Vervangen lambda sensor 1 (dus voor de katalysator)

Cordoba

Forumguru
Een vraagje is er iemand die weet hoe ik de oude sensor kan doormeten? Ik ben toch wel benieuwd wat de normale waardes zijn, en waar de oude sensor op uitkomt.
 

MacManiac78

Forumguru
Met VCDS de foutcode resetten en kijken of deze (na verloop van tijd / kilometers) terugkomt. Bijzonder genoeg kon ik je niet voldoende helpen omdat mijn (originele) can-hex-usb kabel de meervoudige storingen niet kon weergeven. Via de website van Gerrit Speek kom je een hoop te weten.
 

Cordoba

Forumguru
@MacManiac78 Dat is niet wat ik bedoel Ben, ik wil gewoon eens meten wat de de vervangen sensor meet, en wat het zou moeten zijn. (ik neem aan dat ik weerstandsmetingen tussen de verschillende pennen moet doen, om zo te detecteren waar het fout zit in de oude sensor)
 

turboturbo

Forumguru
Hihi toevallig dit weekend ook m'n handen smerig gemaakt aan een klusje onder de motor kap, met name die slangen klem die een duik neemt richting somewhere it can't be found heb ik hartelijk om gelachen - zéér herkenbaar!

Ben benieuwd of bij uitlezen de storing weg zal blijven, ergo of deze sensor de boosdoener was!
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
Ik neem aan van wel: na de eerste korte rit bij een tussenstop was het lampje uit, en is uit gebleven. Dat lampje was ook de reden om uit te gaan lezen, dus neem aan dat het goed zit, maar ik wil graag achterhalen wat er nu met de oude sensor precies aan de hand is.
 

EdK

Forumguru
Is de sensor een temp sensor ?
Want dan moet deze inderdaad een bepaalde ohmse weerstand hebben bij een bepaalde temp.
En door dan te koelen of te verhitten moet die waarde veranderen
Maar goed hiervoor moet je wel weten welke sensor hiervoor is gebruikt en moet je dus de specs weten om dan te kunnen achterhalen of hij wel of niet defect is door de ohmse meting
 

Cordoba

Forumguru
@EdK Sensor meet zuurstofgehalte en heeft ook een ingebouwde verwarming, dus sowieso moet je de verwarming van de sensor (Ohms) door kunnen meten, maar dan moet je wel weten op welke pinnen die verwarming zit. Het zou mij niet verbazen als het probleem in de verwarming van de sensor zit.
 

EdK

Forumguru
Dat is wat ik zeg, je moet eerst achterhalen wat voor soort sensor het is en op welke basis deze meet.
En aan de hand van dat gegeven en met verdere specs kun je dan bepalen of hij wel of niet defect is.

En verdere verhaal waar ik het over heb is gebaseerd op temp meting die worden toegepast in de heden ten daagse klimaat metingen.

En ook daar is het belangrijk te weten wat voor soort sensor er zit en heb je de specs nodig om te kunnen bepalen of deze defect of gewoon nog goed is.
 
Bovenaan Onderaan