Vervanger voor de O4

Chrisjemol

Forumguru
Het doek lijkt te vallen voor mijn O4 van Juli 2023

Ik moet een nieuwe wagen uitzoeken van mijn werkgever. In plaats van een budget en uitzoeken maar krijgen we bij mijn werkgever de keus uit een lijst met wagens
Keuzes zijn niet mogelijk, je moet het doen met de opgegeven versie en motorisering.

Ik heb een caravan die max 1450kg mag wegen dus de wagen moet 1500kg kunnen trekken

Een aantal vd keuzes zijn elektrisch en vallen voor mij af (elroq, ex40, megane)

De voor mij interessante 2 zijn de volgenden:
- Ford Kuga 2.5phev titanium e-cvt
- seat leon sportstourer 1.5tsi phev 150kw

Beiden kunnen zoals ik het zie 2100kg trekken dus zit wel snor.
Het enige waar ik niet lekker uitkom, is bepalen hoeveel kofferbak ruimte ik ga hebben.

De octavia heeft 640 liter
Ik zie wisselende aantal liters voor de seat en de ford, wss ook afhankelijk of het een phev is of niet

Ik kom waardes tegen tussen de 420 en de 620 liter

Is er een ervaringsdeskundige die weet hoeveel liter deze wagens hebben? (Kan pas over 2 weken naar de dealer)

Bedankt vast!
 

Fmoon

Forumguru
Met PHEV zal je wel wat kofferruimte in gaan leveren vermoed ik. Denk dat er wel wat advies zal aankomen want volgens mij hebben andere leden deze auto’s ook.
 

Captain Hook

Forumguru
Wij rijden sinds ruim een jaar in de Kuga PHEV.
En de grootte van de kofferbak? Die is variabel... want je kunt de achterbank verschuiven. ;)

Maar al dat soort info is toch terug te vinden online bij de betreffende automerken?
Of je rijdt ff langs wat garages waar dit soort auto's staan om ze irl te bekijken. Want alleen de volumemaat zegt ook lang niet altijd alles. De vormgeving bepaalt ook hoe (on)handig een kofferbak is...
 

Chrisjemol

Forumguru
Ik zie verschillende aantal liters voorbij komen, varierend van 420 tot 620.
Ik heb ook pas over 3 weken tijd langs de dealer te gaan dus vandaar mijn vraag

Ik zou namelijk als ik op vakantie ga zoveel mogelijk mee nemen, terwijl mijn kinderen alsnog kunnen zitten op de achterbank
 

Slider

Forumguru
Compenseer een kleinere kofferbak, met een dak koffer op de auto. Is nog gunstiger ook met een caravan, meer gewicht in het midden van de auto, dan alles in de kofferbak.

De voor mij interessante 2 zijn de volgenden:
- Ford Kuga 2.5phev titanium e-cvt
- seat leon sportstourer 1.5tsi phev 150kw
Wat ik bij Autoweek in de database zie staan, heeft de Kuga 395 L en de Leon 470 L
Wat @Fmoon al zegt, PHEV gaat ten kosten van je kofferbak ruimte. Die accu's moeten ze ergens kwijt.

De O4 heeft 640L, maar de O4 PHEV maar 490L bv
 

hemi24

Forumguru
Beiden kunnen zoals ik het zie 2100kg trekken dus zit wel snor.

Geen idee waar je dat vandaan hebt getoverd, maar volgens Seat mag de Leon ST PHEV max. 1.700 kg geremd trekken.
Overigens nog steeds ruim voldoende voor wat jij er mee zou willen trekken.

Heb je wel al een BE-rijbewijs? Je gaat namelijk met beid wagens als combinatie over de 3.500 kg…
 
Laatst bewerkt:

Chrisjemol

Forumguru
Wat ik zeg. Gisteren gezocht door allerlei sites en vind allerlei waardes…
De sites vd dealers wordt ik ook niet wijzer van
Zal over 3 weken wel bij de dealers gaan kijken
 

Captain Hook

Forumguru
PHEV gaat ten kosten van je kofferbak ruimte. Die accu's moeten ze ergens kwijt.
Ook dat hangt van merk/type af.
Want bij een Ford Kuga PHEV zit de HV accu midden onder de auto. En niet achterin... (daar zit de gewone 12V accu)

1730284194058.png

@Chrisjemol Je hoeft toch niet per se langs de merkdealer? Overal waar ze die specifieke nieuwe/2de hands auto's verkopen kun je toch ff quasi nonchalant langs gaan en ff in de kofferbak loeren?:sneaky:
 
Laatst bewerkt:
Dat van die liters moet je je niet geheel op blindstaren. De O4 PHEV heeft idd minder dan een gewone O4 bijv, en dat zal bij een Leon niet anders zijn. Maar dat merk je alleen in pakweg 10cm minder hoogte. Voor mij is de diepte en breedte vooral van belang. Daarbij worden die liters altijd maar gemeten tot aan de rolhoes.. Ik zelf heb geen moeite met die 10cm minder. Sterker nog: ik ben erg blij dat de laadvloer gelijk is aan de bumperhoogte. De volgende auto (ev tzt) zou dan ook zeker een verhoogde laadvloer krijgen
 

Chrisjemol

Forumguru
Op zich wel fijn dat niks over die rand gesjouwd moet worden. Vrees enkel dat met vakantie 200liter minder kofferbak wel degelijk gemerkt gaat worden. In ieder geval in de hoogte (airco kan dan niet meer rechtop staan).
Maar het is onoverkomelijk dat dit gaat gebeuren denk ik
 

Patron

Senior Member
Collega van mij gaat al jaren met de Kuga PHEV door Europa met de vouwwagen erachter. Eerst met zijn kinderen en nu zonder.
Hij is er zeer tevreden over
 

leon-cupra

Forumguru
zijn ook wel twee verschillende wagens. Hoge zit - laag zit. SUV - sport tourer ...
Met beide wagens rijden is denk ik het beste advies dat er kan gegeven worden. Als de Kuga voor jou aangenamer rijdt, ga je deze dan laten staan om wat liters minder koffer terwijl je dat maar 1-2 keer per jaar nodig hebt? Bestaan andere oplossingen voor die paar keren dan.

Collega van mij is ook aan het zien naar een andere wagen. Is vorig weekend gaan rijden met de Kuga PHEV. Was laaiend enthousiast over de Kuga.
 
@Chrisjemol ; ja dat van die rand is erg fijn hoor! Mijn O3 had een gewone vloer, en daar moest ik elke week toch de 3 kratjes (week)boodschappen uit tillen. Geen probleem verder, maar nu met de O4 trek ik ze er zo uit en gaat het net ff fijner. De bodem is 101 breed en ik dacht 109 diep. Dat maakt voor die 10cm minder hoogte al ruim 100 liter minder ruimte. Maar in praktijk heb ik daar geen last van. Voorheen ging alles met de vakantie in de O3, en kon de hoes dicht. Ik heb nu 6 reistassen van carbags die perfect in de O4 passen en ik kan dezelfde rotzooi mee nemen en gaat wederom de rolhoes dicht. Ondanks de minder liters. Ofwel: het heeft ook gewoon te maken met hoe efficiënt je de beschikbare ruimte gebruikt.

edit; typo’s
 
Laatst bewerkt:

hemi24

Forumguru
Soms moet je je ook goed afvragen waar je een auto nu precies voor nodig hebt…
Die kleine 5 meter aan caravan kan ook nog wel wat in toch?
 
Bovenaan Onderaan