Vervanger voor de O4

Chrisjemol

Forumguru
Er werd inderdaad verteld dat het reservewiel een optie is, dus die geven we door aan de baas. Veel fijner op vakantie wanneer er iets zou zijn dan zo’n schuimsetje. Het is een soort thuisbrenger van 175/70/17. Voor mijn UP! Is dat een normaal wiel

Rijmodus had ik denk ik al wel op eco staan, maar weet het niet zeker. Later heb ik door de modussen geswitcht en ben ik ook op eco geëindigd. Reed toen idd prima, maar kan ook zijn dat ik zo snel gewend was!

Vond die deurbeschermers wel leuk. Beschermt natuurlijk niet tegen andere lomperikken maar werkt wel wanneer mijn dochters (6 en 9) de deur opengooien.
Beter dan niks zullen we maar zeggen.

Weet je wat het grappige is, heb in de ST-line X gereden (met AGR stoelen en zitverlenger) en daarna even in de Titanium met standaard non-AGR stoelen.
We vonden allemaal de stoelen van de Titanium op 1 of andere manier fijner zitten.
Die is het dus ook geworden

De ST-line had allerlei optische foefjes maar die boeien me niet zo. Het praktische aspect, de ruimte, caravantrekker, dat spreekt me allemaal aan.

Nu maar aftellen tot hij er is…

Slider

Forumguru
Maar tegen mijn verwachting in viel hij tegen. Ik had echt een heel krap gevoel voorin. Zat dicht op het dak en was beetje benauwend.
De kinderen zaten niet lekker op de achterbank en de achterbak viel me tegen. De laadvloer is erg hoog, en eronder een stalen plaat met de elektra eronder dus weinig bergruimte.
Waarom ga je dan nog plussen en minnen? Dit is toch het belangrijkste, dat je er goed in zit? Dat zou ik hebben althans.
Als ik of mijn kids er niet goed inpassen, is de auto dus niet geschikt, klaar.

Bijkomend voordeel is dat hij ook 2100kg mag trekken dus mijn caravan van +-1400kg moet met 2 vingers in de neus gaan!
Dat vraag is me wel ten zeerste af eigenlijk.

Dat hij het MAG trekken betekend niet dat ie het met gemak KAN trekken. Het is alleen een wettelijk bepaling, niet een prestatie cijfer.
Kijk maar tussen de voorgaande en nieuwe Kuga. Zelfde prestaties motor, maar de nieuwe Kuga mag opeens 2100Kg trekken t.o.v. 1500Kg van het oudere model.
Hij heeft wel 242Pk op papier, maar net als vele andere Fords, erg weinig koppel van maar 200Nm. En dat heb je juist nodig bij een caravan.

Mijn O3 FL 1.0 TSI heeft ook 200Nm met 1165Kg ledig, tegen de Kuga 200Nm met 1760Kg ledig. Is al 600Kg wat je zomaar extra mee zeult met hetzelfde koppel.
En dan nog een caravan er achter houdt niet veel over lijkt mij.

Kijk naar op caravantrekker, trekkracht is echt zeer matig bij de voorgaande Kuga, maar dus zelfde motor prestaties als de nieuwe Kuga:
https://caravantrekker.nl/berekening/berekening?model=10518

Je O4 1.5 TSI heeft nu 250Nm koppel, al 25% meer trekkracht dan de Kuga.
https://caravantrekker.nl/berekening/berekening?model=10027#:~:text=De prestaties van de Skoda,een goede verdeling van belading!

Je O4 presteert veel beter met caravan. Ook die Seat Leon heeft 250Nm koppel bv.

Chrisjemol

Forumguru
Heb reviews gezien waar er een 1800kg caravan achterhangt en die trekt hij makkelijk, dus een 1400kg moet ook makkelijk gaan gezien die 400kg lichter is
(Zie daarvoor:
)

Is ook caravantrekker vh jaar geworden dus zal wel gaan lijkt me. Weet het pas zeker wanneer ik er zelf mee rijd maar de ervaringen die ik lees zijn goed.

En we hebben voor we uberhaupt een auto gingen zoeken een lijst opgesteld en tijdens loop om auto en in proefrit overal plussen en minnen bijgezet.
En daarna bij de leon ook
De meeste plussen waren voor de kuga, waaronder goed zitten

Dus ik ben niet pas na beide ritten gaan plussen en minnen…

De leon was krap, klein en de kuga beviel op alle punten beter op looks na

Ik heb wel vertrouwen dat het met de caravan goed gaat komen

Arjan1985

Forumguru
Dat de kuga zwaarder weegt is een enorm voordeel. Dan ligt de caravan er als een blok achter en heb je veel minder last van deinen of scharen.
En omhoog kom je altijd.

Chrisjemol

Forumguru
En daarbij; cijfers zijn maar cijfers
Heb op caravantrekker de ervaringen gelezen. Allen geven aan dat de 1.5 hangen en wurgen is maar de 2.5 het perfect doet (idd vanwege het gewicht).

In reviews zijn ze er positief over dus ik heb geen enkele reden te twijfelen aan alle ervaringsdeskundigen

Bovenaan Onderaan