Versterker inbouwen - advies gevraagd

Highway

Forumguru
Ik heb sinds kort een aftermarket radio (android) in mijn S2 geplaatst.

Mijn S2 is voorzien van het Skoda Sound System. Deze heeft 8 luidsprekers: 3 per voordeur en 2 per achterdeur. Onder de bestuurders stoel zit een 8 kanaal versterker.

Nu ondervindt ik wat problemen met het correct aansturen van deze OEM versterker (wegens Canbus en alleen High ingangen). Ik wil deze nu vervangen door een aftermarket versterker.

Ik heb weinig ervaring en kennis van auto audio. In mijn vorige auto een 2-weg compo setje met een 2 kanaal versterker aangestuurd.

Zover ik weet, lopen alle draden van de speakers tot bij de versterker (zeker weet ik het niet, maar er komen wel flink veel draden bij de versterker vandaan).

Wat zijn mijn mogelijkheden? Ikzelf denk: minimaal een 4 kanaal versterker (wil voor en achter versterken). De compo setjes met een filter aansluiten. Is het slimmer om een 6 kanaal te gebruiken, zodat de voorste 'zware' speakers (bas speakers onderin de deur) wat meer vermogen krijgen?

Tips zijn welkom!

Oknot

Forumguru
@Highway, ik zou voor een 4 kanaals versterker gaan waarvan 2 kanalen de voorkant aansturen en 2 kanalen de achterkant. 6 kanaals versterker wordt volgens mij lastig aangezien je headunit slecht 4 kanalen + sub uitstuurd. Ik zou wel een versterkte sub erbij aansluiten als ik jou was. Op die manier weet je ook zeker dat je genoeg vertegenwoordiging hebt in het lage frequentiegebied. Omdat ikzelf geen soundsystem heb en geen zin heb om vanaf de versterker draden richting alle deuren te gaan trekken kies ik bij mijn setup straks voor een kleine 4 kanaals versterker die ik middels high level aan kan sluiten op de speakerdraden in de isokabel (pioneer gm d1004), dit combineer ik dan ook met een versterkte sub en ik vervang de standaard speakers door exemplaren van focal met een hoge gevoeligheid zodat de aansturing vanuit de pioneer ook daadwerkelijk het gewenste effect gaat geven. Maar aangezien jij al betere speakers hebt en bij jou alle draden al netjes onder je stoel klaarliggen zou ik vanaf je headunit rca kabels richting je stoel trekken en daar op de versterker aansluiten en dan op de uitgangen vd versterker weer de speakerdraden aansluiten.

Highway

Forumguru
@Oknot bedankt voor je antwoord. Zelf ben ik er nog niet echt uit. Unit is idd. 4 kanalen+sub (is dezelfde als jij hebt ;)). RCA van de radio naar de versterker is geen probleem, ik wil inderdaad de bestaande speakers en bekabeling laten liggen. Hoeft van mij geen disco te worden in de auto qua volume, maar wil wel graag dat het goed werkt/klinkt.

6 kanaals versterker: er zijn ook versterkers met 4 inputs, maar vervolgens 6 (of meer) outputs.

Highway

Forumguru
Ik heb nu een 8 kanaals versterker met DSP gehaald. 8x60W RMS. Ik wil de voorste 6 speakers actief aansturen, en de achterste 2 via een filter.

Maar nu zit ik met het volgende probleem. Vanuit de standaard versterker lopen er veel speaker kabels. Iedere speaker heeft een eigen set kabels lopen. ik kan helaas nergens een schema vinden welke kleur naar welke speaker gaat.

Weet iemand waar ik die kan vinden (Superb 2010 met Sound System)? Indien niet, dan wordt het flink uitzoeken voor mij.

Oknot

Forumguru
@Highway, Mocht je geen schema kunnen vinden dan kan je het relatief simpel uitzoeken mbv een 9V batterij blokje. Even contact maken en vervolgens zal de aangesloten speaker een ruis/storend geluid maken. Op die manier heb je het vrij snel uitgezocht

Highway

Forumguru
@Oknot bedankt voor je reactie. Dat trucje ken ik, alleen gebruik ik een 1.5 AA batterij om schade te voorkomen aan de speaker. Zit meer met het probleem welke draad + is en welke de -

andrehj

Forumguru
@Highway : Hier is een PDF'je met het schema van het Sound System van mijn S2 (uit 2011). Die van jou zal wel niet veel afwijken. Succes!

