Vervanger voor de O4

Slider

Forumguru
Denk dat we een lotgenoten praat groep kunnen beginnen dan over de vakantie bepakking :cautious:

@Chrisjemol Als de losse airco echt zo belangrijk is, kan dat echt lastig worden met laadvloeren inderdaad.

Ik snap vanwege het gewicht wel dat je die niet in de caravan wilt vervoeren, maar wellicht toch overwegen. Anders wellicht naar een caravan inbouw/opbouw airco?

In mijn O2 FL had ik een dubbele laadvloer (zelfde effect als de PHEV accus bij VAG), maakte hem gelijk met de klep rand. Zonde van de ruimte, alles er onder was zo goed als nutteloos om te benutten. Vlakke vloer deed me niet, gewoon tillen geen enkel probleem. Heb liever de ruimte extra, zoals nu in de O3 FL gelukkig.
 

EdK

Forumguru
Dat ik nog motor reed en vakanties op motor deed had ik vriendinnetje die 2 jaar meeging op motor.
Dus kamperen en 1 zijkoffer voor haar voor der kleding...
Tsja dat was lachen, want der bed lag vol met spullen en der kon maar 10% van in....
Heeft er 2 uur gekost om te beslissen wat wel en wat niet mee kon....
Jaar erop had ze minder klaar liggen en had ze de luxe om wat extra mee te nemen.... :deuk:
 

Chrisjemol

Forumguru
Andere airco zal het wss moeten worden denk ik.
Caravan is al best zwaar, wil daar liever niks bij doen, ook geen vaste airco.
Zal eens gaan kijken in de showroom(s) hoe het uitkomt, wie weet valt het mee

Echt overbodig veel nemen we overigens niet mee, we camperen al heel ons leven met caravans (zelf of met ouders mee) dus weten wat wel/niet nodig is
 

hemi24

Forumguru
Echt overbodig veel nemen we overigens niet mee

Trek de caravan maar eens leeg; zul je versteld staan van alles wat “jullie basisuitrusting” alleen al is…!

En dan gaat er voor de vakantie minimaal nog het dubbele in aan kleren, eten, spelletje, kussens, knuffels, toiletspullen, enz…

Ik denk dat als ik de Fendt wil vervangen dat ik maar voor en Kabe ga… :deuk:
 

barretje

Senior Member
Onze airco past precies in de kofferbak van de octavia phev. Wij hebben een mestic spa-3000. Wellicht heb je wat aan deze info.
 

Chrisjemol

Forumguru
Trek de caravan maar eens leeg; zul je versteld staan van alles wat “jullie basisuitrusting” alleen al is…!

En dan gaat er voor de vakantie minimaal nog het dubbele in aan kleren, eten, spelletje, kussens, knuffels, toiletspullen, enz…

Ik denk dat als ik de Fendt wil vervangen dat ik maar voor en Kabe ga… :deuk:
De caravan zit niet veel ‘ballast’ in… dat is allang door de mangel gehaald.
Maar een mover, accu daarvoor, 2 lichtgewicht gasflessen, een lichtgewicht voortent met lichtgewicht stokken, lichtgewicht potten, pannen, borden en servies, lichtgewicht tafel en stoelen, plus een kratje met ‘overig’ en de caravan is al te zwaar…
Daarom gaan alle kleren (voor zijn 4-en 1 krat kleren is niet veel…), kratje eten, koelbox, krat speelgoed en boeken, tas zwemspullen en handdoeken, 2 stepjes voor de meiden, tas met schoenen en een airco in de auto mee

Is niet zo extreem, ben me heel erg bewust van gewichten en verdeling…

Dit heb ik al meerdere malen gewogen, gemeten, etc.

En ja: met 2 kinderen van ruim onder de 10 vind ik het niet lekker om ze in een caravan van 30gr te leggen wanneer het de hele dag 37gr is geweest.
 

PizzaPieter

Forumguru
Goed punt, @Chrisjemol met beide Kuga en Leon heb je ook een BE rijbewijs nodig voor je caravan combinatie. Met je huidige O4 zat je nog mooi net onder de 3500Kg combi gewicht.
Wilde dit ook aangeven ja, maar dat lijkt afgedekt door zn BE.
Mij werd in Frankrijk ook door de hulpdienst een Kuga PHEV aangeboden om terug te rijden...maar ik moest ze zelf uitleggen dat dat niet kon met mijn rijbewijs...gast had in begin geen idee dat dat een regel was en dacht alleen aan verhouding tussen caravan en auto.

