Versleten koppelingsplaat

testuser1

Nieuw lid
Goedemorgen,

Mijn Octavia I uit 2004 is onlangs voor een beurt bij de dealer geweest. Nu vertelde zij daar dat de koppeling pas heel laat pakt en mogelijk versleten is. Nu was mij dit niet opgevallen dat hij pas laat pakt tov eerdere maanden/jaren.

Ik heb even op internet gekeken en daar staat dat als je in zijn drie kunt optrekken zonder gas te geven en de auto slaat niet af, je koppelingsplaat idd versleten is. Dit is bij mij dus het geval. Vanaf zijn vierde versnelling slaat hij wel af, maar vanaf de derde niet en rij ik gwn weg.

Nu is mijn vraag wat zo'n grapje kost en of het kwaad kan. Wat gebeurt er als ik door rij en wanneer moet ik ze echt vervangen.

Groet,

Martin

Ronnie

Forumguru
Wanneer je te lang met een versleten plaat doorrijdt komen de klinknagels te voorschijn op de plaat, deze nagels gaan groeven trekken in drukgroep en vliegwiel. Als deze eenmaal beschadigd zijn wordt het een erg dure reparatie.
Bij een slippende koppeling wordt ook het vliegwiel (rood)gloeiend heet en wordt de kans op kromtrekken groot.
Dus kortom: zo snel mogelijk (laten) vervangen!
Ik persoonlijk vervang meteen alles; koppelingsplaat, drukgroep en druklager. (koppelingsetje)
Aan materiaal zul je zo'n € 250,- kwijt zijn, arbeidsloon zal ongeveer 3 uur bedragen, de versnellingsbak moet er immers achterweg......

Desperado

Forumguru
Koppelen gaat op een gegeven moment gewoon niet meer.
Ronnie slaat de spijker op zijn kop. Vervangen en rekenen op ongeveer 500 euro.

Tachi

Actief lid
Wat is de levensduur van een koppelingsplaat?

Mijn wagentje is inmiddels 15 jaar oud en ik rij er al 7,5 jaar mee rond en hij heeft rond de 215.000 km op de teller.
De vorige eigenaar heeft 'm altijd dealer onderhouden, gezien de stempels in het onderhoudsboekje. Ik ga er vanuit dat ie nog niet vervangen is.

Desperado

Forumguru
Is heel erg afhankelijk van rijstijl en gebruik. Hij slijt vooral van het koppeling gebruik, dus als je heel veel km rijdt zonder te schakelen wort de levensduur langer. En dan heb je natuurlijk nog de mensen die niet kunnen rijden en altijd met veel gas en slippende koppeling wegrijden, die slijt ook sneller. Mijn Zafira stond op ruim 4 ton en had ook nog steeds de eerste koppeling.

Noord26

Forumguru
Koppelingsplaten en remblokken... Ik kan met een setje remblokken wel de 100.000km halen. Maar kan ze ook afschrijven in een 2tal avondjes tijdens circuitbezoek.

Noord26

Forumguru
Die kan je ook in 5 minuten kort rijden of 500.000km..

Of denken dat je een burn-out maakt en hem om zeep helpen in 30 seconden.

Alles hangt af van de gebruiker, zoals @Desperado al aan gaf.

@Zwapp een koppeling slijt voornamelijk bij acceleratie vanuit stilstand of lagere toeren. En dat is bij een circuit eigenlijk beide niet van toepassing.

Laatst bewerkt:

Ronnie

Forumguru
Dit gebeurt er als de koppeling verbrandt........(de Corvette had dus duidelijk geen automaat)
(Koppeling is de verbinding tussen motor en versnellingsbak)

raymondv

Actief lid
Ja dat is duidelijk, alleen als ik mijn koppeling laat schieten slaat de motor af... Dat is dus hier niet gebeurt maar bleef doorslippen totdat ie opgebrand was?

Tachi

Actief lid
Ik heb even op internet gekeken en daar staat dat als je in zijn drie kunt optrekken zonder gas te geven en de auto slaat niet af, je koppelingsplaat idd versleten is. Dit is bij mij dus het geval. Vanaf zijn vierde versnelling slaat hij wel af, maar vanaf de derde niet en rij ik gwn weg.
Ik heb bovenstaande ook geprobeerd. Als ik de koppeling in z'n drie zéér zéér langzaam op laat komen dan rolt de auto met horten en stoten wel weg. De auto vind het niet leuk als auto's al emoties konden tonen :D Als ik de koppeling voor mij op normale manier op laat komen dan slaat de auto af.

Heb ik dan ook een versleten koppeling? Of is dit een gevalletje: als je heel erg je best doet en veel geduld hebt, dat je in elke versnelling de auto wel rollend krijgt.

Bovenaan Onderaan