Vandaag proefritten gereden in de 2 potentiele kanshebbers, de Seat Leon sportstourer 1.5tsi PHEV FR first edition (hele mond vol) en de Ford Kuga 2.5PHEV titanium line.
De Kuga eerst, ruime wagen, wat hogere instap dan de Octavia, naar voren en achteren schuivende achterbank, etc
De ruimte in de achterbak viel reuze mee, onze airco kan hier netjes in mee. Ook zat er onder de vloer nog een reservewiel, dus grote plus.
Tijdens rijden voelde hij wat zwaarder in het stuur aan, maar het is ook een grotere, zwaardere wagen dan de O4.
Prestaties waren meer dan OK, het is geen raket maar je kan zeker lekker vlot met het verkeer mee (242pk). De kunstmatige schakelmomenten voelen niet storend aan. Display niet zo fijn te personaliseren als de O4 maar wat je moet zien stond er op. Infotainment niet mega uitgebreid maar alles werkt zoals het moet en is lekker groot en duidelijk.
Aantal slimme dingetjes er ook op, zoals wanneer je een deur opent komt er een rubberen plaatje uit de deur schieten die de deur beschermt van tegen iets aankomen. Grappig gedaan.
Daarna de Leon, eigenlijk de dikst aangeklede versie, en met 206pk ook prima meekomen.
Reed op elektra heel fijn, is ook stukken mooier dan de Kuga. Echt heel erg groot infotainment systeem en mijn bekende manier van personaliseren mogelijk.
Maar tegen mijn verwachting in viel hij tegen. Ik had echt een heel krap gevoel voorin. Zat dicht op het dak en was beetje benauwend.
De kinderen zaten niet lekker op de achterbank en de achterbak viel me tegen. De laadvloer is erg hoog, en eronder een stalen plaat met de elektra eronder dus weinig bergruimte.
We hebben een lijstje geschreven met zaken die we belangrijk vinden, en daar kunnen we per auto plussen en minnen zetten. Rationeel gezien zou degene met de meeste plussen degene worden die we gaan kiezen.
Het is hiermee dus de Ford Kuga geworden!
Ik had het eigenlijk niet verwacht want ben niet zo SUV achtig, maar ik vond de hogere instap erg fijn.
Zeker gezien ik vaak met mijn 2.01m vaak pijn in mijn rug heb en de auto uit-en inkomen soms pijn doet.
Ben er blij mee en hoop dat hij snel geleverd wordt.
Bijkomend voordeel is dat hij ook 2100kg mag trekken dus mijn caravan van +-1400kg moet met 2 vingers in de neus gaan!