Maar goed, ontopic. In Frankrijk was er een gast met een caravan en zo'n Kuga die lyrisch was over de prestaties! En ik dus ook toen ik hem aangeboden kreeg, maar helaas. Gelukkig werd t toen een O4 PHEV....en nu ben ik verkocht aan O4...nu mn vrouw nog
 

Chrisjemol

Forumguru
Vandaag proefritten gereden in de 2 potentiele kanshebbers, de Seat Leon sportstourer 1.5tsi PHEV FR first edition (hele mond vol) en de Ford Kuga 2.5PHEV titanium line.

De Kuga eerst, ruime wagen, wat hogere instap dan de Octavia, naar voren en achteren schuivende achterbank, etc
De ruimte in de achterbak viel reuze mee, onze airco kan hier netjes in mee. Ook zat er onder de vloer nog een reservewiel, dus grote plus.
Tijdens rijden voelde hij wat zwaarder in het stuur aan, maar het is ook een grotere, zwaardere wagen dan de O4.

Prestaties waren meer dan OK, het is geen raket maar je kan zeker lekker vlot met het verkeer mee (242pk). De kunstmatige schakelmomenten voelen niet storend aan. Display niet zo fijn te personaliseren als de O4 maar wat je moet zien stond er op. Infotainment niet mega uitgebreid maar alles werkt zoals het moet en is lekker groot en duidelijk.
Aantal slimme dingetjes er ook op, zoals wanneer je een deur opent komt er een rubberen plaatje uit de deur schieten die de deur beschermt van tegen iets aankomen. Grappig gedaan.

Daarna de Leon, eigenlijk de dikst aangeklede versie, en met 206pk ook prima meekomen.
Reed op elektra heel fijn, is ook stukken mooier dan de Kuga. Echt heel erg groot infotainment systeem en mijn bekende manier van personaliseren mogelijk.

Maar tegen mijn verwachting in viel hij tegen. Ik had echt een heel krap gevoel voorin. Zat dicht op het dak en was beetje benauwend.
De kinderen zaten niet lekker op de achterbank en de achterbak viel me tegen. De laadvloer is erg hoog, en eronder een stalen plaat met de elektra eronder dus weinig bergruimte.

We hebben een lijstje geschreven met zaken die we belangrijk vinden, en daar kunnen we per auto plussen en minnen zetten. Rationeel gezien zou degene met de meeste plussen degene worden die we gaan kiezen.

Het is hiermee dus de Ford Kuga geworden!
Ik had het eigenlijk niet verwacht want ben niet zo SUV achtig, maar ik vond de hogere instap erg fijn.
Zeker gezien ik vaak met mijn 2.01m vaak pijn in mijn rug heb en de auto uit-en inkomen soms pijn doet.

Ben er blij mee en hoop dat hij snel geleverd wordt.
Bijkomend voordeel is dat hij ook 2100kg mag trekken dus mijn caravan van +-1400kg moet met 2 vingers in de neus gaan!
 

Captain Hook

Forumguru
Vandaag proefritten gereden in de 2 potentiele kanshebbers, de Seat Leon sportstourer 1.5tsi PHEV FR first edition (hele mond vol) en de Ford Kuga 2.5PHEV titanium line.

De Kuga eerst, ruime wagen, wat hogere instap dan de Octavia, naar voren en achteren schuivende achterbank, etc
De ruimte in de achterbak viel reuze mee, onze airco kan hier netjes in mee. Ook zat er onder de vloer nog een reservewiel, dus grote plus.
Let op, standaard geleverd zonder reservewiel. Dus als je die er bij wilt hebben, zul je dit wel nadrukkelijk moeten afspreken.
BTW: stuurkarakteristiek verandert zodra je een andere rij-modus kiest. 'ECO' stand vind ik de meest prettige.
Dan zijn die nep-schakelmomenten van de e-CVT ook gelijk verdwenen.
Tijdens rijden voelde hij wat zwaarder in het stuur aan, maar het is ook een grotere, zwaardere wagen dan de O4.
Zie hierboven. In 'ECO' stand stuurt 'ie veel lichter. En in 'SPORT' stand stuurt 'ie zwaarder en zuipt 'ie veel meer brandstof.

Aantal slimme dingetjes er ook op, zoals wanneer je een deur opent komt er een rubberen plaatje uit de deur schieten die de deur beschermt van tegen iets aankomen. Grappig gedaan.
Helpt natuurlijk niet tegen andere lomperiken die hun deur tegen de jouwe knallen... ;)

Zeker gezien ik vaak met mijn 2.01m vaak pijn in mijn rug heb en de auto uit-en inkomen soms pijn doet.
Heb je de uitvoering met de AGR stoelen? Want die zijn echt top voor je rug.
 
Bovenaan Onderaan