Nou jongens en meisjes wat vorige week een aangename rit leek te worden richting het zonnige Italië werd snel een zeer onaangename ervaring vlak voor de Gotthardtunnel. We stonden al een uur in de file toen ineens de melding
ACC NIET BESCHIKBAAR op het infodisplay tevoorschijn kwam. Vond ik allemaal niet zo erg; het regende immers pijpestelen en ik dacht dat de sensor daar wat last van had. Maar snel daarna kwam de meldingen der meldingen
VERSNELLINGSBAK OVERVERHIT! STOP! INSTRUCTIEBOEKJE! en kwam er een verbrande geur uit de ventilatieroosters. Ik kan je vertellen dat op die plaats knal in een file op een helling richting Gotthardtunnel de nodige zweetklieren hard hun werk begonnen te doen. Gelukkig kon ik rechts naast de file nog op een rijvak omhoog rijden naar
Andermatt en me daar vlak voor de tunnel en voor de afrit naar Andermatt aan de kant zetten.
"Niet verder rijden! Stoppen en de motor afzetten. Na het uitgaan van het controlelampje kan de rit worden voortgezet." stond er in het instructieboekje. Dat lampje ging inderdaad na enige tijd uit, maar omdat ik die verbrande geur geroken had en die nog steeds rook onder de motorkap toch maar de bijstand gebeld. Die zorgden ervoor dat er binnen het half uur een Zwitserse takeldienst bij ons was. Ik zag ons al weggesleept worden naar Andermatt en bye bye vakantie
Maar die man kwam naar ons toegelopen en sloot zonder kijken direct de motorkap en nam plaats in de auto om een testrit te doen en de boel eens goed open te gooien. Gelukkig was er wel wat plaats om vooruit de gas open te trekken en hij merkte geen problemen meer. Hij gaf me alleen wel de gouden raad dat rijden met een automaat op een helling in een file gepaard gaat met de nodige ongeschreven regels. Vooral NIET op de rem blijven staan in stapvoets fileverkeer op een helling want daar belast je de DSG back fameus mee. Best in N zetten en voet op de rem houden. Dat had ik dus fout gedaan omdat ik met de ACC de file aan het ondergaan was en zelfs mijn voet niet op de rem had; de auto deed dat voor mij, maar dus niet goed! De constante rem vasthouden en koppeling klaarhouden vond de auto geen goed idee! Nou lesje geleerd en zonder problemen verder gereden naar Italië en inmiddels alweer terug thuisgeraakt zonder problemen. Maar nu ben ik uiteraard wel ongerust dat ik de DSG bak half naar de vernieling heb gereden. Is die melding er om dat net te voorkomen en is er dus schade voorkomen? Of kan ik best eens langs de dealer om een en ander te laten nakijken? Moet erbij vermelden dat toen we begonnen rijden op het uiterst rechtse rijvak omhoog richting Andermatt de melding al weg ging; enig opzoekingswerk leerde me dat rijden de beste manier is om de versnellingsbak af te koelen.
Maar van waar komt die verbrande geur dan? Ik heb de 1.6 TDI DSG-7 en die komt als ik het goed heb met de DQ200 met
droge koppeling en de geur kan dus al niet van verbande olie komen?