Bijlagen

• Superb 2 Sound System.pdf
    830 KB · Weergaven: 47
Laatst bewerkt:
Kleurenschema is soms ook wel handig. Heeft mij geholpen bij 't aansluiten van mijn actieve subwoofer (via hi-level).
_speaker.png

Highway

Forumguru
@Stinkdoos bedankt, dit is zover ik kan zien idd. de juiste connector. Ondertussen heb ik de voorste speakers al aangesloten, hopelijk komend weekend ook de achterste en dan kan ik gaan uitpuzzelen hoe ik alles moet configureren.

Highway

Forumguru
Versterker zit ingebouwd. Het is de Eton DSP 8 CAN geworden. Een 8 kanaals versterker.

Gezien ik 10 luidsprekers heb, moest ik 2 luidsprekers op een andere manier aansturen.

kanalen 1-3 : voordeur links low, mid en tweeter
kanalen 4-6 : voordeur rechts low, mid en tweeter
kanalen 7: naar een filter. Vervolgens gaat de output van de filter naar links achterdeur mid+tweater
kanalen 8: naar een filter. Vervolgens gaat de output van de filter naar rechts achterdeur mid+tweater

Zat eerst nog te twijfelen om de filters voor de voordeuren te gebruiken (mid+tweeter) zodat ik de achterste mid (mid+bass) en voorste bass speakers apart kan aansturen en wat meer power kon geven.

Uiteindelijk niet gedaan, gezien ik nu de speakers in de voordeuren allen afzonderlijk kan aanpassen.

Met de hulp van anderen hierboven is het me gelukt alle kabels te achterhalen en alles juist aan te sluiten, waarvoor mijn dank!

smutzkanone

Forumguru
plus en min moet je helemaal niet naar kijken, als je maar de juiste 2 kabels bij de juiste speaker hebt.
Speakers staan heel vaak "uit-fase" van elkaar, waardoor ze oa "elkaars" bass opheffen.
Dat is gewoon een kwestie van proberen.Vaak is het zo dat plus idd op plus moet, maar dat is zeker geen garantie

Match PP52DSP
Dit is mijn keuze geworden, iemand ervaring mee? Wil hem laten inbouwen via http://www.unitedcarshops.nl/
Vestiging Zwolle of Meppel. Heeft iemand met hen zaken gedaan? of is het zo makkelijk om zelf te doen...
Hoe zit het dan met welke verloop tussen de Amundsen en cambus zooi...? Of is dat allemaal plug & play bij deze versterker, en een kwestie van de juiste verloopkabel bestellen? En natuurlijk niet onbelangrijk, me auto moet nog geleverd worden "zucht"... maar goed voorbereid is het halve werk ;)

Highway

Forumguru
Geen ervaring met de Match. Deze kwam ik ook tegen in mijn zoektocht naar een versterker+dsp.

Gezien ik in totaal 10 speakers in de auto heb, was mijn eis een versterker met 8 of 10 kanalen. Match heeft ook een 8 kanaal versterker.

Uiteindelijk heb ik, wegens de prijs toch gekozen voor de Eton. Deze had een wat hogere RMS output, maar vooral - de prijs was flink minder (350).

Voordeel van meer kanalen: je hoeft er geen aparte filter tussen te plaatsen. Ik heb de 6 voordeur speakers ieder op 1 kanaal aangesloten en kan zodoende iedere speaker tot in detail precies inregelen. De achterste 2 heb ik wel via een filter gedaan - gaat ook prima maar je moet de filters ook weer ergens kwijt kunnen raken.

Zit trouwens op de verloopstekker van radio naar versterker een remote signaal, of moet je die zelf creëren? Heb je trouwens een sub ingebouwd?

Highway

Forumguru
@Nightshade bij mij gaat alles over de originele bekabeling. De versterker gaat automatisch aan zodra deze de speaker signaal (high inputs) ontvangt. Er zit wel een remote signaal mogelijkheid op, maar ik vind het prima zo. Dus geen remote signaal (mijn radio - Android aftermarket heeft deze wel).

Oké thnx. Ik wil me originele amundsen gebruiken, geen problemen gehad met canbus? Welke verloop stekker heb je gebruikt? En kom je makkelijk met de voedingskabels voor de versterker door het dashboard naar de accu?

Bovenaan Onderaan