Vervanger voor de O4

Chrisjemol

Forumguru
Er werd inderdaad verteld dat het reservewiel een optie is, dus die geven we door aan de baas. Veel fijner op vakantie wanneer er iets zou zijn dan zo’n schuimsetje. Het is een soort thuisbrenger van 175/70/17. Voor mijn UP! Is dat een normaal wiel

Rijmodus had ik denk ik al wel op eco staan, maar weet het niet zeker. Later heb ik door de modussen geswitcht en ben ik ook op eco geëindigd. Reed toen idd prima, maar kan ook zijn dat ik zo snel gewend was!

Vond die deurbeschermers wel leuk. Beschermt natuurlijk niet tegen andere lomperikken maar werkt wel wanneer mijn dochters (6 en 9) de deur opengooien.
Beter dan niks zullen we maar zeggen.

Weet je wat het grappige is, heb in de ST-line X gereden (met AGR stoelen en zitverlenger) en daarna even in de Titanium met standaard non-AGR stoelen.
We vonden allemaal de stoelen van de Titanium op 1 of andere manier fijner zitten.
Die is het dus ook geworden

De ST-line had allerlei optische foefjes maar die boeien me niet zo. Het praktische aspect, de ruimte, caravantrekker, dat spreekt me allemaal aan.

Nu maar aftellen tot hij er is…
 

Slider

Forumguru
Maar tegen mijn verwachting in viel hij tegen. Ik had echt een heel krap gevoel voorin. Zat dicht op het dak en was beetje benauwend.
De kinderen zaten niet lekker op de achterbank en de achterbak viel me tegen. De laadvloer is erg hoog, en eronder een stalen plaat met de elektra eronder dus weinig bergruimte.
Waarom ga je dan nog plussen en minnen? Dit is toch het belangrijkste, dat je er goed in zit? Dat zou ik hebben althans.
Als ik of mijn kids er niet goed inpassen, is de auto dus niet geschikt, klaar.

Bijkomend voordeel is dat hij ook 2100kg mag trekken dus mijn caravan van +-1400kg moet met 2 vingers in de neus gaan!
Dat vraag is me wel ten zeerste af eigenlijk.

Dat hij het MAG trekken betekend niet dat ie het met gemak KAN trekken. Het is alleen een wettelijk bepaling, niet een prestatie cijfer.
Kijk maar tussen de voorgaande en nieuwe Kuga. Zelfde prestaties motor, maar de nieuwe Kuga mag opeens 2100Kg trekken t.o.v. 1500Kg van het oudere model.
Hij heeft wel 242Pk op papier, maar net als vele andere Fords, erg weinig koppel van maar 200Nm. En dat heb je juist nodig bij een caravan.

Mijn O3 FL 1.0 TSI heeft ook 200Nm met 1165Kg ledig, tegen de Kuga 200Nm met 1760Kg ledig. Is al 600Kg wat je zomaar extra mee zeult met hetzelfde koppel.
En dan nog een caravan er achter houdt niet veel over lijkt mij.

Kijk naar op caravantrekker, trekkracht is echt zeer matig bij de voorgaande Kuga, maar dus zelfde motor prestaties als de nieuwe Kuga:
https://caravantrekker.nl/berekening/berekening?model=10518

Je O4 1.5 TSI heeft nu 250Nm koppel, al 25% meer trekkracht dan de Kuga.
https://caravantrekker.nl/berekening/berekening?model=10027#:~:text=De prestaties van de Skoda,een goede verdeling van belading!

Je O4 presteert veel beter met caravan. Ook die Seat Leon heeft 250Nm koppel bv.
 

Chrisjemol

Forumguru
Heb reviews gezien waar er een 1800kg caravan achterhangt en die trekt hij makkelijk, dus een 1400kg moet ook makkelijk gaan gezien die 400kg lichter is
(Zie daarvoor:
)

Is ook caravantrekker vh jaar geworden dus zal wel gaan lijkt me. Weet het pas zeker wanneer ik er zelf mee rijd maar de ervaringen die ik lees zijn goed.

En we hebben voor we uberhaupt een auto gingen zoeken een lijst opgesteld en tijdens loop om auto en in proefrit overal plussen en minnen bijgezet.
En daarna bij de leon ook
De meeste plussen waren voor de kuga, waaronder goed zitten

Dus ik ben niet pas na beide ritten gaan plussen en minnen…

De leon was krap, klein en de kuga beviel op alle punten beter op looks na

Ik heb wel vertrouwen dat het met de caravan goed gaat komen
 

Arjan1985

Forumguru
Dat de kuga zwaarder weegt is een enorm voordeel. Dan ligt de caravan er als een blok achter en heb je veel minder last van deinen of scharen.
En omhoog kom je altijd.
 

Chrisjemol

Forumguru
En daarbij; cijfers zijn maar cijfers
Heb op caravantrekker de ervaringen gelezen. Allen geven aan dat de 1.5 hangen en wurgen is maar de 2.5 het perfect doet (idd vanwege het gewicht).

