje, en die vond toch wel dat de service en afhandeling iets beter had gekund. Met name die kras was onvoorstelbaar dat het niet uit coulance weggepoetst is. Hoewel ik me er wel in heb berust kreeg ik toch een setje kortingsbonnen in de mail.

- 20% korting op restylen (Kleine deukjes e.d. wegwerken)
- 4x 10% korting op arbeidsloon, onderdelen of accessoires
- 15% korting op Continentalbanden
- 25% korting op een accu
- 15% korting op winterbanden
- 6x 10% korting voor de wasstraat
- 1 Aircoreiniging voor 19.95
- 25% korting op een mattenset
- APK voor 29,95
- 10% korting op de eerste werkplaatsfactuur van boven de € 100,00

Geldigheid is tot 31-12-2011, dus dat beperkt wel wat. En hoewel er staat dat ze niet overdraagbaar zijn omdat ze op naam en/of kenteken staan, is dat niet het geval en kan ik ws wat mensen uit mijn omgeving blij maken met en paar bonnen.
 

bobby45

Actief lid
wat vreemd corner licht kon bij mij wel

De codes aan de dealer gegeven en kon wel bij mij .
Ik heb en 1.4 tsi amb bis line 2010
Ook hebben ze de gordel piep uit gezet.
Bij 140 km dim licht aan is ook er uit dit heeft pon online gedaan samen met de update i.v.m. nw auto:xyxthumbs:
 
Bovenaan Onderaan