In reviews zijn ze er positief over dus ik heb geen enkele reden te twijfelen aan alle ervaringsdeskundigen
 

hemi24

Forumguru
Voor wat het waard is: het geheim van het rijden met een caravan zit niet zozeer onder de motorkap maar in de kennis en kunde van de bestuurder…
 

Chrisjemol

Forumguru
Rij al 15 jaar met caravans en ruim 20 jaar met allerlei aanhangers in verscheidene formaten.
Zal wel loslopen.
Maar de auto doet een hoop hoor…
Grotere wagen met meer gewicht rijdt stukken beter dan klein en laag
Trekkracht werkt daar zeker in mee

Mijn beste caravantrekker was een VW T5 2.5TDI gechipt naar 210pk
Trok de caravan alsof het niks was en superstabiel doordat de caravan haast in een vacuum achter de bus hing

Het is dus een combi van rijder en goede wagen. Ik ben dezelfde persoon, maar de wagen wordt een betere caravantrekker dus ik heb nu al zin in de rit naar de vakantiebestemming!
 

EdK

Forumguru
En ach als die eenmaal rolt dan rolt hij wel...
En moet je hem alleen nog afremmen en daar heb je de remmen voor ..... :koffie:
 

Arjan1985

Forumguru
Zal allemaal netjes afgesteld zijn net zoals je dynamo. Die gaat ook met een Maximaal amperage laden of je nu 2000 of 7000 rpm maakt. Zal met regenereren ook zo zijn.
Wel eens meegemaakt dat het regel kastje miste met 400 Ah lithium accu’s. Tja dan blijft de dynamo gewoon 150 ampere erin stampen tot ze vol zijn. Kabels rood gloeiend.
 

Slider

Forumguru
@Chrisjemol Interessante video die je deelde, in die Kuga kan je zelfs je aanhanger afmetingen en gewicht opgeven. Ziet er uit als een mooie optie.
Ik dacht dat als de accu leeg was, je geheel zou zijn aangewezen op de 200Nm verbrandingsmotor, maar zelfs de vorige Kuga geregeneerde blijkbaar al vanzelf onderweg en zo behoudt je die extra trekkracht :giggle:

Autoweek spreekt zichzelf ook raar tegen: https://www.autoweek.nl/autotests/artikel/rijtest-ford-kuga-alleen-met-stekker-naar-nederland/
"maar de benzinemotor levert 300 Nm en de elektromotor 200 Nm."
Terwijl er onder bij de specificaties iets heel anders staat, wat beter klopt.

Maar ziet er uit aan een mooie combi, zeker met het Kuga gewicht t.o.v. de caravan. Alvast veel rijplezier straks, dat afwachten zal wel moeilijk zijn tot je hem hebt haha.
 

JeSko

Forumguru
Mooie kleur @Chrisjemol en een dikke auto ook gewoon! Ben er is op gaan letten en de nieuwe Kuga zie je bij ons in België toch ook best vaak staan, van twee uit de buurt weet ik dat ze ook een grote caravan trekken.
 

Chrisjemol

Forumguru
Nouuuuu
De Octavia gisteren helemaal gestofzuigd, door de wasstraat gehaald en leeggehaald.
Vol goede moed naar amersfoort gereden om de wagen om te wisselen.

Bij aankomst viel hij al op, de enige groene wagen. De grap ‘ik neem groen rijden echt serieus’ was snel gemaakt.

Hij stond dus mooi klaar. Wat ruikt een nieuwe auto toch lekker!!

Eerste indrukken: octavia is op een aantal vlakken toch luxer/veelzijdiger. Bijvoorbeeld in hoe de display/tellers per vlak te personaliseren zijn. Bij de kuga heb je een aantal fixed schermen waar je een paar dingen in kan veranderen maar veel minder dan de skoda.

Ook qua handige vakken scoort de skoda beter. Het vakje voor de zonnebril bv is bij de kuga een grote puist op plafond met hemelbekleding erop ipv vak bij de skoda.
Ook in de kofferbak meer praktische vakken bij de skoda.

Voor de rest valt wel op dat de gehele infotainment simpeler is, maar werkt wel sneller, touchscreen reageert beter dan bij de skoda. Met de skoda vond ik swipen zeer moeizaam werken, werkt nu top.

Voor de rest rijdt hij lekker, zuinig (1:35 terug vanuit amersfoort) en toch vlot.

Er staat 242pk maar voelt wel minder dan dat, de skoda reageerde potenter. Maar toch met de kuga (ook vanwege de cvt) rij je heel makkelijk te hard.

Het zal ook wennen zijn denk ik.

Ik ga nog wel op zoek naar een ford goeroe zoals antera voor de vag’s.
Wil wel wat dingen gewijzigd hebben, maar komt wel goed.

Had op voorhand al een reservewiel gekocht voor een kuga. Maar denk dat ik een 2e generatie ipv 3e generatie heb gekocht want is te hoog voor de reservewiel ruimte, balen! Dus ook op zoek naar ander reservewiel….

Hierbij ook een 2-tal plaatjes. Betere foto’s volgen!
 

Bijlagen

  • 7C5A4352-9786-4360-8E80-E39F4BC5795B.jpeg
    7C5A4352-9786-4360-8E80-E39F4BC5795B.jpeg
    1 MB · Weergaven: 18
  • 410270CF-F60A-4E38-A117-479E362E8A2F.jpeg
    410270CF-F60A-4E38-A117-479E362E8A2F.jpeg
    1.005,3 KB · Weergaven: 17

Captain Hook

Forumguru
Nog een Kuga rijder! :jaja:

Kwam er laatst trouwens achter dat de Kuga intern (recuperatie) maar liefst met 60kW teruglaadt.
Da's wat anders dan de schamele 3,7kW max. via de steker.
 
Bovenaan Onderaan